یک شرکت فضایی به نام تات تکنولوژی در تلاش است تا رسیدن به استراتوسفر را به سادگی سوار شدن آسانسور کند.

آسانسور فضایی

به گزارش همشهری آنلاین، در این مسیر آنها می‌خواهند بالابری را در یک برج بسازند؛ سازه‌ای که حدود ۲۳برابر بلندتر از بلندترین ساختمان جهان است! ثبت اختراع آسانسور فضایی تات که توسط اداره ثبت اختراع ایالات متحده تأیید شد، مشخص می‌کند که این برج می‌تواند روی هر «سطح سیاره‌ای» و نه فقط زمین ساخته شود.

این نشان می‌دهد که تات بسیار به آینده فکر می‌کند. این شرکت کانادایی در حق ثبت اختراع می‌گوید که بالای برج به‌عنوان محل پرتاب موشک عمل می‌کند. این حق اختراع همچنین خاطرنشان می‌کند که این برج می‌تواند برای گردشگری، مشاهده و تحقیق نیز مورد استفاده قرار بگیرد؛ اگرچه دقیقا مشخص نیست که محققان و گردشگران چگونه و با چه سازوکاری می‌خواهند چنین کاری را انجام دهند؟
این ثبت اختراع به‌شدت روی کشف چگونگی حمایت از چنین ساختار بلند و باریکی تمرکز دارد. دکتر برندان کواین، یکی از نویسندگان این اختراع می‌گوید که برج از «فشار پنوماتیک» استفاده می‌کند و به شرکت تات این اجازه را می‌دهد تا سطح برج را کنترل کند. کواین گفت که این امر امکان هدایت فعالانه مرکز ثقل به سمت چیزهایی مانند توفان‌ها را فراهم می‌کند تا برج سقوط نکند.
این پروژه ممکن است بسیار پرخرج به‌نظر برسد، اما به‌گفته این شرکت، حمایت‌هایی پشت این ایده قرار دارد. باید درنظر داشت که روند کنونی رسیدن به فضا نیز بسیار هزینه‌بر است؛ ازجمله هزینه‌های سوخت و سخت‌افزارهای یک‌بار مصرف، سفر فضایی را بسیار گران می‌کند. هنگامی که موشک‌ها از زمین بلند می‌شوند، ۱۵ تا ۲۵ کیلومتر به‌صورت عمودی پرواز می‌کنند و این سوخت و سخت‌افزارهای گران‌قیمتی را صرف می‌کند.

بیشتر بخوانید:

رسیدن به ارتفاع بالای ۵۰ کیلومتر، تنها با موشک‌هایی قابل دسترسی است که نیروی عظیمی را صرف غلبه بر نیروی جاذبه زمین می‌کنند. تات این شیوه حمل‌ونقل را «بسیار ناکارآمد» می‌نامد، زیرا موشک‌ها باید حین پرواز با حمل پیشران با نیروی گرانشی مقابله و بر کشش اتمسفر نیز غلبه کنند.

کد خبر 763307

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خسروی IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    2 0
    خیلی جالبه که اولین بار در یک داستان علمی تخیلی به قلم آرتور سی کلارک از آسانسور برای رسیدن به فضا نام برده شده حالا در واقعیت .... می دانید بزرگترین جادوی بشر جادوی مهندسی است . چیزی که ظاهرا به گوش دولتمردان ما آشنا نیست !!!
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    1 4
    این ممکن نیست،این مثل یک کانال عمل میکنه و o3(اوزون)رو به تروپسفر منتقل میکنه حجمش حدود 1.57×100000000متر مکعب(باتوجه به مقادیر پایین) که باعث نفوذ اوزون میشه بشدت خطرناکه (حمله اوزون به دستگاه تنفسی و...) دوم که این خرجش زیاده...حداقل ۵۰۰کیلومتر آهن میخواد که آگه قطرش حداقل ۱۰ متر باشه محیطش میشه۱۰۰۰۰۰