شراکت لردستون و فاکسکان به سمت فروپاشی پیش می‌روند، ورشکستگی در افق «استارتاپ» خودروساز برقی امریکایی دیده می‌شود.

لردستون 1

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از آرنا ای‌وی، ابرهای تیره در حال تجمع بر فراز استارتاپ آمریکایی «لردستون» تولید کننده خودروهای برقی هستند. این سازنده پیکاپ برقی توسط شریک خود «فاکسکان» تهدید شده که سرمایه گذاری ۱۷۰ میلیون دلاری وعده داده شده در این استارتاپ را انجام نخواهد داد.این داستان غم بار که بی شباهت به یک درام سینمایی نیست به سرعت در حال رخ دادن است و «لردستون» به سرمایه گذاران خود در مورد ورشکستگی احتمالی در اوایل این ماه هشدار می دهد.

به نظر می‌رسد همه چیز با هشدار شاخص «نزدک» به« لردستون» آغاز شد. طبق این هشدار سهام «لردستون» پس از سقوط به زیر ۱ دلار و باقی ماندن ارزش این سهام به مدت ۳۰ روز در زیر قیمت، این استارتاپ را با احتمال حذف از بورس مواجه کرده است. پس از این بود که کمپانی «فاکسکان» طی نامه‌ای به «لردستون» مدعی شد که در این استارتاپ در حال نقض قرار داد است و به همین دلیل «فاکسکان» برای ادامه سرمایه گذاری خود آماده نیست.

فاکسکان که یک کمپانی تایوانی است  تنها ۶ ماه پیش قراردادی با «لردستون» امضا کرد که طبق آن «فاکسکان» قول سرمایه گذاری ۱۷۰ میلیون دلاری در زمینه تولید خودروهای برقی  را داده بود. بخشی از این قرار داد خرید ۲۶.۹ میلیون سهام لردستون به مبلغ ۴۷.۳ میلیون دلار بود که قرار بود این ماه اتفاق بیفتد. اما متاسفانه، فاکسکان به دنبال راهی برای خروج از توافق است، زیرا سهام «لردستون» در ماه گذشته زیر ۱ دلار معامله شد. اقدام اخیر «فاکسکان» به نوبه خود فیمت سهام را حتی کمتر کرده است. در زمان نوشتن این مطلب سهام Lordstown (RIDE) با ۰.۳۷ دلار معامله می‌شود که تقریبا ۲۸ درصد کمتر از جمعه گذشته است.

فاکسکان همچنین مالک کارخانه جنرال موتورز است که آن را به قیمت ۲۳۰ میلیون دلار خریداری کرد. پیکاپ برقی Endurance قرار بود در آنجا تولید شود، اما پس از اینکه مشخص شد هزینه‌های تولید بسیار بالاتر از قیمت فروش آن به مبلغ ۶۵.۰۰۰ دلار است، تولید متوقف شد. پس از آن «لردستون» اعلام کرد که به دنبال شریک دیگری برای تقسیم هزینه‌ها است اما هیچ شرکتی علاقه‌ای نشان نداد.

این شراکت به سمت بن بست پیش می‌رود،  فاکسکان در مورد این وضعیت اظهار نظری نمی‌کند و سخنگوی لردستون اقدامات آن را «کاملاً غیرقابل توجیه» خواند و غول تایوانی را متهم کرد که خسارت «مادی و جبران‌ناپذیری» را به این شرکت وارد کرده است.
این نمونه دیگری از دشواری راه اندازی یک شرکت موفق تولید خودروهای برقی  است. «فاکسکان» در خودروسازی تازه وارد است و علیرغم تجربه گسترده اش در تولید، به نظر می رسد به دلیل هزینه‌های سنگین از شراکت خارج شده است. این اتفاق نگرانی‌های دیگر را نیز ایجاد کرده زیرا فاکسکان مسئول تولید «فیسکر پر» در آمریکا است و کشمکش های آن با «لردستون» می‌تواند عرضه دومین خودروی برقی «فیسکر» را به تاخیر بیندازد.

بیشتر بخوانید:

خودروی Lordstown Endurance در ماه فوریه به طور رسمی به فروش رسید، این شرکت تنها موفق به تولید ۳۱ دستگاه از این خودرو شد که از این تعداد تنها ۶ دستگاه فروخته شد و به مشتریان تحویل داده شد. چند روز آینده برای بقای شرکت بسیار مهم خواهد بود و اگر سرمایه‌گذاران دیگری پا پیش نگذارند، «لردستون» باید برای ورشکستگی اقدام کند.

کد خبر 757714

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha