اداره دریایی وزارت ترابری آمریکا در بیانیه ای خواستار «احتیاط بیشتر» کشتی‌ها به هنگام عبور از خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان تا بیستم اردیبهشت (۱۰ ماه می) شد.

آمریکا - ایران

به گزارش همشهری آنلاین، اداره دریایی وزارت ترابری آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای تاکید کرد: کشتی های تجاری آمریکا باید هنگام عبور از خلیج فارس، تنگه هرمز و خلیج عمان، احتیاط  بیشتری بکنند.

در این بیانیه بدون اشاره به تخلف کشتی های توقیف شده از سوی ایران، آمده است: یک تهدید دریایی شامل دو حادثه توقیف کشتی های تجاری توسط ایران بر خلاف قوانین بین المللی گزارش شده است. اولین کشتی با پرچم جزایر مارشال در ۲۷ آوریل در خلیج عمان و دومین کشتی با پرچم پاناما در ۳ ماه می در تنگه هرمز توقیف شدند. این گزارش ها تایید شده است.

در این بیانیه تصریح شده است: کشتی های تجاری آمریکا که در این منطقه فعالیت می کنند باید هنگام عبور از خلیج فارس، تنگه هرمز و خلیج عمان، احتیاط  بیشتری بکنند.

در ادامه این بیانیه آمده است که  این کشتی ها باید به توصیه نامه (دفترچه راهنما) دریایی آمریکا در تاریخ ۲۰۲۳-۰۰۳ (خلیج فارس، تنگه هرمز، خلیج عمان، دریای عرب، خلیج عدن، تنگه باب المندب، دریای سرخ و حوضه سومالی  ) برای افزایش اطلاعات و دسترسی به راههای ارتباط  توجه کنند.

این بیانیه اداره دریایی وزارت ترابری آمریکا در حالی است که ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته مدعی شد: ما همچنان ابزارهایی برای مسوول ساختن حکومت ایران در اختیار داریم و ما در استفاده از این ابزارها تردید نکرده ایم و همچنان به اقدامات خود ادامه می دهیم.

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن با بیان اینکه این دومین بار در یک هفته گذشته است که ایران یک نفتکش با پرچم خارجی را در آب های  بین المللی توقیف کرده است، ادعا کرد: آزار و اذیت کشتی ها توسط ایران و دخالت در حقوق کشتیرانی مغایر با قوانین بین المللی، ثبات و امنیت است. ما همگام با جامعه بین المللی از دولت و نیروی دریایی ایران می خواهیم که فورا این کشتی  و خدمه آن را آزاد کند.

 نیروی دریایی سپاه یک نفتکش خارجی متخلف را سوم می (13 اردیبهشت ) در آب‌های تنگه هرمز توقیف کرد. پیش از آن،ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که  نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران یک نفتکش به نام "نیووی" با پرچم پاناما را هنگام عبور از تنگه هرمز توقیف کرده اند.

نیروی دریایی آمریکا تصاویری را منتشر کرد که نشان می دهد کشتی‌های کوچک گاردی این نفتکش را محاصره کرده اند. طبق بیانیه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، این نفتکش دوبی را ترک کرده بود و در حال حرکت به سمت بندر الفجیره در امارات بود که بنابر ادعای نیروی دریایی آمریکا در میانه راه توقیف شد.

 نیروی دریایی آمریکا همچنین  ۲۷ آوریل / هفت اردیبهشت ماه  اعلام کرد نیروی دریایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران یک نفتکش به نام "ادونتیج سوییت"( Advantage Sweet) را با پرچم جزایر مارشال در خلیج عمان توقیف کرده است و ادعا کرد: این نفتکش هنگام  توقیف پیام کمک ارسال کرده است.  اقدامات ایران مغایر با قوانین بین المللی و مخل امنیت و ثبات منطقه است. ایران باید فورا نفتکش را آزاد کند.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرد: یک فروند کشتی متخلف را که با پرچم مارشال در حال فرار بود، با حکم قضایی توقیف و به آب‌های ساحلی ایران در دریای عمان هدایت کرد.

 نیروی دریایی ارتش ایران افزود: در اثر تصادم یک فروند کشتی ناشناس با یک شناور ایرانی در آب‌های خلیج فارس که منجر به مفقود شدن دو نفر و زخمی شدن چند تن دیگر از خدمه این شناور شد، کشتی ناشناس بر خلاف مقررات بین‌المللی مبنی بر کمک به شناور و مصدومان، اقدام به فرار از خلیج فارس کرد که بلافاصله پس از درخواست از سوی مرکز تجسس و نجات دریایی (MRCC)، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در قالب مرکز بین‌المللی امنیت دریایی مستقر در چابهار اقدام به رهگیری، شناسایی و توقیف کشتی ناشناس در دریای عمان کرد.

 در پی این تحولات، خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع در یک شرکت امنیتی دریایی ادعا کرد آمریکا در روزهای اخیر نفت ایران را بر روی یک نفتکش در دریا توقیف کرده است و چند روز بعد ایران در اقدامی تلافی جویانه یک نفتکش دیگر را توقیف کرد.

این رسانه انگلیسی به نقل از شرکت امنیت دریایی "آمبری" ادعا کرد که مصادره محموله نفتی ایران توسط  آمریکا حداقل پنج روز قبل از اقدام روز پنجشنبه  تهران صورت گرفته است. آمبری توقیف نفتکش در دریای عمان را  توسط نیروی دریایی ایران را در پاسخ به اقدام آمریکا ارزیابی کرده است.

 همزمان، نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور با اشاره به افزایش صادرات نفت ایران به رغم تحریم‌ها خواستار توقیف محموله‌های نفتی ایران شده‌اند. جونی ارنست سناتور جمهوریخواه و ریچارد بلومنتال،سناتور دموکرات، در نامه‌ای به بایدن گفتند که دفتر تحقیقات امنیت داخلی وزارت امنیت داخلی آمریکا  بیش از یک سال است که قادر به توقیف یک محموله نفت ایران نبوده است.

 سناتورها در نامه خود که به امضای ۱۰ سناتور دیگر نیز رسیده است،  اعلام کرده اند که  فعالیت  دفتر تحقیقات امنیت داخلی وزارت امنیت داخلی آمریکا برای مصادره دارایی ها، به دلیل مسایل سیاسی در دفتر اجرایی وزارت خزانه داری,  محدود گردیده و  از زمان فعال شدن برنامه دفتر تحقیقات امنیت داخلی وزارت امنیت داخلی آمریکا در سال ۲۰۱۹، نزدیک به ۲۲۸ میلیون دلار نفت خام و نفت کوره ایران  توسط آمریکا ضبط شده است.

سناتورها از بایدن خواسته اند تا به وزارت خزانه داری دستور دهد تا توقیف نفت ایران برای باقیمانده این سال مالی حمایت و تامین مالی می شود و توضیح دهد که چرا هیچ بودجه ای برای توقیف محموله های نفتی ایران که اجرای آشکار تحریم های ایران است وجود ندارد.

کد خبر 758164
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 23
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    17 3
    دستورالعمل تنگه‌ هرمز‌کنار‌خلیج عدنه که پر از دزد دریاییه
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    36 64
    برای نشان‌دادن ابهت ایران می‌توان در اجلاس سازمان ملل که روسای‌جمهور حضور دارند .رییس جمهور ایران جلوی دوربین ها به رییس جمهور امریکا سیلی بزند خیلی ها در ایران از دیدن‌این‌صحنه مشعوف می شوند و تا سال ها خوراک‌خبری برای بخش های راستی مهیا می‌شود حتی میتوان میلیون ها همایش و اجلاس با میلیاردها‌تومان بودجه برای بررسی سیلی در نیویورک‌اختصاص داد و ابعاد مختلفش را با حضور اساتید دانشگاه امام صادق بررسی کرد
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      21 6
      خخ
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      30 9
      اتفاقا این سیلی را باید در خلیج فارس و جاهای دیگر به بایدن زد‌.^اینطوری خلاف پروتکلهای دیپلماتیک و ادب و عرف بین المللی هم عمل نکرده ولی درد این سیلی بیشتر از زدن به صورت بایدن است
    • US ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      16 4
      شما حالتان خوبه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • عبدالرضا غیایی شاملو IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      33 9
      نه عزیز جان اون سیلی میچرخه و میچرخه و بعد میخوره به سفره و وضعیت معیشتی اسفناک ما مردم عادی
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    32 3
    با دوستلن مروت،با دشمنلن مدارا
  • نعمت IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    46 28
    اینجا ما مردم داریم از گرسنگی و تورم له میشیم اونجا مسئولین دلخوشند که دو تا کشتی را توقیف کردن ۸۰ میلیون نفر در مقابل دو تا کشتی.
  • محمد IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    56 10
    این شد بیانیه از ترس ایران؟
    • امید IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      41 11
      شما تو خورد خوراک مردم ایران موندید
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      13 29
      چرا وقتی صحبت ازشرف غیرت ودفاع ازحقوق ملت بزرگ وشریف ایران می شودشماازگرسنگی می میریدالبته فکرکنم دلارهایی که می گیری باعث شده حریص تربشی
    • شهروند IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      14 6
      ترسی در کار نیست چون چیزی نمونده که تحریم کنند،نفت تحریم کشتی رانی تحریم ،پولهای ما بلوکه،انجام تبادلات بین بانکی در سطح جهان تحریم کل ایران تحریم،و در بعضی موارد بر سر چیزی چند بار تحریم شدیم،سوخت رسانی به هواپیماهای ما تحریم،ترس اینجا کجا تعریف شده،خواهش میکنم یکمی خود بزرگ بین نباشیم.
  • علی IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    18 27
    قوانین برای دیگران است دیگران باید احترام گذارند خودشان هر غلطی بخواهند بکنند ازاد است این است دنیای استکبار
  • همرزم هادی IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    29 23
    بازداشت کنید بازداشت میکنیم بکشیت میکشیم توقیف کنیدتوقیف میکنیم بزنید میزنیم اینجا را خوب توجه کنید بزنید باهرسلاحی خوب توجه کنیدباهرسلاحی باهمان سلاح میخورید اینجا خلیج فارس است خانه ی ماست اگر قرارباشد امنیت برای تجارت نداشته یاشیم هیچ کشوری امنیت ندارد اینجا خلیج فارس است
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    42 24
    این چه حرفیه آمریکا ترس نداره نمیخواد وارد درگیری بشه شنا هم باید احتیاط کنید الکی وارد جنگ نا خواسته نشوید که با این اوضاع خراب اقتصادی وضع کشور بدتر هم خواهد شد
    • کورش IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      26 15
      جواب مردم گرسنه کشورو کی میده آنقدر شلوغ نکن.
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      9 23
      تا وقتی مثل تو تو این مملکت هست نیازی به دشمن نیست
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      10 4
      اگه با حرف یکی مثل تو کار پیش می رفت که تا حالا ما جای آمریکا بودیم و آمریکا جای ما، قشنگ خان.
  • علی از نیاسز IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    18 36
    به خداوندگی خدا مریکا از قدرت ما میترسه از ،فداییان این مرزو بوم میترسه ،درسته قدرت برتره ولی ما نشون دادیم در جنگ که از هیچ قدرتی نمیترسیم،اینجا سرزمین دلاور مردان ایران زمینه،سرزمین حججی و سلیمانی و هزاران هزار مردان مرد،شیر زنان ایران زمین.است،درود خداوند بر شهدا و جانبازان عزیز و همه مدافعان این مرزو بوم.
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      18 8
      با بودجه نظامی آمریکا اگه فقط تیر کمون هم تولید بشه بازم کسی زورش بهش نمی‌رسه.
  • حامی عدالت IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    20 22
    نفتکش‌های آمریکایی‌ها را باید توقیف کنیم.امریکایها دزدان دریایی هستند
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    15 26
    آقای سردار سلامی به آمریکایی‌ها هشدار جدی بدهید اگر نزدیک مرز آبی کشورمان شوند دفعه بعد هشدار نمی‌دهیم شلیک می‌کنیم.از خویشتنداری ما ایرانیان هم اشتباه برداشت نکنند.
  • سعید IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    8 20
    خودشون کشتی ایران توقیف میکنند صداشون درنمباد حالا حرف مفت میزنند ای مرگ برآمریکا
    • محمد IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      6 3
      به نظر شما مرزهای آبی ایران. تا کجاست.
  • حسن IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    9 15
    اینکارباعث میشه که امریکا دیگرازایران دزدی دریایی نکند
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    3 18
    آمریکا باید از ایران بترسد وبا احتیاط رفتار کند چون ایران پر بسیجیه اولین مدرنترین سلاح و تکنیک دنیارا دارد روس و چین را دارد هرچند اینها خودشان با آمریکا تنش دارند
    • م م IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      18 6
      خخخ چند سالته
  • جانان IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    3 0
    جان سینای کشتی کج امریکا.. هم اماده باشد بیاد ایران کشتی کج راه اندازی کند.... که مردم رو ورزش وشجاعت.. میسر بشن و پول ورودیش هم میدم به بچه های بی سر پرست.... اگر طرح جواب داد....... جانان....
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    7 14
    آمریکا عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر.
  • ناصر IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    8 11
    امریکا نفتکش ایرانی رو توقیف می کنه نمی زاره نفتش بفروشه اقتصادش بهتر کنه توقع دارین امریکا پول های ایران بدزده خودمون هیچ کاری نکنیم
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    10 5
    خودش تحریم میزنه اجرا هم میکنه قاضی و شاکی خودشه توافق میکنه زیرش هم میزنه انتظار داره ایران نفت و گاز نفروشه کسی هم سرمایه گذاری نکنه و ملت هم از گرسنگی بمیرن زور بگه خیلی غلط هم کردی تحریم کردی ایران نباید بزاره یه کشتی به سمت آمریکا بره کلا توقیف کنه تکون خورد بزنه دیگه از هشدار گذشته هر کشتی آمریکا رو دیدن بزنن تا حساب دستش بیاد باید تحریم های بین المللی لغو شه دنیا به یکه تازی آمریکا پاسخ بده تا ‌به هر بهانه ای تحریم نکنه
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    2 2
    اسمش احتیاطه ازروی عقل
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    17 8
    آمریکا ابر قدرت دنیا از هر نظر می باشد نمی دانم چرا سران کشور ما ... .... .... فکر می کنند آمریکا از ما می ترسه؟