حسن دانایی‌فر می‌گوید که سال گذشته در مصاحبه خبری گفتم که ما به زودی شاهد تحولات زیادی در منطقه خواهیم شد، این تحولات اتفاق افتاده است و حتی تحولات بیشتری هم در راه است. من فکر می‌کنم روابط جمهوری اسلامی ایران با شمال آفریقا به زودی توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد.

استقبال رسمی بشار اسد از رئیسی

همشهری آنلاین - اصغر صوفی: با توجه به اینکه سفر رئیس جمهور ایران بعد از ۱۳ سال به سوریه مورد توجه منطقه و جوامع بین‌المللی قرار گرفته است، اکنون باید دید که دستاوردهای این سفر چه تاثیری در روابط با دیگر کشورهای منطقه خواهد داشت. تحولات بیشتری هم در راه است۲۱به عقیده دانایی‌فر این سفر جزو تحولات منطقه محسوب می شود و این تحولات ادامه خواهد داشت. و افزایش سطح روابط ایران با کشورهای منطقه گویا و تاییدکننده مرحله جدید روابط است.

معنای مهم سفر رئیسی به سوریه | تحولات بیشتری در راه است | یک پیش بینی درباره روابط خارجی جمهوری اسلامی در آینده نزدیک

در ادامه گفت‌وگوی همشهری آنلاین با حسن دانایی‌فر، تحلیل گر مسائل منطقه و سفیر سابق ایران در عراق  را می‌خوانید.

دستاوردهای سفر آقای رئیسی به سوریه چه بود و چه تاثیری در سفرهای بعدی به ویژه عراق خواهد داشت؟

می توان گفت که معنای سفر آقای رئیس جمهور به سوریه ورود به یک فصل جدید از روابط در منطقه و پایان نگاه‌هایی است که به دنبال سرنگونی دولت بشار اسد بوده‌اند. این سفر را می‌توانیم به عنوان نقطه پایان این نگاه صرف نظر از دستاوردهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دوجانبه بدانیم و مرحله جدیدی را در روابط در منطقه به وجود می‌آورد.
 پیام این مرحله این است، نگاه‌هایی که بیرون از مرزها در رابطه با سرنوشت داخل کشورها گرفته می‌شود به پایان رسیده است و مردم آن سرزمین‌ها خود صاحب وتصمیم‌گیرنده اصلی موضوعات خواهند بود.

طبیعتا با توجه به روابط جمهوری اسلامی ایران با همسایگانش ما شاهد نوعی شکوفایی و توسعه بیشتر همکاری‌های منطقه‌ای خواهیم شد. ما مرحله همکاری‌های منطقه‌ای را شروع کرده‌ایم و مرحله کاهش دخالت‌های بیگانه در منطقه شروع خواهد شد. سفر به عراق و عربستان و سفر به کشورهای دیگر به ویژه در بخش عربی همه گویا و تاییدکننده مرحله جدید روابط هستند.

آیا فکر می‌کنید دستاوردها و موضوعاتی که در سوریه پیگیری شده است، در کشورهای دیگر مانند عراق و عربستان نیز پیگیری خواهند شد یا متفاوت خواهد بود؟

اصل خود روابط و توسعه روابط است. روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه در یک سطح نیست. برای مثال ما عمیق‌ترین و متنوع‌ترین روابط از نظر فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی را به دلایل مختلف با عراق داریم. یکی از آن دلایل هم مرز بودن مستقیم با ماست. 

ممکن است در سفر به عراق موضوعاتی مطرح شود که به گستردگی‌ای که در سوریه بوده نباشد یا بالعکس. یا در سعودی که پس از یک دوره روابط خاص در حد ارتباط بوده است، ‌موضوعاتی مطرح می‌شود که ممکن است در روابط عراق و سوریه مطرح نشده باشد.

مهم اصل ارتباط و توسعه روابط و پذیرفتن اینکه ما باید در منطقه با هم همکاری کنیم و خودمان باید امنیت منطقه را به وجود آوریم و حفظ کنیم و در مورد موضوعات اقتصادی و برای منافع خود تصمیم بگیریم تا از بیرون چیزی به ما تحمیل نشود. به ویژه رژیم اشغالگر قدس نتواند با پشتیبانی آمریکا فتنه‌های بیشتری در منطقه به وجود آورد.

سال گذشته در مصاحبه خبری گفتم که ما به زودی شاهد تحولات زیادی در منطقه خواهیم شد، این تحولات اتفاق افتاده است و حتی تحولات بیشتری هم در راه است. من فکر می‌کنم روابط جمهوری اسلامی ایران با شمال آفریقا به زودی توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد.

آینده روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه چگونه پیش خواهد رفت و رژیم صهیونیستی چه واکنشی خواهد داشت؟

رژیم صهیونیستی مخالف هر ارتباطی است که ایران با کشورهای منطقه دارد اما نظر آنها مهم نیست، مهم روابط ما با کشورهای منطقه است، که این روابط در حال توسعه است. رژیم صهیونیستی کاری از پیش نخواهد برد، چراکه اگر می‌توانست دور جدید ارتباطات کشورهای منطقه صورت نمی‌گرفت. 

رژیم صهیونیستی با حمایت از آمریکا تلاش خود را می‌کند، اما اگر قادر بود هدف‌گذاری‌های دیگری چه در مسائل داخلی ایران چه در مسائل منطقه می داشت. رویدادهای جدید منطقه نشان می‌هد که رژیم صهیونیستی علی‌رغم لابی‌های عمیقی که در غرب و آمریکا دارد وضعیت گذشته را ندارد. آمریکا و غرب وضعیت ناپایداری قرار دارند، آنها دیگر آمریکا و غرب سال‌های گذشته نیستند و ما به زودی شاهد بروز ضعف‌های بیشتری از آنها در روابط بین‌الملل خواهیم بود.

کد خبر 758475
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • علی IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    13 1
    یک سفر .... و بی دستاورد
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    20 1
    روابط با سوریه مگه چه آش دهن سوزیه که انقدر بزرگش کردین؟! هیچ رئیس جمهوری تمایل نداره به سوریه سفر کنه، حالا آقای رئیسی رفته اونجا مثلا چه اتفاقی قراره واسه منافع ایران بیفته؟!!