یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: برپایی هر ساله نمایشگاه رایانه‌ای در هانوفر، فرصتی استثنایی برای همگان به منظور آشنایی با نوآوری‌های شگفتی‌آور است

"CeBIT"، بزرگ‌ترین نمایشگاه رایانه جهان، از سوم تا هشتم ماه مارس (13 تا 18 اسفند) در شهر هانوفر آلمان برگزار می‌شود. با وجود این‌که بخش بزرگی از محصولات ارائه‌شده در این نمایشگاه، رایانه‌ها و قطعات جانبی آنها هستند، اما هر سال شرکت‌های مختلف، محصولات خود را که به نوعی به دنیای دیجیتال مربوط هستند، به آلمان می‌آورند.

اما چه تازه‌هایی در نمایشگاه سال ۲۰۰۹ "CeBIT" عرضه خواهد شد؟ به‌عنوان مثال، چترهایی که رادیو دارند یا تلفن‌های همراهی که مقدار کالری مصرفی بدن را محاسبه می‌کنند، از جمله محصولات جدید و کمی عجیبی هستند که در هانوفر ارائه خواهند شد.

علاوه بر این، علاقه‌مندان فرصت خواهند داشت نخستین تلفن همراه گوگل (G1) را امتحان کنند که بر پایه سیستم "Android" ساخته شده و از نرم‌افزاری استفاده می‌کند که گوگل هم در طراحی آن شرکت داشته است. (آندروئید، پلت‌فورم پایه‌ای است که بر اساس سیستم عامل "لینوکس" طراحی شده است. پلت‌فورم در دنیای رایانه و تلفن همراه به سیستمی گفته می‌شود که نرم‌افزارها در آن اجرا می‌شوند و عملا ترکیبی از نرم‌افزار و سخت‌افزار است.)

"همیشه آن‌لاین"

شعار نمایشگاه ۲۰۰۹، "همیشه متصل به اینترنت" (Always Internetted) است. بسیاری از تولیدکنندگان، رایانه‌های همراه اینترنتی (Netbook) خود با کارایی‌های روزافزون را در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهند. به گفته گابریله دوریس، سخنگوی نمایشگاه، رایانه‌های قابل حمل اینترنتی، دروازه ورود به دنیای ارتباطات سیار هستند و شرایط دسترسی مداوم به جدیدترین اطلاعات در دنیای مجازی را فراهم می‌کنند.

شرکت "Asus" یکی از معروف‌ترین تولیدکنندگان نِت‌بوک‌هاست. "Eee PC Touch T91" از مدل‌های مشهور این تولیدکننده است که همچون بسیاری از هم‌نوعان خود، فاقد درایو لوح فشرده است. این نِت‌بوک از یک پردازنده جدید برای رایانه‌های قابل حمل و یک صفحه نمایش ۹ اینچی برخوردار است.

Asus هم‌چنین صفحه کلیدی را عرضه کرده که در واقع یک رایانه کامل است. این صفحه کلید سیم ندارد و در سمت راست آن یک صفحه نمایش ۵ اینچی قابل لمس کار گذاشته شده است. دیسک سخت، درگاه USB، امکان ارتباط بی‌سیم با اینترنت و بلوتوث، از دیگر امکانات این رایانه هستند.

به اعتقاد کارشناسان، شرکت Asus، شکل تازه‌ای از رایانه‌ها را وارد دنیای مجازی کرده است. 

شرکت Dell آمریکا هم نِت‌بوک‌های خود را به "CeBIT"  خواهد آورد. دو مدل جدید از خانواده مشهور و پرفروش "Inspiron"، با نام "Mini 9" و "Mini 12" با ویندوز ویستا و دوربین (وب‌کَم) سر خود، از محصولاتی خواهند بود که این شرکت آمریکایی به آلمان خواهد آورد.

اینتل می‌تازد

بسیاری از رایانه‌هایی که در نمایشگاه امسال عرضه خواهند شد، از پردازنده‌های اینتل "Core i7" استفاده می‌کنند. اینتل علاوه بر این، برنامه‌هایی برای آشنایی عملی کاربران با پردازنده‌های جدید خود تدارک دیده است.

به گفته مارتین استرابل، سخنگوی این شرکت، در حاشیه نمایشگاه و در غرفه‌های اینتل، یک رشته مسابقه بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌شود تا قدرت پردازنده‌های جدید این تولیدکننده آمریکایی، برجسته‌تر نمایان شود. 

کارشناسان اینتل علاوه بر این، با همکاری شرکت ادوبی (Adobe) در غرفه‌های نمایشگاه، به‌صورت زنده، با استفاده از نرم‌افزارهای گرافیکی، کار ویرایش تصویر انجام می‌دهند تا علاقه‌مندان، کارایی پردازنده‌های جدید این شرکت را در این عرصه نیز ببینند.

از صفحه نمایش‌های لمسی تا بازی‌های رایانه‌ای

"گیگابایت"، تولیدکننده تایوانی سخت‌افزار، در نمایشگاه CeBIT ۲۰۰۹، مدل جدید رایانه‌های قابل حمل خود با صفحه نمایش لمسی را ارائه خواهد کرد. این مدل‌ها که از سری "TouchNote" هستند، در مقایسه با مدل‌های پیشین، سبک‌تر بوده و مجهز به پردازنده‌هایِ سریِ "Atom" شرکتِ اینتل هستند. 

به‌عنوان مثال، مدل "M1028" نت‌بوک‌های گیگابایت، از پردازنده ۶/ ۱ گیگاهرتزی اینتل استفاده می‌کند، صفحه نمایش ۱۰ اینچی و دیسک سخت ۱۶۰ گیگابایتی دارد. یک گیگا بایت حافظه موقت (رَم)، بلوتوث، ارتباط بی‌سیم با اینترنت و ویندوز XP، از دیگر قطعات و امکانات این مدل هستند. بهای این رایانه هنوز مشخص نیست.

شرکت بلیزِرد (Blizzard)، طراح بازی‌های رایانه‌ای هم علاقه‌مندان این عرصه را با جدیدترین محصول خود در نمایشگاه هانوفر غافلگیر خواهد کرد. بازدیدگنندگان می‌توانند "استار کرافت ۲" (StarCraft 2) را در غرفه اینتل بازی کنند. این بازی، در ادامه بازی بسیار محبوب و پرفروش "استارکرافت" است. شماره دوی این بازی مراحل نهایی طراحی را طی می‌کند و قرار است سال جاری تکمیل و به بازار عرضه شود. 

CeBIT، نمایشگاه سبز

به گفته سخنگوی نمایشگاه، CeBIT، امسال هم هم‌چون سال گذشته (۲۰۰۸)، "سبز" خواهد بود. او می‌گوید، در فاصله رایانه کاربران تا سرورهای شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات اینترنتی، هیچ قطعه‌ای نیست که صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ‌آن مهم نباشد. 

شرکت "فوجیتسو-زیمنس" صفحه‌های نمایشی را به بازار عرضه کرده است که در حالت Standby، هیچ برقی مصرف نمی‌کنند. این شرکت محصول یادشده را در نمایشگاه سال گذشته معرفی کرده بود. فوجیتسو-زیمنس در نمایشگاه امسال یک "صفر-وات-رایانه" را معرفی می‌کند. نخستین مدل‌های این رایانه، اواسط سال جاری به بازار خواهند آمد. 

بحران مالی و CeBIT

نمایشگاه رایانه هانوفر نیز هم‌چون دیگر عرصه‌های اقتصادی، از بحران مالی جهانی آسیب دیده است. حدود ۴ هزار و ۳۰۰ شرکت در نمایشگاه امسال شرکت می‌کنند، این در حالی است که "CeBIT" ۲۰۰۸، بیش از ۵ هزار شرکت را میزبانی می‌کرد. 

شرکت سامسونگ کره به‌عنوان مثال از جمله شرکت‌هایی است که در نمایشگاه امسال غرفه اختصاصی نخواهد داشت. محصولات این شرکت در دیگر غرفه‌ها ارائه خواهند شد.یکی از دلایل عدم حضور سامسونگ در غرفه اختصاصی خود، بحران مالی اعلام شده است.

شرکت‌های کوچک بسیار دیگری هم به دلیل پیامدهای بحران مالی از جمله کاهش فروش و مشکلات بازاریابی، از حضور در "CeBIT" چشم پوشیده‌اند.

 یکی از موضوعات اصلی در نمایشگاه "سی‌بیت" CeBIT پیوند مستمر با شبکه جهانی اینترنت است. با تحول سریع جهان ارتباطات، دسترسی به اینترنت باید در هر کجا و در هر زمان ممکن باشد. دوره‌ای که ارتباط با اینترنت تنها محدود به خانه و یا محل کار بود، دیگر به سر آمده است. امروزه می‌توان بدون سیم و پریز تلفن، در ساحل، جنگل، برفراز کوه، در رستوران، قطار و سر کلاس درس وارد شبکه اینترنت شد و از مزایای آن سود برد.

این تغییر شرایط در عرصه دستیابی به اطلاعات، به کمک سیستم‌های جدید ارتباطی و تلفن‌‌های همراه مدرن میسر شده است. بنا به گفته اتحادیه بیتکوم Bitkom که در بخش اینترنت فعالیت می‌کند، تنها در سال جاری، مشترکان سیار اینترنتی از شانزده میلیون به بیست دو میلیون نفر در آلمان افزایش داشته است. تلفن‌های قدیمی برای این جهش بزرگ نیازمند صد سال تکاملی بطئی بودند. ارتباط آزادانه با جهان به یاری سیستم‌های جدید با شتابی شگفتی‌آور در جریان است. در روز ۱۳ اسفند با گشایش نمایشگاه هانوفر، "شبکه سیار" محور اصلی CeBIT خواهد بود.

تلفن‌همراه همه‌کاره

تلفن همراه "بلاک بری" BlackBerry دارای کارکردهای گوناگونی است. از یکسو می‌توان مانند تلفن‌های همراه رایج از آن استفاده کرد و از سوی دیگر تمام مزایای یک سیستم مولتی‌مدیا را داراست. "بلاک‌بری" قادر به فاکس، چاپ و دیگر کاربردهای شناخته شده در رایانه‌های معمولی است.

یکی دیگر از نوع‌آوری‌ها در "بلاک‌بری"، نصب سیستم جدیدی (Thax Software) در آن است که دیکته کردن متن را به راحتی امکان‌پذیر می‌سازد. نرم‌افزار موجود قادر به تبدیل سریع گفتار به نوشتار است. با فشار دادن یک دگمه تمام سخنان شفاهی به پست الکترونیکی در هر کجای دنیا ارسال می‌شوند.

تلفن همراه "بلاک بری"

در اصل "بلاک‌بری" ‌شباهت زیادی به یک "اداره سیار" دارد. بهای نرم‌افزار این تلفن جدید در حدود ۱۵۰ یورو است و می‌توان آن را مستقل از سخت‌افزار خرید. عملکرد این تلفن جدید را می‌توان در سالن هفت نمایشگاه هانوفر در عمل دید و به آزمایش گذاشت.

در آینده نزدیک اغلب تلفن‌های همراه مجهز به سیستم‌های مسیریابی و یا رهیابی خواهند بود. دارنده تلفن می‌تواند براحتی در هر شهری، محل خود را مشخص کند و مسیر دلخواه را بر روی نقشه تلفن بیابد. در آغاز کار، این تلفن جدید آرزوها و نیازهای بسیاری از مدیران ادارات و شرکت‌ها را پاسخ می‌گوید‌، اما توانایی‌های هم‌جانبه این سیستم نو بی‌شک با استقبال همگانی روبرو خواهد شد. پرسش اصلی برای رواج این تلفن بیش از آنکه مربوط به امور فنی باشد، در پیوند با هزینه آن خواهد بود.

راننده نامرئی

در محوطه نمایشگاه CeBIT بازدیدکنندگان با صحنه‌ای دیدنی مواجه خواهند شد. در این صحنه ما شاهد تعقیب دائمی یک ماشین کوچک مدل "اسمارت" از سوی یک کامیون بزرگ هستیم. در حالی‌ که خودرو اسمارت از سوی یک راننده هدایت می‌شود، در کامیون، راننده‌ای پشت فرمان قرار ندارد. این سیستم جدید در واقع مدلی برای صنعت حمل و نقل در آینده است. این سیستم متشکل از یک خودرو اصلی باسرنشین است که از طریق سیستم‌های کامپیوتری می‌تواند کاروانی از کامیون‌های بزرگ را هدایت ‌کند. سازندگان این سیستم جدید در صدد ایجاد امنیت بیشتر در بزرگراه‌ها هستند. بنا به آمار موجود، نود‌وهشت درصد تصادفات بر اثر خطای انسانی رخ می‌دهد.

 در یک آزمایش جنبی با ایجاد شرایط خطرناک نشان داده می‌شود که چگونه سیستم جدید می‌تواند از سرعت خودروها بکاهد و منبع خطر را به موقع تشخیص دهد. کامپیوترهای هدایتگر در مرحله نخست به راننده اجازه می‌دهند که خود وارد عمل شود و در صورت ناکامی انسان، کامپیوتر ابتکار عمل را به‌دست می‌گیرد.

دویچه‌وله 

کد خبر 76194

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز