همشهری آنلاین: برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب لایپزیگ که هر ساله در بهار برگزار می‌شود معتقدند با وجود بحران مالی جهانی، این نمایشگاه رونق خود را خواهد داشت.

اولیور تسیله، مدیر این نمایشگاه گفته است که صنعت نشر تاکنون ثبات خود را حفظ کرده است. تمامی ناشران کوچک و بزرگ، چه در زمینه‌ ادبیات و چه در زمینه‌ کتاب‌های تخصصی، از ۲۲ تا ۲۵ اسفند به لایپزیگ خواهند رفت. در مجموع نزدیک به ۲۱۰۰ شرکت کننده از ۳۸ کشور کتاب‌های خود را در این نمایشگاه عرضه خواهند کرد.

به‌گفته‌ تسیله، با وجود کاهش ناچیز شمار شرکت‌کنندگان، فضای لازم برای عرضه‌ کتاب‌ها افزایش یافته است. او امیدوارست که نمایشگاه علیرغم مشکلات اقتصادی نیز به‌تواند تأثیرگذار و پویا باشد تا مانند گذشته به بازار کتاب رونق ببخشد. بنا‌بر گزارش‌ها، بیش از ۱۹۰۰ نشست با ۱۵۰۰ نویسنده در این نمایشگاه برگزار خواهد شد و همه‌ آثار مهم رونمایی خواهند شد.

امسال بخش‌هایی چون کتاب‌های شنیداری، ادبیات اروپای مرکزی و شرقی، آموزش برای کودکان و نوجوانان و ادبیات نسل جوان گسترش یافته و محور کار نمایشگاه قرار گرفته است. جوانان نویسنده و ناشران گوناگون نیز در نزدیک به ۳۰۰ مکان، کتاب‌های خود را عرضه می‌کنند.البته بخش کتاب‌های شنیداری به‌عنوان محور کار نمایشگاه همچنان توسعه‌ بیشتری می‌‌یابد. 

 نشست‌هایی ادبی با عنوان "از ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۹: اروپا به کدام سو می‌رود؟" به مناسبت بیستمین سالگرد سقوط دیوار برلین، در این نمایشگاه برگزار خواهد شد.

از گونتر گراس تا هربرت گرونه‌مایر

ناشران شرکت‌کننده در نمایشگاه، روز پنج‌شنبه (7 اسفند) دو هفته پیش از آغاز نمایشگاه، روند نسبتا باثباتی را در بازار فروش خود گزارش کرده بودند. 

در بخش کتاب‌های ادبی و تخصصی، ناشران کوچک قصد دارند فضای اختصاصی عرضه‌ آثار خود را گسترش دهند. سال گذشته ۲۳۰۰ ناشر با ۱۲۹‌هزار بازدیدکننده در این نمایشگاه شرکت کرده بودند. نمایشگاه کتاب لایپزیگ، در میان ناشران از اعتماد و محبوبیت بسیاری برخوردار است.

شهر لایپزیگ، امسال در نمایشگاه کتاب، میزبان نویسندگان مهمی چون یولیا فرانک، ویلهلم گناتسینو، گونتر گراس، دانیل کهلمان، میریم پرسلر و یولی تسه خواهد بود. افزون بر این، در مجموع ۲۹ نویسنده از جمله تی.سی. بویل، نویسنده‌ آمریکایی، پتر استرهازی، نویسنده‌ مجارستانی، و گرت ماک، نویسنده‌ هلندی از خارج آلمان در این نمایشگاه حاضر خواهند بود. 

البته خوانندگان آلمانی چون ‌هربرت گرونه‌مایر و کنستانتین وکر و هنرپیشگانی مانند خانم یوتا هوفمان و سیاستمدارانی چون فرانتس مونته‌فرینگ، دبیر کل حزب سوسیال دموکرات و فرانک والتراشتاین مایر، وزیر امور خارجه‌ آلمان نیز در این نمایشگاه حضور خواهند یافت.

در این نمایشگاه همچنین قرار است که نشست‌هایی با رویکرد تاریخی برگزار شود که به تاریخ ۶۰ ساله‌ جمهوری فدرال آلمان، دوران پس از فروریزی دیوار برلین، آلمان شرقی و رویدادهای تاریخی پیش و پس از اتحاد دو آلمان می‌پردازد. ولف بیرمان، نویسنده و ترانه‌سرای آلمانی نیز در بخش معروف نمایشگاه، "اتاق برلین"، گزیده‌ای از اشعار خود را  درباره‌ شهر برلین می‌خواند.

دویچه‌وله

کد خبر 76377

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز