یک سوال علمی: «پول زیفو» واحد پول کدام کشور است؟ زیمبابوه، زلاندنو، گینه بیسائو، جزایر کومور... کدام؟ الکی ادای آدم‌های همه‌چیزدان را درنیاورید؛ حتی اگر کلکسیونر اسکناس هم باشید، اسم این واحد پول تا حالا به گوشتان نخورده. این گزارش سال ۱۳۸۸ در هفته نامه همشهری سرنخ منتشر شده است.

کف زن

به گزارش همشهری آنلاین،۲۰۰ طعمه‌ یک کف‌زن بین‌المللی هم که همین ماه قبل در شمال پایتخت دستگیر شد، نام این واحد پول را نشنیده بودند؛ برای همین هم خیلی راحت فریب ‌خوردند و میلیون‌ها تومان باختند.

کف‌زن بین‌المللی که بعد از سال‌ها دوری از وطن، به تازگی از روسیه به ایران آمده بود، ۵ زبان زنده دنیا را مثل بلبل صحبت می‌کرد. او از همان کلک پایه‌ای «توریست خارجی بودن» برای کف‌زنی استفاده می‌کرد اما نوآوری مهم او این بود که به جای آنکه بگوید می‌خواهد پول ایرانی ببیند، به بهانه خردکردن چک‌های مسافرتی‌اش به سراغ طعمه‌ها می‌رفت و بعد با ایما و اشاره به آنها می‌گفت که در ازای چک‌پولش، «پول زیفوی ایرانی» می‌خواهد.  

در آخرین مورد، فروردین‌ماه گذشته سارق زیفویی سراغ کارگر پمپ بنزینی در شمال تهران رفت و یک چک مسافرتی به او نشان داد و گفت به جای آن پول زیفو می‌خواهد. کارگر بنده خدا هم که می‌خواست به آقای خارجی کمک کند، پول‌هایش را به او نشان داد و گفت چنین پولی در ایران وجود ندارد اما آقای توریست سمج شده بود که پول زیفو در لای پول‌های اوست.

عجیب‌ترین کلاهبردار از روسیه به ایران آمد | کلاهبردار بین‌المللی ایرانی ۵ زبان دنیا را بلد بود | این کلاهبردار یک واحد پولی جدید در دنیا اختراع کرد

دست آخر کارگر بیچاره که هنگ کرده بود، دسته پول‌هایی را که از مشتریان پمپ بنزین گرفته بود، به او داد و او هم بعد از گرفتن پول‌ها نگاهی به آنها انداخت و بعد با گفتن اینکه منصرف شده، راهش را کشید و رفت؛ اما کارگر پمپ بنزین که متوجه کم‌شدن پول‌هایش شده بود، خیلی زود توریست سارق را دستگیر کرد. جوان سارق در بازجویی‌ها به قاضی سیدسجاد منافی‌آذر، بازپرس شعبه ۱۲ دادسرای ناحیه ۵ تهران گفت که شیوه سرقتش این‌طوری بوده که از طعمه‌هایش می‌خواسته به جای چک‌های مسافرتی به او پول زیفو بدهند و آنها هم که از نقشه او خبر نداشتند، برای آنکه نشان دهند بین پول‌هایشان چنین پولی وجود ندارد، دسته اسکناس یا چک‌های مسافرتی‌ خودشان را به او می‌دادند و او هم نقشه کف‌زنی را اجرا می‌کرده است.

جوگیرها نخوانند

هوشنگ! او همان سارقی بود که پول خیالی زیفو را اختراع کرد و با این کار از ۲۰۰ نفر سرقت کرد. او کف‌زنی را از فامیل‌های نزدیکش یاد گرفته و می‌گوید که  اوایل، این کار را برای تفریح انجام می‌داده ولی کمی بعد وقتی پول مفت زیر زبانش مزه کرده، وسوسه سرقت، دیگر دست از سرش برنداشته است. هوشنگ در خصوص زندگی‌اش می‌گوید: «در تهران به دنیا آمدم و به همراه مادرم به باکو رفتم. مدتی بعد هم از آنجا به روسیه رفتیم.

در طول این سفر من دوستان خارجی زیادی پیدا کردم و با زبان‌های مختلفی آشنا شدم. چند سال قبل وقتی به ایران برگشتم با چند نفر از هم‌سن‌وسال‌های خودم که از فامیل‌های نزدیک ما هستند خیلی صمیمی شدیم. آنها مخدر شیشه مصرف می‌کردند و هرچه پول از راه کف‌زنی به دست می‌آوردند، صرف خرید مواد مخدر می‌کردند. من هم وقتی دیدم آنها خیلی راحت پول در می‌آورند وسوسه شدم و شگرد این کار را از آنها یاد گرفتم. ۲ سال تمرین کردم تا در این کار مهارت پیدا کردم.

  ۴ فرمان برای کفگیر نشدن

وقتی از هوشنگ خواستیم تا روش‌های مقابله با کف زن‌ها را برای خوانندگانمان بگوید با خنده گفت: «اگر بخواهم بگویم که رفقا بیکار می‌شوند» ولی در ادامه این روش‌ها را گفت.

۱- جوگیر نشوید: نه اصلا خودت بگو! چه دلیلی دارد که هر وقت یک خارجی می‌بینی جو گیر می‌شوی و می‌خواهی مهمان نوازی‌ات را نشان بدهی. توصیه اکید این است از این به بعد اگر پس از بیرون آمدن از بانک یا وقتی که پول زیادی همراه داری یک خارجی را دیدی که کمک می‌خواهد بی‌خیال‌شو.

۲- موزه پول و اسکناس: شما مگر موزه اسکناس و چک مسافرتی دارید یا کلکسیونر اسکناس هستید؟ اگر نیستید پس چرا وقتی یک خارجی می‌خواهد اسکناس و چک مسافرتی ببیند، شما زود خودتان را جلو می‌اندازید. در این مواقع خیلی راحت با همین زبان فارسی خودمان به این آقا یا خانم مثلا خارجی بگویید برود موزه پول و اسکناس بلیت تهیه کند و در آنجا تمام پول‌های ایرانی از عهد قلقله دون میرزا تا همین الان را نگاه کند تا سیر شود. اما آنجا پول زیفو پیدا نمی‌شود.

۳- شما دستگاه پول‌خردکن نیستید: خیلی از سارقان کف‌زن، سرقت‌هایشان را به بهانه خرد کردن تراول‌چک‌ رقم می‌زنند. پس یادتان باشد از این به بعد اگر کسی دنبال نقد کردن چک مسافرتی بود او را به نزدیک‌ترین بانک راهنمایی کنید، چون علاوه بر آنکه ممکن است چک مسافرتی سرقتی باشد و شما حسابی به دردسر بیفتید، ممکن است او یک سارق کف‌زن باشد. این قسمت را مخصوصا هندوانه‌فروش‌ها بخوانند.

۴- چک را نگه‌دار: اگر کسی به شما چک‌پولی داد و از شما خواست آن را خرد کنید و شما هم به حرفش گوش دادید و این کار را کردید اشتباه دوم را مرتکب نشوید.

اگر طرف بعد از شمردن پول‌ها گفت پشیمان شده و پول‌های شما را پس داد و از شما خواست که شما چکش را پس بدهید، اول با خونسردی پول‌هایتان را بشمارید و بعد اگر درست بود چک را پس بدهید، وگرنه با یک حرکت عصبی این‌طوری بگویید؛ «رد کن بیاد بقیه‌اش‌و وگرنه آژان خبر می‌کنم».

کد خبر 762428
منبع: همشهری سرنخ

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha