نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، انتظاراتی که ایران از عربستان هم‌زمان با آغاز حج دارد را بیان کرد و برگزاری دعای کمیل و همچنین پاسخ به پرونده فاجعه منا را از جمله مطالبات ایران برشمرد.

سید عبدالفتاح نواب

به گزارش همشهری آنلاین، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب در گفت‌وگویی تلویزیونی با شبکه العالم به تأثیرات برقراری دوباره روابط سیاسی ایران و عربستان اشاره کرد و گفت: زائران ایرانی انتظار دارند مثل قبل بتوانند دعای کمیل را بین قبرستان بقیع و حرم پیامبر (ص) بخوانند تا برکات این حج برایشان دلچسب‌تر و پربارتر شود. با تحقق این اتفاق رضایتمندی زائران بیشتر خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تاکید بر این‌که برقراری رابطه حسنه باید برای دو کشور و جهان اسلام آورده داشته باشد، بیان کرد: انتظار داریم خدمات به زائران خانه خدا بهتر و شایسته‌تر و همکاری‌ها در بهترین شرایط قرار گیرد و همه مواردی که قبل از قطع رابطه بوده نیز برگردد.

نواب، یکی از انتظارات را تعیین تکلیف پرونده شهدای فاجعه منا برشمرد و گفت: انتظار خانواده‌های شهدای منا این است که دولت عربستان پاسخ مشخصی به آن‌ها بدهد. ما در ایران پاسخی برای آن‌ها نداریم و مدام برابر پاسخ دولتمردان آن کشور گفته می‌شود کشور میزبان (عربستان) درحال انجام تحقیقات است. انتظار می‌رود دولت عربستان رضایت این خانواده‌ها را جلب کند.

او در ادامه تعداد زائران اعزامی به حج پیش‌رو را حدود هزار نفر کمتر از تعداد زائران سال ۹۸ اعلام کرد و در این‌باره توضیح داد: تصمیم کشور میزبان (عربستان) براساس تعداد جمعیت و به ازای هر هزار نفر یک زائر برای کشورهای اسلامی است.

درباره عمره، اربعین و سوریه

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در ادامه تعداد زائران ثبت‌نام کرده برای عمره را ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: کسی که استطاعت انجام حج تمتع را دارد نمی‌تواند عمره جایگزین آن کند.

نواب همچنین درباره برنامه‌های در نظر گرفته شده برای اربعین امسال اظهار کرد: ان شاءالله بعد از پایان حج برنامه‌ریزی برای اربعین را انجام خواهیم داد. البته جلسات و نشست‌هایی در این زمینه برگزار شده و کمیته فرهنگی نیز برنامه‌هایش برای اربعین پیش رو را تدوین کرده است که امیدواریم با برنامه‌ریزی صورت گرفته اربعین بهتری نسبت به سال‌های گذشته از نظر فرهنگی داشته باشیم.

او درباره تکلیف سفر زائران به سوریه و ازسرگیری دوباره آن، گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در آینده‌ای نه چندان دور این اتفاق رخ خواهد داد. تاکنون هم مانعی از سوی دولت سوریه نداشتیم، اما نیاز بود مقدمات فراهم شود که درحال انجام است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بیان کرد: با تعامل و همکاری زائران ایرانی که در دنیا نمونه هستند، امیدواریم که امسال حجی آرام و بهتر از سال‌های گذشته داشته باشیم.

کد خبر 762927
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • Ja ad IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    0 0
    شما به دنبال دعا خواندن در مکه هستید و برقراری تظاهرات ضد امپریالیستی هستید و بن سلمان در فکر تصاحب احتمالی بازارهای ما یا سرمایه گذاری در ایران و جذب حاجی و اخذ دلارهای نفتی که با بدبختی بدست می آید .