بازار آگهی سکه‌های ۲۵۰ ریالی یا همان ۲۵ تومانی همچنان داغ است و در سایت‌های آنلاین آگهی، قیمت‌های نجومی و عجیب و غریبی برای فروش این سکه اعلام شده است. برای مثال، در یکی از آگهی‌ها نوشته شده است «۵۵۰ عدد سکه ۲۵ تومانی دورنگ ۱۵ میلیون تومان».

سكه 25 توماني

همشهری ‌آنلاین- مرضیه ثمره‌حسینی: بازار آگهی سکه‌های ۲۵۰ ریالی یا همان ۲۵ تومانی همچنان داغ است و در سایت‌های آنلاین آگهی، قیمت‌های نجومی و عجیب و غریبی برای فروش این سکه اعلام شده است. برای مثال، در یکی از آگهی‌ها نوشته شده است «۵۵۰ عدد سکه ۲۵ تومانی دورنگ ۱۵ میلیون تومان».

یک شایعه عجیب دیگر درباره سکه های ۲۵ تومانی؛ پای بانک مرکزی هم به میان آمد | این سکه ها واقعا میلیونی قیمت دارند؟

یا در آگهی دیگر عنوان شده است «سکه ۲۵ تومانی دانه‌ای ۵۰۰ هزار تومان». نکته جالب توجه این است که در توضیح اطلاعات برخی از این آگهی‌ها تاکید شده است که قیمت کالا مقطوع است و معاوضه و تخفیف ندارد و به بالاترین پیشنهاد فروخته می‌شود.

یک شایعه عجیب دیگر درباره سکه های ۲۵ تومانی؛ پای بانک مرکزی هم به میان آمد | این سکه ها واقعا میلیونی قیمت دارند؟

در میان آگهی‌ها، ارزان‌ترین قیمت سکه ۲۵ تومانی مربوط به آگهی‌ای است که در آن تعداد زیادی سکه برای فروش گذاشته شده است. در این آگهی هر عدد سکه ۲۵ تومانی ۱۵ هزار تومان است. به جز آن، قیمت‌های میلیونی کم نیست مانند آگهی زیر. 

یک شایعه عجیب دیگر درباره سکه های ۲۵ تومانی؛ پای بانک مرکزی هم به میان آمد | این سکه ها واقعا میلیونی قیمت دارند؟

در این میان قیمت سکه‌های ۲۵ تومانی ضرب سال ۱۳۸۰ از همه بیشتر است و هر عدد از این سکه تا ۵ میلیون تومان برای فروش عرضه شده است.

یک شایعه عجیب دیگر درباره سکه های ۲۵ تومانی؛ پای بانک مرکزی هم به میان آمد | این سکه ها واقعا میلیونی قیمت دارند؟

اما داستان سکه‌های ۲۵ تومانی چیست و قیمت واقعی آنها چقدر است؟

چرا سکه ۲۵ تومانی ارزش دارد؟

سکه‌های دورنگ ۲۵ تومانی از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۲ ضرب شده و جنس آنها از نیکل و کروم و برنز است. به همین دلیل یکی از شایعاتی که از ابتدا مطرح شد، این بود که نیکل و برنز این سکه‌ها گران است و بانک مرکزی به دنبال جمع‌آوری این سکه‌ها است. روابط عمومی بانک مرکزی در این باره به همشهری آنلاین گفت: اینها فقط یک‌سری شایعات در فضای مجازی است که از ابتدا ما آنها را تکذیب کردیم و بانک مرکزی در این زمینه هیچ نقشی نداشته و ندارد.

 یکی از کسانی که در حوزه خرید و فروش سکه فعال است هم در این باره به همشهری آنلاین گفت: یک مجموعه‌دار یا کلکسیون‌دار حرفه‌ای سکه برای تکمیل مجموعه خود به دنبال این است که همه تاریخ‌های یک سکه را جمع‌آوری کند و برای او فرقی نمی‌کند که ۲۵ تومانی دورنگ باشد یا ۱۰ تومانی، بلکه آنچه برای او اهمیت دارد تاریخ سکه است و او به دنبال این است که تمام تاریخ‌ها را جمع‌آوری کند.

این کارشناس افزود: صحبت از گران بودن نیکل و برنز در این سکه‌ها شده است که چندان وقعی نیست چون ارزش نیکل و برنز در این سکه‌ها زیاد نیست. آنچه حقیقت دارد این است که در میان این نوع سکه، ۲۵ تومانی دورنگ سال ۱۳۸۰ بانک مرکزی خاص و کمیاب است.

وی ادامه داد: بانک مرکزی بنا به دلایلی که نامشخص است در سال ۱۳۸۰ تعداد کمی سکه ۲۵ تومانی دورنگ ضرب کرد که شاید علتش این بود که دستگاه‌های ضرب سکه خراب بود یا قصد بانک مرکزی این بود که دیگر این نوع سکه را ضرب نکند برای همین تعداد خیلی کمتری از این سکه ضرب شد.

این کارشناس در ادامه بیان کرد: از آنجایی هم که مجموعه‌دارها به دنبال این بودند که سکه سال ۱۳۸۰ را هم داشته باشند حاضر شدند قیمت بیشتری در قبال آن پرداخت کنند یعنی برای مثال هر عدد ۲۵ تومانی دورنگ ۱۳۸۰ را ۵۰ هزار تومان می‌خریدند که بعد ۱۰۰ هزار تومان شد و سال گذشته هم این سکه را به قیمت ۱۵۰ هزار تومان می‌خریدند.

قیمت واقعی سکه ۲۵ تومانی چقدر است؟

کارشناس بازار سکه با بیان اینکه اخبار اخیر در مورد سکه‌های ۲۵ تومانی فقط شایعه و توهم است و قیمت‌ها در آگهی‌هایی که در سایت‌های آنلاین وجود دارد اصلا واقعی نیست، گفت: به جز سال ۱۳۸۰، سال ۱۳۷۲ و ۱۳۷۳ هم تعداد کمتری از این نوع سکه ضرب شد که باز این سال‌ها هم نسبت به سال ۱۳۸۰ تعداد بیشتری ضرب شد.

وی ادامه داد: براین اساس، اگر ۲۵ تومانی ضرب سال‌های ۷۲ و ۷۳ بانکی و نو و براق باشد و در دست مردم نچرخیده باشد هر عدد آن ۴۰ هزار تومان است و بقیه تاریخ‌ها هم اگر نو و بانکی باشند حدودا دانه‌ای ۱۵ هزار تومان و نهایتا ۳۰ هزار تومان ارزش دارند اما اگر کارکرده باشند هر عدد ۵ تا ۶ هزار تومان قیمت دارند. بنابراین، قیمت اصلی سکه ۲۵ دورنگ اگر کیفیت آن پایین باشد حدود ۶ هزار تومان بیشتر نیست.

گران‌ترین سکه‌های بازار

کارشناس بازار سکه در مورد گران‌ترین سکه‌های بازار هم گفت: در دهه ۶۰ یک تعداد سکه ۲۰ ریالی جمهوری اسلامی به صورت ارور ضرب شد یعنی در هر دو طرف آنها عبارت جمهوری اسلامی ایران درج شده است و عدد ۲۰ ریال نوشته نشده. این سکه که خیلی کمیاب است حدود ۲ میلیون تومان ارزش دارد. نوع بانکی این سکه که ارور نیست حدود ۴۰ هزار تومان قیمت دارد.

این کارشناس در مورد قیمت دیگر سکه‌های ارور هم بیان کرد: سکه‌های اروری هم داریم که ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار تومان بیشتر قیمت ندارند که علتش این است که تعداد ارورشان زیاد است، درواقع، اسکناس و سکه ارور هر چه در بازار کمیاب‌تر باشد ارزشش بالاتر است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، سکه یک ریالی دماوند که عکس قله دماوند پشت آن ضرب شده است هم ارزش دارد. این سکه اگر به تاریخ ۱۳۷۱، ۱۳۷۲، ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ باشد حدودا بین ۱۵۰ هزار تا نهایتا ۲۰۰ هزار تومان ارزش دارد ولی چون سال ۱۳۷۶ به تعداد محدودی ضرب شد ارزش سکه یک ریالی سال ۷۶ بیشتر و حدودا یک‌میلیون و خرده‌ای است.

کد خبر 759135
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ممد IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    5 4
    چند می‌خرید من زیاد دارم
  • عباس IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    11 1
    مردم جوگیر