صدها هزار نفر از افراد که برای تظاهرات روز کارگر در فرانسه به خیابان‌ها آمده بودند تا خشمشان را بر ضد طرح اصلاحات بازنشستگی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نشان دهند، با نیروهای امنیتی به زدوخورد پرداختند.

France

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه اتحادیه‌های کارگری به حضور گسترده‌ معترضان برای تظاهرات اول ماه مه امیدوار بودند تا فشار بیشتری بر مکرون بیاورند که در حالی که برای دفاع از اصلاحات اقتصادی‌اش در حال سفر در کشور است، با ملاقه به قابلمه‌زدن و تمسخر مردم روبرو شده است.

مکرون ماه پیش با وجود ماه‌ها اعتصاب اعتراضی قانونی را امضا کرد که سن بازنشستگی را از ۶۲ سال به ۶۴ سال افزایش می‌دهد.

تظاهرات روز اول ماه مه فرانسه بر ضد مکرون به زدوخورد با پلیس انجامید

 معترضان رادیکال در پاریس بمب‌های آتش‌زا به سوی پلیس پرتاب کردند و ویترین محل‌های کسب و کار مانند بانک‌ها و بنگاه‌های معاملات املاک را شکستند و نیروهای امنیتی با گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش به آنها پاسخ دادند.

یک مامور پلیس که مورد اصابت کوکتل مولوتوف واقع شده بود، دچار سوختگی‌های شدید در دست و صورت شد. پلیس گفت ۴۶ نفر تا به حال در پایتخت دستگیر شده‌اند.

گرچه گروه‌های حقوق بشری در ابتدا از دادگاهی در پاریس حکمی برای جلوگیری از استفاده پلیس از پهپاد گرفته بودند، اما در آخرین دقایق به پلیس اجازه استفاده از آنها به عنوان یک اقدام امنیتی داده شد.

پلیس در شهرهای تولوز در جنوب فرانسه که تنش‌ها در جریان تظاهرات در آن بالا گرفته بود، از گاز اشک‌آور استفاده کرد و چهار ماشین در شهر جنوب شرقی لیون به آتش کشیده شد.

پلیس در شهر نانت در غرب فرانسه نیز پس از پرتاب کوکتل مولوتوف بوسیله تظاهرکنندگان به سوی آنها گاز اشک‌آور پرتاب کرد. ویترین‌های فروشگاه لباس «اونیکلو» هم شکسته شدند.

جرالد دارمانین، وزیر کشور فرانسه در توئیتر نوشت: «با وجود اینکه اغلب تظاهرات صلح‌آمیز بودند، پلیس به خصوص در پاریس، لیون و نانت با اوباش بسیار خشنی مواجه شد که فقط یک هدف داشتند: پلیس‌ها را بکشند و به اموال دیگران حمله کنند.»

اتحادیه س ژ ت  (CGT) اعلام کرد ۵۵۰۰۰۰  نفر در پاریس و ۲/۳ میلیون نفر در سراسر فرانسه برای اعتراض به خیابان آمدند. تخمین‌های دولت از میزان معترضان که قرار است بعدا اعلام شود، احتمالا بسیار کمتر خواهند بود.

تظاهرات روز اول ماه مه فرانسه بر ضد مکرون به زدوخورد با پلیس انجامید

مخالفت با مکرون ادامه دارد

مکرون و دولتش تلاش کرده‌اند که پس از ماهها ناآرامی عمومی صحنه را تغییر دهند و پس از امضای قانون اصلاح بازنشستگی جو جدیدی در دوره دوم ریاست‌جمهوری او ایجاد کنند.

سوفی بینه، رئیس اتحادیه س ژ ت در تظاهرات پاریس گفت: «مادامی که او قانون اصلاحات بازنشستگی‌اش را پس نگیرد، شرایط تغییر نخواهد کرد. عزم ما برای پیروزی تغییر نکرده است.»

لورن برگر، رئیس اتحادیه CFDT  هم گفت: «بسیج مردم هنوز بسیار بسیار قوی است. این نشانه‌ آن است که خشم و نارضایتی مردم کاهش نیافته است.»

روز دوشنبه اول ماه مه نخستین باری از سال ۲۰۰۹ شمرده می‌شود که هر هشت اتحادیه کارگری عمده فرانسه در فراخوان برای اعتراضات به هم پیوسته‌اند.

کنشگران بوم‌گرای رادیکال از گروه Extension Rebellion قبلا رنگ نارنجی روی نمای پرزرق وبرق موزه لویی ویتون در پاریس ریخته بودند که شرکت بزرگ اجناس لوکس LVMH حامی مالی آن است.

در یک کنش دیگر بوسیله یک گروه زیست‌محیطی معترض متفاوت، کنشگران در«پلاس وندوم» در مرکز پاریس که به خاطر مغازه‌های جواهرفروشی‌اش مشهور است، رنگ نارنجی پاشیدند و نمای وزارت دادگستری فارنسه را هم هدف قرار دادند.

هنگامی که مکرون روز شنبه در مسابقه نهایی جام فوتبال فرانسه حاضر شد، با کنشگرانی روبرو شد که کارت‌های قرمز تکان می‌دادند.

یک نظرسنجی در ماه پیش نشان داد که تقریبا از هر چهار فرانسوی یک نفر از مکرون ناراضی است.

الیزابت بورن، نخست‌وزیر فرانسه با حمایت مکرون در ماه مارس با  استناد به ماده بحث‌برانگیز ۴۹.۳ قانون اساسی فرانسه توانست بدون رای‌گیری درباره لایحه اصلاح قانون بازنشستگی در مجلس سفلی تقسیم‌شده پارلمان فرانسه آن را از تصویب بگذراند.

کد خبر 757479

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha