گروه بین‌الملل: مذاکرات 2حزب کادیما و لیکود برای تشکیل کابینه ائتلافی در سرزمین‌های اشغالی شکست خورد.

تزیپی لیونی، رئیس حزب کادیما در مذاکرات خود از بنیامین نتانیاهو، رئیس حزب لیکود خواسته بود تا از راه حل تشکیل 2کشور، برای رفع بحران با فلسطینیان استفاده کند و تعهدات دیگری نیز در زمینه سیاست کابینه بدهد ولی نتانیاهو از پذیرفتن این پیشنهادها خودداری کرد.

همین ماجرا نیز سبب شد تا هریک از این دو رهبر صهیونیست، دیگری را به تلاش برای تشکیل نشدن دولت ائتلافی متهم کنند.

به نوشته روزنامه صهیونیستی هاآرتص، لیونی که در حال حاضر سمت وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی را برعهده دارد، روز گذشته اعلام کرد: تلاش مجدد رئیس حزب لیکود برای تشکیل کابینه ائتلافی با حزب کادیما با شکست مواجه شد.

لیونی پس از پایان مذاکره 90دقیقه‌ای خود با نتانیاهو به جمع خبرنگاران آمد و با اعلام رسمی شکست تشکیل دولت ائتلافی اعلام کرد: تازه‌ترین دور مذاکرات با نتانیاهو، بدون توافق در مورد مسائل مهم پایان یافت و حزب او یک اقلیت فعال در پارلمان خواهد بود.

بنیامین نتانیاهو هم در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه لیونی از قبول پیشنهادهای او خودداری کرده، اعلام کرد: آماده دادن امتیازهای فراوانی به لیونی بودم، اما وی مشارکت در کابینه ائتلافی را رد کرد. نتانیاهو تاکید کرد که لیونی آمادگی وحدت در شرایط فعلی را ندارد. وی وعده داد که به سرعت برای تشکیل کابینه اقدام کند؛ زیرا واقعیت‌ها اجازه انتظار بیشتر را نمی‌دهد.

رهبران لیکود و کادیما البته در پایان مذاکرات خود اعلام نکردند که آیا دوباره نشستی را در این ارتباط برگزار خواهند کرد یا خیر؟

در پی انتخابات پارلمانی در اوایل ماه گذشته، شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی، نتانیاهو را مامور تشکیل کابینه کرده بود. اگرچه نتانیاهو از حمایت احزاب راستگرا و نیز مذهبی افراطی برخوردار است ولی امیدوار بود بتواند با بازی دادن حزب کادیما که حزبی میانه است، یک کابینه فراگیر داشته باشد؛

امری که البته از همان ابتدا نیز به تحقق آن امید چندانی وجود نداشت چه آنکه حزب کادیما از تاسیس یک دولت فلسطینی در کرانه غربی و نوار غزه حمایت می‌کند در حالی که حزب لیکود با این سیاست مخالف است.

مهم‌ترین ملاحظه حزب کادیما در نپیوستن به کابینه ائتلافی این است که این حزب معتقد است راستگرایان و یهودیان افراطی با توقف ساخت شهرک‌های صهیونیست نشین و واگذاری زمین در قبال صلح مخالفند و به این ترتیب تشکیل کابینه ائتلافی با این گروه‌ها، چشم‌انداز امکان مذاکره رژیم صهیونیستی با گروه‌های فلسطینی را از بین می‌برد.نتانیاهو برای تشکیل دولت خود، حداکثر 5 هفته دیگر فرصت دارد.

انتقاد شدید از لیونی

سیلوان شالوم، وزیر امور خارجه سابق رژیم صهیونیستی که خود عضو حزب لیکود است پس از شکست مذاکره لیونی و نتانیاهو، با انتقاد شدید از رئیس حزب کادیما گفت: لیونی باید توضیح دهد که چگونه با تشکیل 5هیات مذاکره‌کننده با فلسطینیان و انجام مذاکرات 3ساله با آنها موافقت کرده، اما با تشکیل هیات مذاکره‌کننده جهت انجام مذاکرات با حزب لیکود برای تشکیل کابینه‌ای برای اسرائیل، مخالف است.

یک مقام دیگر حزب لیکود نیز اظهار داشت: مشکل لیونی به موضوع تشکیل دولت فلسطین بازنمی‌گردد و چنانچه نتانیاهو از پست نخست‌وزیری چشم‌پوشی کند موضع‌ لیونی تغییر خواهد کرد و او به دولت ائتلافی با هر برنامه‌ای خواهد پیوست.

کد خبر 76173

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز