محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری کشورمان در برنامه زنده تلویزیونی سه‌شنبه شب با رد گزارش دیوان محاسبات مبنی بر واریز نشدن یک میلیارد دلار به حساب خزانه دولت

این امر را ناشی از اشتباه دیوان محاسبات در اعداد و ارقام و گردش حسابداری قلمداد کرده و از برخی جهت‌گیری‌های انجام شده در این زمینه انتقاد کرد. با عبد‌الرضا رحمانی فضلی، رئیس دیوان محاسبات کشور گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • دیدگاه اخیر رئیس‌جمهوری مبنی بر وجود اشتباهاتی در گزارش تفریغ بودجه85 توسط دیوان محاسبات در زمینه واریز نشدن یک میلیارد دلار به حساب خزانه دولت را تا چه حد می‌پذیرید؟

گزارش تفریغ بودجه 85 و اعداد و ارقام اعلام شده در زمینه تخلفات صورت گرفته در این گزارش، بدون هیچ اشتباهی تدوین و مربوط به بودجه سال 85 و تفریغ آن بوده است. تفریغ بودجه نیز بعد از بررسی‌های لازم در هیات عمومی دیوان به‌عنوان بالاترین رکن دیوان که رئیس، دادستان و 12 مستشار عضو آن هستند، حکم صادر و مصوب شده و سپس در قالب تفریغ به مجلس ارائه می‌شود.

بنابراین گزارش تفریغ بودجه 85 قانونی و درست بوده و اگر رئیس‌جمهوری، بانک مرکزی یا هر دستگاه‌ دیگری در این زمینه ادعایی دارند می‌توانند اسناد واریزی این مبلغ به خزانه یا به حساب ذخیره ارزی را ارائه کنند، ما منتظر ارائه این اسناد و مدارک هستیم اما تا‌کنون چنین اسنادی ارائه نداده‌اند.

اگر اسناد و مدارک لازم مبنی بر واریز مبلغ مذکور به خزانه یا حساب ذخیره ارزی ارائه شود دیوان این موضوع را بررسی خواهد کرد و از نظر ما مانعی برای انجام این کار وجود ندارد اما این کار تا‌کنون صورت نگرفته است.

  • این نظر را که دیوان محاسبات در تدوین گزارش مذکور عجله کرده و باید منتظر ارائه بقیه اسناد بودجه 85 می‌شد را تا چه حد قبول دارید، آیا واقعا دیوان نباید همچنان منتظر اسناد مذکور می‌ماند؟

آیا گذشت بیش از 5/2 سال زمان برای ارائه این اسناد به معنای عجله است. این در حالی است که صورت‌حساب‌های مربوط به بودجه‌های سنواتی باید در پایان هر سال بسته شده و تسویه بگیرند. این قانون است که بودجه به‌صورت سالانه بوده و در پایان سال مالی باید تسویه بگیرند.

با سپری شدن سال‌های 85، 86و87 اکنون نزدیک به 3 سال است که اسناد مذکور ارائه نشده است. درصورتی که این کار باید در پایان همان سال 85 انجام می‌شد، آیا اجرا نشدن این قانون و نزدیک به 3 سال انتظار برای ارائه اسناد بودجه 85 به معنای عجله کردن است؟

  • قرائت تخلفات مطرح در تفریغ بودجه 85 در مجلس تا چه حد مرسوم و متداول بوده و آیا این کار برای نخستین بار صورت می‌گیرد؟

رویکرد مجلس به گزارش تفریغ بودجه، ارتباطی با دیوان محاسبات نداشته و این دیوان تنها گزارش را به مجلس ارائه کرده و مجلس است که در زمینه قرائت یا قرائت نشدن این گزارش و تخلفات مطرح شده، تصمیم‌گیری می‌کند. مطابق روال گذشته دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه را به مجلس ارائه و مجلس نیز آن را قرائت کرده است.

  • آیا مباحث مطرح در زمینه گزارش تفریغ بودجه 85 بر ارائه و قرائت گزارش تفریغ بودجه سنواتی 86 و 87 مؤثر نخواهد بود؟

گزارش تفریغ بودجه 85 تاثیری بر گزارش تفریغ بودجه سال 86 نداشته و این گزارش به‌صورت مستقل تدوین شده و احتمالا در جلسه هفته آینده مجلس نیز قرائت خواهد شد. گزارش تفریغ بودجه سالانه در هر سال خوانده شده و در همان سال نیز باید بررسی شود. با این روند قرائت گزارش تفریغ بودجه 85 تاثیری بر روند تدوین و ارائه گزارش بودجه سنواتی دیگر سال‌ها نخواهد داشت.

  • با توجه به اصرار دیوان محاسبات مبنی بر قانونی و درست بودن گزارش تفریغ بودجه 85، رویکرد بعدی دیوان به تخلفات ذکر شده در این گزارش چگونه خواهد بود؟

همه مواردی که در هیات‌های عمومی به‌عنوان تخلف رای داده می‌شود خودبه‌خود برای رسیدگی به دادسرا ارجاع می‌شود. بر این اساس موارد تخلف در گزارش تفریغ بودجه 85 نیز برای رسیدگی به دادسرا فرستاده می‌شود.

همچنین اعلام نتایج رسیدگی به این تخلفات نیز به میزان کار و چگونگی رسیدگی به تخلفات مذکور در دادسرا بستگی دارد اما با توجه به اینکه حدود 4 هزار پرونده در نوبت رسیدگی در دادسرا قرار دارد، نمی‌توان زمان مشخصی را برای رسیدگی و اعلام نتایج تخلفات مذکور اعلام کرد.

این دیدگاه را که تدوین و قرائت گزارش تفریغ بودجه 85 بی‌تاثیر از برخی مباحث جناحی و سیاسی نیست تا چه حد قبول دارید؟

همه مباحث و موضوعاتی که توسط دیوان محاسبات مطرح شده، قانونی و در راستای وظایف آن بوده و دیوان در بررسی‌های خود با اعداد و ارقام سرو کار دارد. بنابر این برای رفع تخلفات مرتبط با این اعداد و ارقام نیز باید اسناد و مدارک لازم ارائه شود. با این روند به‌نظر من چیزی فراتر از این چارچوب را مطرح کردن، صلاح نیست.

این گزارش به هیچ وجه متاثر از مباحث سیاسی یا جناحی نیست. دیوان محاسبات به‌عنوان حافظ بیت‌المال با اعداد و ارقام سر و کار داشته و هر کاری هم که بکنند ما از اهداف خود دست بر نمی‌داریم.

آقایان موظف هستند در مقابل مجلس، قانون اساسی و ملت حساب پس دهند و این حساب پس دادن به معنای ارائه صورت‌حساب‌های مالی بودجه و بررسی و تایید آن در دیوان محاسبات است اما تا‌کنون چنین صورت‌حساب‌هایی به ما ارائه نشده است.

آنچه مسلم است گزارش دیوان محاسبات از تفریغ بودجه سالانه، شفاف و فاقد هر گونه اشتباهی بوده و دیوان این گزارش را پیگیری می‌کند.

کد خبر 75624

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز