رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: برخلاف آنچه دولت افغانستان اعلام کرد تصاویر ماهواره‌ای ماهواره خیام و دیگر ماهواره‌ها نشان داد که آب رودخانه هیرمند در سدهایی مانند سد کمال‌خان نگهداری می‌شود تا به خاک ایران نرسد.

هیرمند

به گزارش همشهری آنلاین، حسینعلی شهریاری با اشاره به حقابه ایران از رودخانه هیرمند گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران از توانایی‌های قابل توجهی در حوزه ماهواره‌ها برخوردار است و افغانستان نمی‌تواند با صدور بیانیه واقعیت را کتمان کند.

طالبان نمی‌تواند کتمان کند؛ این تصویر نشان می‌دهد آب هیرمند کجا نگهداری می‌شود؟
تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد آب رودخانه هیرمند در سد کمال‌خان نگهداری می‌شود

وی ادامه داد: طبق قراردادی که در سال ۱۳۵۱ بین ایران و افغانستان منعقد شده افغانستان باید حقابه ایران را به رسمیت بشناسد و آن را اجرایی کند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه در سال‌های متمادی افغانستان این حق ملت ایران را نادیده گرفته و حقابه ملت ایران از رودخانه هیرمند را نداده است.

شهریاری با اشاره به مواضع اخیر رئیس جمهور درباره حقابه ایران از این رودخانه اظهار داشت: مواضع آیت‌الله رئیسی در مورد حقابه ایران از رودخانه هیرمند بسیار خوب و قابل تقدیر و حمایت است و باید در ادامه مسیر همین مواضع و رفتار ما مقتدرانه ادامه پیدا کند تا ملت ایران به حق خود از این مسئله برسد.

وی خاطرنشان کرد: برخلاف آنچه دولت افغانستان اعلام کرد تصاویر ماهواره‌ای ماهواره خیام و دیگر ماهواره‌ها نشان داد که آب رودخانه هیرمند در سدهایی مانند سد کمال‌خان نگهداری می‌شود تا به خاک ایران نرسد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز جمهوری اسلامی ایران از توانایی‌های قابل توجهی در حوزه ماهواره‌های و فضایی برخوردار است و شرایط به گونه‌ای نیست که دولت افغانستان بتواند با صدور اینگونه بیانیه‌ها واقعیت را کتمان کند.

شهریاری اظهار داشت: علاوه بر سدسازی‌های قبل همچون سد کمال‌خان روی رودخانه هیرمند به تازگی نیز دولت افغانستان اقدام به سدسازی روی فرارود کرده تا جلوی انتقال آب آن را به ایران بگیرد.

کد خبر 762983
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 26
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    52 3
    طالبان مسلمان نما دورغگو جنایتکار تروریست
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    46 6
    گور پدر آب. افغانی‌ها را بیرون کنید .
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      37 0
      آب نباشه .شما توان حرکت دستت رو صفهه تلفن همراه و رایانه را نداری.بگی گور پدر آب.گور پدر طالبان.افغانهای غیر مجاز هم اخراج.
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      39 2
      افغانیها که اخراج بشن مصرف آب کمتر میشه هفت میلیون افغانی به اندازه کل سدهای افغانستان آب خرج میکنند
  • محمود IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    35 2
    ما با یک گروه متهجر بیسواد سرکارداریم
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      16 0
      با احترام ! متحجر از حجر به معنای سنگ میاد و کلمه عربی است!
  • بنده خدا IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    13 22
    تنهاراه برای گرفتن حق ،اعمال قدرت است وتمام مردم ایران بایددرحمایت ازیکدیگر،متحد،صادق وخالص پشت سرنظام وولایت صف آرایی کنندکه هیچکس بعدازخدابه ماکمک نخواهدکرد .تنهااین اتحادکامل است که جواب میدهدوامثال طالبان والهام علی اف و...که درسرزمینهای جداشده ازایران زمین گردنکشی میکنندراباید گردنشان را شکست تا نمک نشناسی نکنند.باتشکر
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    13 0
    صد،البته بعضی مجاز هاشون هم ... در اوردن.باید،قیچی بشه.
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    14 1
    طالبان افغانستان دروغ گفتن بعد از به قدرت رسیدن
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    10 4
    داداش ولش کن.ملتی خودشو برا محمد،رضا گلزار ... بده.بزار طالبان بخورنشون.
  • شتاب IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    20 4
    خودتون خواستید این دروغگوهای بدعتکار رو مسلمان جلوه بدید! چقدر جمعیت قابل توجهی از ملت افغانستان بدبخت شدن و مجبور شدن کشور رو ترک کنن! یه چیزی رو مردم ما تو ایران نمی دونن! اینکه افغانستان فقط کشاورز فقیر مهاجر نداره . این بندگان خدایی که از فقر می ریزن داخل ایران تمام ماجرا نیستن. تمام سرمایه دارهای افغان تمایل دارن برن ترکیه و اروپا و امریکا چون اونجا حق برابری دارن و اتفاقا خوب هم ابادانی به پا کردن تو اون کشورها. یعنی ثروت هنگفت خودشون رو بردن و کارخانه ساختن و بازارچه های خرید راه انداختن و این به نفع اقتصاد اون کشورهاست. این گروه متمول به محض ورود نحس طالبان از کشورشون رفتن چون با این گروه نفهم و قاتل و قاچاقچی و تروریست هیچ کلام انسانی نمیشه مبادله کرد. الانم دیر نشده برای ایران . با یه برنامه ریزی بلند مدت این ها رو از گردونه قدرت باید خارج کنه . برای بی ابی هم باید وزارت اب تشکیل بشه و واقعا الگوهای استخراج بهینه و یا راهکار تبدیل اب شور به شیرین در سرلوحه کار باشه.
  • SE ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    12 15
    افغانستان قبرستون ابرقدرت های جهانه.
  • SE ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    10 16
    جنگ غیر قابل اجتناب است. متفقین افغانستان؛آمریکا؛اسرائیل و جمهوری آذربایجان دربرابر ایران
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      20 3
      ما از طالبان عصبانی هستیم،ولی جنگ گزینه.اولرنباشه،با پنبه سرشون را ببرن
  • ناشناس IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    14 2
    یعنی اگه دولت ودست اندر کاران جلو طالبان کم بیارن وطالبان هر غلطی دلش خواست رو انجام بده اونوقت سنگ رو سنگ نه تنها بند نمیشه بلکه باعث مداخلات وسواستفاده گزینه های دیگرش میشه باید سپاه پاسداران جلوشون بگیرن
  • اکبر IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    3 0
    ۲تا موشک سد کمال خان لازمه تا حساب کار دستشون بیاد .این همه موشک وتجهیزات ساختیم برای کی .میپوسند.ما اگر زورمان به طالبان نرسد باید جمع کنیم بریم.
  • US ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    1 2
    وقتی رضا شاه احمق در پیمان سعد آباد قسمت حساس خاک ایران را به نام دشت ناامید را به افغانستان داد از آن زمان مشکل کم آبی در سیستان وبلوچستان شروع شد