پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دادگاه منتظر الزیدی روزنامه‌نگار عراقی که به سوی جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا کفش پرتاب کرده بود تا مارس به تعویق افتاد.

به گزارش بی‌بی‌سی منتظر الزیدی به خاطر پرتاب کفش به سمت جرج بوش متهم به توهین به رهبر یک کشور خارجی است و امکان دارد حداکثر به 15 سال زندان محکوم شود. با این حال وکلای الزیدی گفته‌اند او با این کار تنها احساساتش را نسبت به حضور نظامی آمریکایی‌ها در این کشور بروز داده است.

الزیدی که پس از مدت‌ها برای اولین بار در محافل عمومی حاضر می‌شد در دادگاه با تشویق‌ها و فریاد‌های تشکر مردم مواجه شد و یک پرچم عراق به روی شانه‌هایش انداخت. الزیدی برخلاف گفته‌های اقوام و دوستانش که گفته بودند پس از دستگیری به شدت کتک خورده است کاملا سالم و سرحال بود.

الزیدی در دادگاه درخواست کرد دو وکیل دیگر به تیم وکلای او بپیوندند و دادگاه برای بررسی این موضوع تنفس اعلام کرد. دادگاه سپس محاکمه الزیدی را تا 12 مارس به تعویق انداخت و گفت باید برای بررسی این موضوع که آیا سفر رئیس جمهور سابق آمریکا به عراق رسمی بوده است یا نه از کابینه دولت عراق تحقیق کند.

پیش از این مسئول تیم وکلای الزیدی گفته بود که انتظار دارد دادگاه بلافاصله از موکلش رفع اتهام کند و او را بدون تاخیر آزاد کند. وی همچنین گفت که الزیدی مسئولیت کاری را که کرده است به عهده می‌گیرد و از بوش معذرت‌خواهی نمی‌کند.[تصاویر بدرقه بوش با لنگه کفش در عراق]

وکلای الزیدی در دفاع از موکل خود گفته‌اند این اقدام به صورت نمادین تنها روشی برای نشان دادن اعتراض به حضور نیروهای آمریکایی در عراق بوده است و بوش به خاطر این اقدام در خطر نیفتاده است. السعدی موکل الزیدی در این باره می‌گوید: آیا تا به حال کسی به خاطر یک کفش کشته شده است؟ در اروپا مردم تخم‌مرغ و گوجه گندیده پرت می‌کنند. در عراق پرتاب کفش سمبلی از نشان دادن اعتراض است.

آن کفش‌ها هنوز در دنیای سایبر پرتاب می‌شوند

الزیدی در جریان کنفرانس خبری جرج بوش و نوری المالکی نخست‌وزیر عراق کفش‌هایش را به سمت جرج بوش پرتاب کرد و به وی گفت این بوسه‌خداحافظی آن‌هایی است که کشته یتیم و بیوه ‌شده‌اند.

این اقدام الزیدی با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد. در حالی‌که مقامات رسمی عراق این اقدام او را تقبیح کردند هزاران نفر در سراسر جهان و به خصوص کشورهای عربی از او حمایت کردند و خواستار آزادی فوری او شدند.[خبرنگار عراقی به خاطر کفش‌هایش قهرمان شد]

کد خبر 75640

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز