یکی از سوالات اکثر افراد این است که تفاوت روکش دندان با کامپوزیت و لمینت دندان در چیست؟

image-20230501121034-1.jpeg

برای رسیدن به پاسخ این سوال بهتر است که با ویژگی ها و عملکرد این روش های درمانی بیشتر آشنا شوید. 

روکش دندان چیست؟

روکش دندان نوعی پروتز دندان شبیه به تاج دندان است که اصولا در هنگام آسیب دیدگی شدید تاج دندان از آن استفاده می شود. به منظور نصب روکش های دندانی نیاز است که بخش زیادی از دندان تراش داده شود و روکش به کمک سمنت یا چسب دندان پزشکی چسبیده می شود. 

لمینت دندان چیست؟

یکی از بهترین روش های اصلاح طرح لبخند، لمینت دندان به خصوص برای دندان های جلویی است. لمینت های دندان لایه بسیار نازک از سرامیک هستند و می توانند با رنگ های مختلف ساخته شوند و ظاهری کاملا مشابه با دندان های طبیعی انسان دارد.  از لمینت دندان اصولا به منظور زیبایی دندان ها و پوشاندن عیوب ظاهری دندان ها استفاده می شود. لمینت های دندانی مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه و تغییر رنگ دارند.  برای نصب لمینت دندان نیاز است که کمی سطح دندان تراش داده شود و پس از قالب گیری از دندان و ساخت آن در لابراتوار، توسط دندانپزشک به روی سطح دندان ها چسبیده می شوند. هزینه لمینت دندان به نسبت روکش و کامپوزیت دندان بیشتر است اما طول عمر آن نیز بسیار بالاتر از سایر روش هاست. 

تفاوت روکش دندان با لمینت و کامپوزیت دندان در چیست؟

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان نوعی ونیر دندانپزشکی است که از نظر کاربرد تفاوتی با لمینت دندان ندارد. از جمله تفاوت های لمینت و کامپوزیت دندان می توان به جنس آنها اشاره کرد. لمینت های دندان از جنس سرامیک هستند اما کامپوزیت دندان به شکل خمیر هستند که به کمک نوری مخصوص به سطح دندان ها چسبیده می شوند که نیازی به ساخت آنها در لابراتوار نیست.  برای نصب کامپوزیت نیازی به تراش دادن دندان ها نیست، بلکه این ماده خمیری شکل به کمک نوری آبی رنگ توسط دندانپزشک به سطح دندان ها چسبیده می شود.  کیفیت و ماندگاری کامپوزیت دندان به نسبت لمینت دندان کمتر است و همچنین زیبایی طبیعی لمینت بسیار بیشتر از کامپوزیت دندان است. البته به دلیل ارزان بودن کامپوزیت دندان نسبت به لمینت، این روش طرفداران بسیار بیشتری دارد. 

تفاوت روکش دندان با لمینت و کامپوزیت دندان در چیست؟

موارد استفاده 

کامپوزیت دندان و لمینت دندان بیشتر یکی از خدمات زیبایی در حوزه دندانپزشکی است که از آن به منظور اصلاح دندان های نامرتب و تغییر رنگ داده شده استفاده می شود. شایان ذکر است که در صورت ترک جزئی دندان هم می توان از کامپوزیت به منظور محافظ دندان استفاده کرد.  نصب کامپوزیت معمولا نیازی به تراش دندان ندارد و این ماده در مطب دندانپزشکی ساخته می شود. بنابراین شما می توانید در سریع ترین زمان ممکن و با هزینه نسبتا کمتر به نسبت لمینت و روکش دندان، به دندان های زیباتر دست پیدا کنید اما کامپوزیت همیشه نمی تواند یک گزینه درمانی مناسب برای شما باشد.  برای مثال وقتی که یک دندان عصب کشی شده پس از گذشت مدت زمانی به رنگ مشکی یا خاکستری تبدیل می شود نمی توان آن را با کامپوزیت پوشاند و در این صورت نیاز است که این دندان با روکش دندان پوشش داده شود.  برای نصب روکش دندان برخلاف کامپوزیت و لمینت دندان تقریبا کل سطح دندان تراش داده می شود و پس از قالب گیری از دندان و ارسال آن به لابراتوار برای ساخت پس از گذشت چند روز نصب می شود. 

تفاوت روکش و کامپوزیت دندان در چیست؟

با مثالی که زده شده به احتمال زیاد متوجه تفاوت روکش با کامپوزیت دندان شده اید. به طور کلی کامپوزیت دندان در موارد زیر کاربرد دارد:

  • برای اصلاح نامرتبی جزئی دندان های جلو

  • برای تغییر رنگ دندان های زرد شده

با این تفاسیر کامپوزیت دندان بیشتر جنبه زیبایی دارد در حالی که روکش دندان بیشتر جنبه درمانی دارد و برای محافظت از دندان هایی که درمان ریشه یا عصب کشی انجام شده است، از آن استفاده می شود. در واقع از روکش دندان در مواقعی استفاده می شود که مشکلات دندانی بسیار شدید باشد و ساختار دندان به هر دلیلی ضعیف شده باشد و نیازمند تقویت باشد. 

مزایای کامپوزیت دندان چیست؟

از جمله مزایای کامپوزیت دندان عبارتند از:

  • از کامپوزیت به منظور اصلاح دندان های پوسیده جزئی، پر کردن حفره استفاده می شود.

  • کامپوزیت دندان تنها در یک جلسه درمانی انجام می شود.

  • هزینه کامپوزیت دندان کمتر از روکش و لمینت دندان است.

  • برای نصب کامپوزیت دندان نیازی به تراش دندان نیست.

مزایای لمینت دندان چیست؟

از جمله مزایای لمینت دندان عبارتند از:

  • ظاهری کاملا طبیعی دارد.

  • ماندگاری بسیار بالا در حدود 10 الی 15 سال دارد.

  • استحکام بسیار بالا در برابر تغییر رنگ و ضربه دارند.

  • نگهداری از لمینت دندان کاملا مشابه دندان های طبیعی است و چالش خاصی برای افراد ندارد.

مزایای روکش دندان چیست؟

از جمله مزایای روکش دندان عبارتند از:

  • از دندان های آسیب دیده و تضعیف شده مانند دندان های عصب کشی شده محافظت می کند.

  • مقاومت بسیار بالایی در مقابل تغییر رنگ و لکه دارد.

  • استحکام و مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارند و احتمال ترک خوردن و شکستن آنها کمتر از سایر روش هاست.

  • بسیاری از مشکلات دندانی که با کامپوزیت و لمینت دندان قابل اصلاح نیستند، با روکش دندان قابل اصلاح هستند.

  • ظاهری کاملا طبیعی دارند. 

  • طول عمر روکش های دندان نسبتا بالا بوده و حدود 15 سال است. 

کد خبر 757346

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha