گروه بین‌الملل: حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان طی حکمی به کمیسیون انتخابات این کشور دستور داد تا انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه آوریل و 4 ماه زودتر از موعد مقرر برگزار شود.

به گزارش الجزیره، در این حکم که دفتر کرزای آن را منتشر کرد تاکید شده است که کمیسیون مستقل انتخابات، باید انتخابات ریاست‌جمهوری، شورای استانی و دیگر انتخابات را براساس مفاد قانون اساسی برگزار کند.

پیش از این کمیسیون انتخابات افغانستان به دلایل تدارکاتی و امنیتی بیستم اوت(اول شهریور) را تاریخ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرده بود.

کرزی پیش از این تعیین این موعد را مغایر قانون اساسی افغانستان دانسته بود. طبق ماده 61 قانون اساسی افغانستان، ‌انتخابات ریاست‌جمهوری باید حداقل یک ماه پیش از پایان دوره فعلی (یکم خرداد) برگزار شود.

مخالفان کرزای با انتقاد از این مسئله، تصمیم ریاست‌جمهوری افغانستان را تلاشی برای پیشی گرفتن از رقبا و گرفتن فرصت برای فعالیت‌های انتخاباتی آنها می‌دانند. گزارش‌ها نشان می‌دهد با اختلاف‌های به‌وجود آمده میان کابل و واشنگتن، آمریکا مخالف ادامه فعالیت کرزی به‌عنوان ریاست‌جمهوری افغانستان است.

گفته می‌شود ریچارد هالبروک، فرستاده ویژه اوباما به همین خاطر در سفر به کابل با تعدادی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری دیدار و گفت‌وگو کرده است.

کد خبر 76176

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز