مرکز آمار ایران می‌گوید: نرخ تورم ماهانه در اردیبهشت نسبت به فروردین امسال و همچنین نسبت به اردیبهشت سال گذشته پایین‌تر آمده است.

تورم

رضا کربلایی‌: مرکز آمار ایران می‌گوید: نرخ تورم ماهانه در اردیبهشت نسبت به فروردین امسال و همچنین نسبت به اردیبهشت سال گذشته پایین‌تر آمده است؛ به‌گونه‌ای که میانگین رشد قیمت سبد مصرفی خانوار ایرانی از ۳.۷درصد در فروردین به ۲.۸درصد در اردیبهشت و نرخ تورم نقطه به نقطه هم از ۵۵.۵درصد در فروردین به ۵۴.۶درصد در اردیبهشت امسال کاهش یافته است.

 با این حال نرخ تورم سالانه از ۴۷.۶درصد در فروردین به ۴۹.۱درصد در اردیبهشت رسیده که بالاترین نرخ دست‌کم از ابتدای دهه۹۰ تاکنون است؛ حالا سؤال این است که چرا مردم این کاهش تورم را احساس نمی‌کنند و آیا چشم‌انداز آینده نشان از کاهش حرارت دمای بدن اقتصاد ایران دارد؟

نرخ بالای تورم ماهانه

نخستین اثر ملموس نرخ تورم در کوتاه‌مدت در تورم ماهانه، مشاهده می‌شود و برای اینکه مردم احساس کنند که سطح عمومی قیمت‌ها روند نزولی را تجربه می‌کند، این است که رشد ماهانه تورم به محدوده نیم درصد برسد. از سوی دیگر این کاهش نرخ ماهانه تورم در همه گروه‌های کالایی به‌ویژه کالاهای خوراکی و آشامیدنی و دیگر کالاهای پرمصرف نمایان باشد.

این در حالی است که نرخ تورم ۱۲گروه کالایی ازجمله لبنیات و تخم مرغ، پوشاک و کفش، لوازم خانگی، قندوشکر، هتل و رستوران، چای و نوشیدنی‌های گرم، تفریح و فرهنگ، میوه و خشکبار، انواع گوشت قرمز و سفید، بهداشت و درمان و دخانیات، رشد قیمت بالاتر از شاخص تورم ماهانه به میزان ۲.۸درصد را در اردیبهشت تجربه کرده است.

 تورم بالای ۵۰درصد

آنچه احساس مردم از تورم را به وضوح نشان می‌دهد، نرخ تورم نقطه به نقطه‌ است که بیانگر رشد میانگین قیمت یک سبد کالا و خدمات یکسان برای خانوارها در هر ماه نسبت به ‌ماه مشابه سال گذشته است. این نرخ از تیر سال گذشته به بالای ۴۰درصد و از اسفند سال گذشته به بالای ۵۰درصد صعود کرده و ماموریت دشوار دولت برای مهار تورم، این خواهد بود که بتواند در فاصله ۱۰‌ماه پیش رو، این نرخ رشد قیمت‌ها را به محدوده ۲۵درصد برساند.

به ‌ویژه اینکه نرخ تورم نقطه به نقطه گروه‌های کالایی هتل و رستوران در اردیبهشت به ۸۴درصد و خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها به ۷۶.۱درصد رسیده و خانوارهای ایرانی با تورم نقطه‌ای بالای ۵۰درصد در بخش‌های حمل‌ونقل، بهداشت و درمان و پوشاک و کفش مواجه هستند.

چشم‌انداز رشد قیمت‌ها

شاخص واقعی که بیانگر جهت‌گیری سیاست‌های کلی اقتصادی در مهار تورم خواهد بود، نرخ تورم سالانه است که به‌ گفته مرکز آمار، رکورد جدیدی را در اردیبهشت‌ ماه تجربه کرده و به ۴۹.۱درصد رسیده است.

 اثر واقعی سیاست‌های دولت و بانک مرکزی در کاهش یا افزایش نرخ تورم سالانه منعکس می‌شود و از این روی لازم است که هم سیاست‌های مالی و بودجه‌ای دولت، هم سیاست‌های پولی بانک مرکزی و هم مجموعه تلاش‌ها برای مهار تورم به‌گونه‌ای طراحی و اجرا شود که نرخ تورم سالانه، هر سال پایین‌تر بیاید و به زیر ۱۰درصد برسد.

برنامه دولت این است که نرخ تورم در پایان برنامه هفتم توسعه یعنی ۱۴۰۸ تک‌رقمی شود. مهم این است که مردم شاهد کاهش واقعی نرخ تورم در هر سال باشند و از شوک‌های تورمی جلوگیری شود.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد: ‌ امیدواریم از هفته‌های آینده شاهد آثار و گزارش‌های اجرای برنامه ۱۰بندی دولت برای مهار متغیرهای بنیادی موجد تورم در اقتصاد کشور باشیم و نظارت‌های کوتاه‌مدت دستگاه‌های اجرایی افزایش یابد

چرا کاهش تورم احساس نمی‌شود؟ | میانگین رشد قیمت سبد مصرفی از ۳/۷درصد در فروردین به ۲/۸ درصد در اردیبهشت کاهش یافت

کد خبر 763109
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 11
  • آقا پسر IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    25 0
    تنها چیزی که احساس میشود درد گرونیه
  • دا IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    25 0
    یه خامه صبحانه هزار و پانصد تومنی شده پانزده هزار تومان. چه کاهشی
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    25 0
    موز هر کیلوگرم ۸۰ هزار تومانس.
  • بازنشسته IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    15 1
    تا قیمت ارز و سکه و طلا که در سال گذشته به طور وحشتناک افزایش یافت کاهش نیابد هیچ نوع کاهشی به چشم نمی آید
  • فریبرز IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    18 0
    تورم به این شدت واقعا وحشتناک است و بالاخره مردم و کشور را از پا در میاورد! یعنی واقعا مردم تحمل می کنند که در طول چند سال آینده همه چی از قیمت های امروز 3 یا 4 برابر گرانتر شود؟! اصلا برنامه دولت برای همان 25 درصد تورم چیست؟! کسی میداند!
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    11 0
    تورم مواد غذایی نسبت به پارسال هشتاد درصده و دولت بیست درصد افزایش حقوق اعمال کرده خودش میتونه این معادله رو حل کنهد
    • نا شناس IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      2 0
      اصلاً دولت برنامه داره یا فقط...؟
  • نعمت IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    11 1
    آمار مربوطه کاملا غیر علمی و نمایشی می باشد اندک کاهش به دلیل کاهش بسیار زیاد قدرت خرید می باشد . مثل خودرو که به دلیل عدم قدرت خرید مردم بسیار ناچیز قیمت کم کرده است.
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    13 0
    قیمت چه چیزی پایین آمده که انتظار دارید تورم باید پایین بیاد؟
  • ناشناس US ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    1 1
    دروغ‌پردازی ...