مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

ری نشانه‌های تمدنی بی‌شماری دارد که چشمه‌علی، برج طغرل و حرم حضرت عبدالعظیم(ع) از جمله آنهاست.

به گزارش همشهری آنلاین، این بناها و نشانه‌های تمدنی در گذر زمان دستخوش تغییراتی شدند که مقایسه تصاویر امروزی آنها با گذشته خالی از لطف نیست

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

آثار تاریخی ری در گذر زمان

برج طغرل در شرق آرامگاه ابن‌بابویه در خیابان ابن‌بابویه شهرری واقع شده‌ و از آثار به جا مانده از دوره سلجوقیان است.

آثار تاریخی ری در گذر زمان

در برخی متون این محل، برج خلیفه یزید نامیده شده است. ارتفاع برج حدود ۲۰‌متر است. به عقیده برخی کارشناسان این برج شبیه عقربه‌های ساعت بوده و می‌توان از روی تابش آفتاب روی کنگره‌های آن زمان را تشخیص داد.

آثار تاریخی ری در گذر زمان

بنای حضرت عبدالعظیم(ع) یکی از قدیمی‌ترین نمادهای معماری به جای مانده در ری است. این بنا را محمد، پسر زید داعی علوی در نیمه دوم قرن سوم هجری قمری برابر با با قرن نهم میلادی مرمت اساسی کرد.
 

آثار تاریخی ری در گذر زمان

ورودی اصلی آن که در شمال آرامگاه قرار دارد و در عکس مشخص است به فرمان پادشاهان خاندان آل بویه و سپس با تلاش مجدالملک قمی ساخته شد.

آثار تاریخی ری در گذر زمان

چشمه‌علی یک از نقاط باستانی، دیدنی و تفریحی شهرری به شمار می‌رود که در جنوب تهران و شمال شهرری قرار دارد. این چشمه در همسایگی ابن‌بابویه، برج طغرل، دژ رشکان و زیر باروی ری واقع شده است. چشمه‌علی از میان صخره‌ای بزرگ خارج شده و به سوی جنوب و سپس جنوب‌شرق جاری است.

آثار تاریخی ری در گذر زمان

نام باستانی این چشمه سورینی بوده است که احتمالاً منسوب به دودمانی بزرگ در دوره اشکانیان و ساسانیان است. قالیشویی در چشمه‌علی از قدیم مرسوم بوده است.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

* منتشر شده در همشهری محله منطقه ۲۰ به تاریخ ۱۳۹۵/۱/۱۶

کد خبر 757906

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha