اجرای حکم مرد محکوم به اعدام به جرم تجاوز متوقف شد زیرا شاکی خصوصی او را بخشید تا شاید فرصتی برای زندگی دوباره پیدا کند.

کودک‌آزاری

به گزارش همشهری آنلاین، ۱۲سال پیش پسر ۶ساله‌ای که در کوچه‌ای در پایتخت سرگرم بازی بود توسط مردی ربوده شد. این مرد به بهانه نشان دادن پرنده پسربچه را به خانه‌اش کشانده و او را تسلیم نیت‌های شوم خود کرده بود که با شکایت خانواده پسربچه، متهم دستگیر شد.

او در بازجویی‌ها به جرم سیاهی که مرتکب شده بود اعتراف کرد و گفت:روز حادثه در کوچه پسربچه ۶ساله را دیدم و وسوسه‌های شیطانی به سراغم آمد. به بهانه اینکه در خانه‌ام کبوتر دارم، او را با خود به خانه بردم. در آنجا او را قربانی وسوسه‌های خود کرده و حالا به‌شدت پشیمان هستم.

توقف حکم مرگ

مرد متجاوز در دادگاه کیفری پای میز محاکمه رفت و به اعدام محکوم شد و قضات دیوان رأی را قطعی کردند. در این شرایط پرونده به اجرای احکام دادسرای جنایی تهران فرستاده شد تا مقدمات اجرای حکم فراهم شود. اما در همه این سال‌ها مرد اعدامی سعی کرده بود رفتارهای مناسبی در زندان داشته باشد.

او شروع کرده بود به انجام کارهای خیرخواهانه مانند نجات زندانیان از مرگ و کمک به آنها، حفظ کردن قرآن و رفتارهای خداپسندانه. وی حتی در زندان توبه نامه نوشت و درخواست عفو کرد و در شرایطی که قرار بود سحرگاه ۲۵اردیبهشت‌ماه به دار مجازات آویخته شود، نوشتن توبه‌نامه نجاتش داد و موجب توقف حکم اعدام وی شد تا نامه او مورد بررسی قرار بگیرد.

از سوی دیگر شاکی این پرونده که حالا جوانی ۱۸ساله است دیروز به همراه پدرش به دادسرای جنایی تهران رفت و مرد اعدامی را بخشید.

وی گفت: در این مدت متوجه شدم که مرد زندانی توبه کرده و انسان خوبی شده است.هرچند که وقتی این اتفاق تلخ برایم افتاد، از نظر روحی خیلی به‌هم ریختم اما حالا که ۱۲سال از آن زمان می‌گذرد تصمیم گرفتم از شکایتم صرف‌نظر کنم تا شاید توبه نامه وی مورد قبول مسئولین ذیربط قرار بگیرد و او از مجازات مرگ رهایی یابد.

اظهارات جدید شاکی در پرونده ثبت شده و بررسی‌ها ادامه دارد تا سرنوشت مرد اعدامی مشخص شود. این در حالی است که با پذیرش توبه نامه، مرد جوان از حکم اعدام رهایی خواهد یافت.

اعدام قابل بخشش است؟

چه شرایطی باعث می‌شود حکم فردی که محکوم به اعدام شده، شکسته شود؟ آیا رضایت شاکی خصوصی در شکستن این حکم تأثیرگذار است؟

قاضی آرش سیفی بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب تهران در این خصوص می‌گوید: مطابق ماده ۲۳۴قانون مجازات اسلامی، مجازات لواط به عنف، اعدام است. جرم لواط از جرائم حدی محسوب می‌شود و طبق قانون مجازات اسلامی اگر متهم قبل از اثبات جرم توبه کند و پشیمانی از ارتکاب جرم محرز شود مجازات حد از وی ساقط می‌شود.  اما زمان اثبات جرم در این پرونده‌ها چه زمانی است؟ از نظر حقوقدان‌ها زمان اثبات جرم، زمان صدور حکم قطعی در پرونده است. پس اگر متهم قبل از صدور رأی قطعی توبه کرده باشد حد از وی ساقط خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: اما اگر جرم لواط با اقرار ثابت شده باشد، درصورت توبه متهم حتی بعد از اثبات جرم (صدور حکم قطعی دادگاه) دادگاه می‌تواند تقاضای عفو او را توسط رئیس قوه قضاییه از مقام رهبری درخواست کند. در پرونده مذکور،متهم اقرار کرده؛ به اعدام محکوم و حکم مرگش قطعی شده است؛ پس از آن توبه نامه نوشته و دادیار اجرای احکام مکلف است پرونده را به دادگاه صادرکننده رای بفرستد تا به‌نظر رئیس قوه قضاییه برسد و درصورت کسب اجازه از مقام معظم رهبری، حکم اعدام وی متوقف خواهد شد.

سیفی می‌افزاید: در این صورت وی به حبس از ۶‌ماه تا ۲ سال یا شلاق تعزیری تا ۹۹ضربه یا هردو مجازات محکوم می‌شود. البته اینگونه نیست که هر مجرمی توبه‌نامه بنویسد حکم اعدامش متوقف خواهد شد. بلکه ‌سابقه وی، پرونده شخصیت او در زندان و موارد دیگر بررسی می‌شود.

وی درباره بخشش شاکی در چنین پرونده‌هایی می‌گوید: در جرایم حدی نظیر لواط اگر شاکی رضایت بدهد، صرف رضایت تأثیری در پرونده ندارد. پرونده‌های لواط یا تجاوز به‌عنف مانند پرونده قتل نیست که مجرم با بخشش شاکی از مجازات مرگ رهایی یابد اما این احتمال وجود دارد که برای قاضی در اثبات جرم تردید ایجاد شود و دلایل را متزلزل کند و حکم اعدام صادر نشود. پرونده‌هایی بوده که به‌رغم رضایت شاکی، مجازات مرتکب هیچ تغییری نکرده و حکم اعدام مرد متجاوز اجرا شده است.
 

کد خبر 763855
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ناشناس IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    0 0
    چرا باید اجرای حکمی ۱۲ سال طول بکشد..؟