رئیس سازمان نوسازی شهر تهران از تهیه طرحی کلان برای تبدیل شن چاله‌های منطقه ۱۷ و ۱۸ به منطقه ویژه گردشگری و تفریحی خبرداد و گفت: کارهای مقدماتی اجرای این طرح در دست اجراست و توافقات مورد نیاز با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) صورت گرفته‌است.

شن چاله

سید مهدی هدایت در گفت‌وگو با همشهری آنلاین، در توضیح اجرای این طرح که اخیرا در شورای اسلامی شهر تهران هم بر آن تاکید شده است، افزود: بحث تبدیل این شن چاله‌ها به اماکن تفریحی در حال عملیاتی شدن است. ما دراین بخش یک کلان ساختار شهری داریم که از بوستان ولایت و منطقه ۱۷ و ۱۸ و باغ‌راه حضرا فاطمه زهرا(س) شروع و به  شن چاله‌ها منتهی می‌شود.

او با بیان اینکه محدوده شن چاله‌ها حدود ۴۰۰ هکتار است، گفت: ۲۰۰ هکتار ازا ین محدوده، کف گودهاست که عمق‌های متفاوتی دارد. این عمق در برخی نقاط، ۳۰ تا ۵۰ متر و در برخی نقاط به ۱۰۰ متر هم می‌رسد. این شن‌چاله‌ها که در حال حاضر و در شرایط موجود، تهدیدی برای منطقه و تهران محسوب می‌شود، با اقداماتی که در حال برنامه ریزی است، به فرصتی بی‌نظیر برای پایتخت تبدیل خواهد شد. خوشبختانه نخستین اقدامی که در این زمینه انجام دادیم این بود که عملیات اجرایی لازم در حدود ۱۲۰ هکتار از محدوده شن چاله‌ها را با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) توافق کردیم. بر اساس این توافق، ۱۰۰ درصد بخش گودها زیر نظر شهرداری اجرایی می‌شود. ۷۰ درصد از آن بخشی که در محدوده کناری و سطح صاف قرار گرفته نیز قرار شد سهم شهرداری و ۳۰ درصد سهم ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای اجرای برنامه های لازم باشد.

هدایت در تشریح جزئیات دیگر از طرحی که  قرار است در این مکان انجام شود، اشاره کرد و افزود: رویکرد این طرح، تفریحی، گردشگری، مسکونی ویژه، آبشار، دریاچه، پرورش گیاهان گلخانه ای و... است. همچنین برای شیب‌هایی که به خاطر برداشت شن از این معادن ایجاد شده، هتلی با طراحی منحصر به فرد پیش بینی شه است. به این شکل که در طراحی مورد نظر این هتل دقیقا روی این شیب‌ها قرار می گیرد. درواقع طبق طراحی  ا، سقف طبقات پایینی حیاط طبقه بالایی خواهد بود.

تبدیل شن چاله‌های تهران به منطقه ویژه گردشگری | آبشار و دریاچه تا ساخت هتل روی دیواره شن چاله ها

رئیس سازمان نوسازی شهر تهران به نحوه اجرای طرح هم اشاره کرد و ادامه داد: سازمان نوسازی، طراحی‌های لازم را انجام خواهد داد و در نهایت این منطقه توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود.

هدایت درباره تهدیداتی که ممکن است رودخانه کن برای شن چاله‌ها داشته باشد، هم اشاره کرد و توضیح داد: ما طرح پایدار سازی برای بدنه رودخانه کن ارائه کرده‌ایم با عنوان طرح فنی سبز. در این بخش که پایدار سازی می‌شود، فضای سبز خوبی خواهد شد و در کف شن چاله‌ها دریاچه‌ای را پیش بینی کرده‌ایم ضمن اینکه برای رفع خطر، کانالی برای خروج آب رودخانه کن در مواقع اضطراری در نظر گرفته‌ایم.

او گفت: اقدام دوم برای رفع خطر رودخانه کن که در مجاورت این شن چاله‌هاست، کار پایداری جداره‌ای مقاوم را با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) توافق کرده‌ایم. در حال حاضر، به همراه سازمان املاک و شهرداری منطقه ۱۸ مابقی توافقات را پیش می‌بریم که در اسرع وقت، توافقات اجرایی شود.

هدایت تاکید کرد: اولویت ما، نخست، پایداری بدنه رودخانه کن است که جای هیج نگرانی و دغدغه وجود نداشته باشد. ضمن اینکه طرحی را دیده‌ایم که در صورت طغیان رودخانه کن و در صورت دوام نیاوردن بدنه رودخانه، آب به شن چاله‌ها سرازیر نشود. در واقع طرح فنی انتقال آب رودخانه از شن چاله‌ها در شرایط اضطراری در حال تهیه است. بنابراین و با توجه به همه پیش بینی ها و اقدامات مهمی که به اجرا درخواهند آمد، جای هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

کد خبر 763340

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha