مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
۰ نفر

تقریبا اکثر افراد برای مدت خاصی هم که شده درگیر جوش های صورت و بدن بوده اند. در واقع یکی از راه های از بین بردن جوش صورت و بدن این است که به نوع آن، محل بروز آن و علت ایجاد جوش پی ببریم.

image-20230501115156-1.jpeg

در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع جوش صورت و درمان هایی که به عنوان قاتل جوش صورت شناخته می شوند بپردازیم؛ با ما همراه باشید. 

دلیل ایجاد جوش صورت چیست؟

جوش صورت یکی از مشکلات رایج اکثر نوجوانان است که علت آن در اکثر مواقع به تجمع سلول های مرده پوست و چربی در منافذ پوستی برمی گردد. افراد مختلف ممکن است انواع آکنه را به شکل جوش های زیر پوستی، سر سیاه، سرسفید، التهابی و .... تجربه کنند.

البته احتمال ایجاد جوش در سنین بزرگسالی هم وجود دارد که علت آن در اکثر مواقع به دلیل تغییرات هورمونی یا اختلالات هورمونی است.

انواع جوش

انواع جوش به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می شود. جوش های سرسیاه و سرسفید جزء جوش های غیرالتهابی هستند که درمان آنها به نسبت جوش های التهابی آسان تر است و امکان از بین بردن این جوش های به روش های خانگی و بدون نسخه وجود دارد. اما جوش هایی مثل پاپول، پاسچول، ندول و کیست ها از نوع التهابی هستند و درمان آنها چالش برانگیز تر است؛ به همین دلیل توصیه می کنیم که اگر ساکن شمال پایتخت هستید برای درمان این نوع جوش ها در همان مراحل اولیه به بهترین کلینیک زیبایی در شمال تهران مراجعه کنید.  

جوش ‌های سرسفید

یکی از رایج ترین انواع آکنه ها، جوش های سرسفید هستند که اصولا در اثر مسدود شدن منافذ پوست تشکیل می شوند. اصطلاح علمی این نوع جوش ها کومودون بسته است که اصولا بر روی سطح پوست به شکل برجستگی سفید و چرکی دیده می شوند. اطراف جوش های سرسفید معمولا به رنگ قرمز است و در برخی مواقع هم ممکن است دردناک باشند. 

انواع جوش صورت و روش های درمان آن

جوش ‌های سرسیاه

جوش های سرسیاه به وضوح روی سطح پوست قابل مشاهده است و اصولا به رنگ سیاه یا قهوه ای تیره هستند. اصطلاح علمی این نوع جوش ها کومدون باز است و رنگ تیره این نوع جوش ها به دلیل مسدود شدن فولیکول های مو است. 

انواع جوش صورت و روش های درمان آن

پاپول ها

این نوع جوش ها به شکل برجستگی کوچک و قرمز یا صورتی رنگی هستند که در اثر مسدود شدن منافذ پوست توسط سلول های مرده یا چربی ایجاد می شوند. جوش های پاپول در زیر سطح پوست هستند و محل آنها سفت و برآمده می شود. 

این نوع جوش ها چرکی نیستند اما در صورت فشار دادن آنها ممکن است باکتری های موجود در آنها باعث ایجاد جوش های بیشتر در پوست شود. پاپول ها معمولا زمانی ایجاد می شوند که جوش های غیرالتهابی مانند جوش های سرسفید و سرسیاه درمان نشوند و در صورت تحریک بیش از حد باعث آسیب رسیدن به پوست و بروز التهاب شوند. 

پاسچول‌ ها 

پاسچول ها از جمله جوش های چرکی هستند که به شکل برجستگی های بزرگ با پایه قرمز رنگ هستند. این نوع جوش های چرکی بیشتر در صورت، کمر و قفسه سینه دیده می شوند که به دلیل مسدود شدن منافذ پوستی، تجمع سلول های ایمنی و باکتری یا تغییرات هورمونی ایجاد می شوند. این نوع جوش ها همانند پاپول زیر پوستی هستند با این تفاوت که سر آنها چرکین است و از پوست بیرون زده است. 

ندول ‌ها 

جوش های ندولار به شکل برجستگی های گوشتی، قرمز و سفتی هستند که در زیر پوست ایجاد می شوند. ندول ها اصولا دردناک و ملتهب هستند. جوش های ندولار معمولا همراه با عفونت هستند و به همین دلیل در دسته جوش های وخیم قرار می گیرند که درمان صحیح آنها توسط یک پزشک متبحر بسیار حائز اهمیت است. 

کیست‌ ها

جوش های کیستیک حتی از ندولارها هم شدیدتر هستند و همراه با عفونت در اعماق پوست ایجاد می شوند. این نوع جوش ها بسیار بزرگ، ملتهب، دردناک، قرمز و همراه با چرک زیادی هستند. بنابراین در درمان این نوع جوش ها هم احتیاط کنید و به هیچ عنوان از روش های خانگی برای از بین بردن این نوع جوش ها استفاده نکنید. 

انواع جوش صورت و روش های درمان آن

درمان جوش ‌های غیرالتهابی

همان طور که گفتیم امکان درمان جوش های غیرالتهابی در خانه و به کمک داروهای بدون نسخه وجود دارد که البته بهترین راهکار برای درمان هر نوع جوش و آکنه ای مراجعه به پزشک است. اصولا پزشکان برای درمان این نوع جوش ها از پمادهای موضعی استفاده می کنند. از جمله مواد موثر برای درمان جوش های سرسیاه و سرسفید عبارتند از:

  • رتینوئیدهای موضعی حاوی ویتامین A نظیر رتینول
  •  آداپالن 
  •  ترتینوئین

درمان جوش های التهابی

درمان جوش های التهابی به نسبت جوش های غیرالتهابی سخت تر و البته زمان برتر است که در ادامه به روش های درمان انواع جوش های التهابی پرداخته ایم. 

درمان پاپول ها

پزشکان اصولا برای درمان پاپول ها از بنزوئیل پراکسید که باعث توقف فعالیت های باکتریایی می شود استفاده می کنند. همچنین در برخی مواقع برای درمان این نوع جوش ها از رتینوئیدهای موضعی، آنتی بیوتیک ها و قرص های ضدبارداری هم استفاده می شود. 

درمان پاسچول ها

با استفاده از روش های درمانی پیشنهادی که برای درمان پاپول ها گفته شد هم امکان درمان پاسچول ها وجود دارد. اما به دلیل اینکه پاسچول ها از پاپول ها شدیدتر و چرکی تر هستند استفاده از آنتی بیوتیک های ضد باکتریایی بیشتر توصیه می شود. 

درمان ندول ‌ها

به دلیل اینکه ندول ها جوش زیرپوستی هستند نمی توان از داروهای موضعی برای درمان آنها استفاده کرد. پزشکان اصولا برای درمان این نوع جوش ها از داروهای حاوی بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک، آنتی ‌بیوتیک‌ های قوی ضد باکتری، رتینوئیدها و قرص‌های ضدبارداری استفاده می کنند. البته در صورتی که دارو درمانی برای ندول ها موثر نباشد؛ پزشک برای درمان آنها ممکن است دست به تخلیه، لیزر درمانی یا لایه برداری شیمیایی بزند. 

درمان کیست ‌ها

درمان جوش های کیستیک به نسبت سایر جوش ها مشکل تر است اما غیر ممکن نیست؛ تنها کافی است که برای درمان این نوع جوش ها به یک مرکز معتبر مراجعه کنید. اصولا پزشکان برای درمان جوش های کیستیک از داروهایی مثل ایزوترتینوئین، رتینوئیدهای خوراکی، آنتی ‌بیوتیک ‌هایی مثل تتراسایکلین، مینوسیکلین، داکسی سایکلین یا آزیترومایسین، قرص‌ های ضدبارداری یا اسپیرونولاکتون ها استفاده می‌ کنند.

البته در صورتی که این داروها برای درمان کیست ها مناسب نباشند پزشکان از روش های درمانی دیگری مثل لیزر درمانی، لایه برداری و ... استفاده می کنند. 

کد خبر 757334

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha