مهدی پاشازاده از مربیان فوتبال کشورمان که سابقه بازی در جام جهانی ۱۹۹۸ و تیم منتخب جهان را دارد می‌گوید، برای انتخاب شدن به عنوان سرمربی تیم ملی امید باید در فدراسیون فوتبال، کمیته ملی المپیک و ... رابطه داشته باشید.

مهدي پاشازاده

پاشازاده در گفت‌وگو با همشهری آنلاین ضمن گلایه از شرایط انتخاب سرمربی تیم امید گفت: «اگر شما آشنایی نداشته باشی جزو مربیان تیم امید نخواهی بود. حتی رزومه هم داشته باشی، ملاک نیست. گواه حرفم این است که شما به مربیان ۵-۶ سال اخیر تیم امید نگاهی بیندازید، همه آنها رفیق‌های من هستند، اما حرفم را می‌زنم. مثلا فرهاد مجیدی، حتی حمید استیلی، مهدی مهدوی‌کیا و ... حتی برای رده جوانان چه اتفاقاتی افتاد!؟»

او ادامه داد: «اتفاقا در همان مقطع، بنده جزو ۴-۵ نفر گزینه برای تیم جوانان بودم، اما توسط کمیته فنی رد صلاحیت شدم! شاید ملاک‌شان این بود که آشنا نداشتم و لابی نکردم. در این ۱۰ سال مربیگری‌ام این همه جوان را برای فوتبال کشور پرورش ندادم و ۶ تیم را بالا نیاوردم. رحمان جعفری آقای گل دسته اول، محمد محبی، متین کریم زاده، بابک مرادی، مهران موسوی، محمدرضا سلیمانی و ... اولین بار من به ‌آنها در سطح بالا بازی دادم.»

پاشازاده افزود: «من یکسری خصوصیات را ندارم. برای همین مربی تیم ملی جوانان و امید نمی‌شوم. خارج کشور نرفتم، مدرک نگرفتم، لژیونر نبودم و جام‌جهانی بازی نکردم. در ده سال مربیگری‌ام شش تیم را از رده خودشان بالا نیاوردم. این‌ها ملاک نیست. برای اینکه این‌ها رزومه من است. وضعیت هم همین طور که هست می‌ماند.»

بازیکن سابق استقلال با اشاره به وضعیت این تیم در مسابقات این فصل لیگ برتر گفت: «شرایط استقلال در این فصل خاص بود. عوض شدن دوباره مدیریت و مشکلاتی که به مانند سال‌های قبل گربیانگیر تیم بود. یعنی آش همان آش و کاسه همان کاسه است. ۳ تا مدیر عوض شد، اما با همه این تفاسیر به نظر استقلال خوب کار کرد. مهره‌هایمان خوب بودند. با اختلاف ۲-۳ امتیاز در رده سوم جدول لیگ هستیم و در جام حذفی هم به نیمه نهایی رفتیم. انشاءالله به فینال هم صعود می‌کنیم. برای همین می‌گویم در کل عملکرد فنی استقلال خوب بوده است.»

او افزود: «متاسفانه مشکلات استقلال همان مشکلات سال‌های قبل است. همین الان دوستان در باشگاه زحمت می‌کشند و عالی کار می‌کنند. شبانه‌روزی زحمت می‌کشند، ولی بخش مدیریت ورزشی و فوتبالی باشگاه متاسفانه چند سال است که خالی است و نمی‌دانم چرا این اتفاق نمی‌افتاد که در این بخش از یک فرد فوتبالی قوی استفاده شود. این خلل چند سال است که حس می‌شود. اگر الان مدیر ورزشی بودم، بازیکنان را زیر نظر داشتم. حواسم بود چه بازیکنانی حفظ شوند. حالا چه ساپینتو باشد چه نباشد. در اینجا مهم سرمربی نیست. مهم مدیر ورزشی است.»

مدافع پیشین تیم ملی درباره اینکه آیا به عملکرد ساپینتو نمره قبولی می‌دهد، گفت: «منطقی نیست که بخواهیم اینطور قضاوت بکنیم و به یکی نمره قبولی بدهیم یا نه! اگر کارشناس هستیم باید اصولی نظر بدهیم. استقلال سوم جدول رده‌بندی و جزو ۴ تیم نهایی جام حذفی است. تنها انتقادی که می‌کنم اینکه نوسانش زیاده بوده است. ۸ امتیاز عقب بود و جبران کرد. به دلیل مقداری عدم تمرکز که به خاطر مشکلات مالی بود یا کنار زمین اتفاقاتی افتاد، ولی بازهم قضاوت نمی‌کنم. فقط یکسری مسایل رعایت شود، سایر موارد خوب است. گاهی به هرحال در فوتبال یک توپ این طرف یا طرف می‌شود. به طور نمونه در دربی اگر توپ قائدی گل می‌شد، الان ساپینتو بهترین بود.»

پاشازاده درباره اینکه برخی‌ها اعتقاد دارند نتایج مسابقات لیگ برتر مهندسی شده است، تاکید کرد: «بازهم این به ضعف فرهنگ‌مان برمی‌گردد که قضاوت می‌کنیم. البته داوری‌ها همه جوره حرف و حدیث دارد، ولی از لحاظ استاندارد داوری‌ها به فوتبال‌مان می‌خورد و چیز عجیب و غریبی نیست.»

وی با اشاره به رقابت سپاهان و پرسپولیس برای کسب عنوان قهرمانی گفت: «هر دو تیم مهره‌های خوبی دارند و خوب هم حمایت می‌شوند. مشکلات زیادی نداشته‌اند و شایسته قهرمانی هستند. بازیکنان خوبی دارند و کادرفنی خود را هم تقویت کردند. کاری که متاسفانه در استقلال انجام نمی‌شود. در این دو تیم (سپاهان و پرسپولیس) از مدیریت گرفته تا کادر فنی و بازیکنان همدلی وجود دارد، ولی متاسفانه ما نداریم. سپاهان شرایط خوبی دارد. ما اینجا تنها هستیم. نیمکت ما خالی است، اما در پرسپولیس افشین پیراونی، کریم باقری، محمود خوردبین و محمد محمدی هستند. در استقلال مدیرعامل تنها است و اطرافیانش فوتبالی نیستند. حالا گویا قرار است مدیریت و هیات مدیره تغییر کنند. بد هم نیست به شرطی که افرادی که انتخاب می‌شوند، مستقل باشند و بتوانند کمک کنند نه اینکه هر چیزی را که بقیه گفتند تایید کنند. واقعا اگر نمی‌توانند، نیایند.»

این کارشناس فوتبال کشورمان با اشاره به قرعه‌کشی جام ملت‌های آسیا گفت: »الان دیگر شرایط جام ملت‌ها به مانند جام جهانی فرق کرده است و تعداد تیم‌ها بسیار است. دیگر رفتن به جام جهانی کار شاقی نیست. یک زمانی فقط دو تیم به جام جهانی می‌رفتند. بله کار سخت بود، اما الان دیگر ۶-۷ تیم می‌روند. در جام ملت‌ها هم تیم‌ها زیاد شده‌اند و تیم‌هایی مانند فلسطین و هنگ‌کنگ هم حضور دارند. مرحله مقدماتی می‌تواند برای ما حکم بازی تدارکاتی داشته باشد. مهم مراحل بعدی و تقابل با تیم‌هایی  مانند استرالیا، کره جنوبی و ژاپن است. در این راه باید برنامه‌ریزی  و حمایت کنیم.»

کد خبر 760100

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha