پس از حدود۴ ماه، بالاخره ۴پیام‌رسان بومی با استفاده از پروتکل MXP به یکدیگر متصل شدند.

پیامرسان های داخلی

ایتا، آی‌گپ، بله و گپ، پیام‌رسان‌هایی هستند که با استفاده از قابلیت interconnection یا تبادل پیام می‌توانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند. این قابلیت به این معنی است که کاربری که به‌عنوان مثال، پیام‌رسان آی‌گپ را روی گوشی خود نصب کرده می‌تواند پیامی را به کاربری که مثلا پیام‌رسان بله را روی گوشی خود دارد، بفرستد. به‌عبارت دیگر، لازم نیست که کاربر دوم حتما پیام‌رسان آی‌گپ را روی گوشی خود نصب کرده باشد. این ایده که پیش از این در تعدادی دیگر از کشورها اجرا شده است، از زمانی در دستور کار مسئولان قرار گرفت که تعدد پیام‌رسان‌ها مشکلاتی را برای کاربران رقم زد. درواقع، هر کاربر برحسب سلیقه و نیاز خود یکی از چندین پیام‌رسان بومی را دانلود و نصب کرده بود و زمانی که کاربران می‌خواستند به او پیام دهند، ناگزیر به نصب آن پیام‌رسان بودند.

چگونه به پیام‌رسان‌های دیگر پیام دهیم؟
اگرچه ممکن است بعضی از پیام‌رسان‌های بومی تفاوت‌های جزئی با هم داشته باشند، اما نحوه تبادل پیام با استفاده از قابلیت اینترکانکشن بین ۴پیام‌رسان متصل شبیه هم است. توجه به این نکته ضروری است، که اگر ۲کاربر می‌خواهند از این قابلیت استفاده کنند، هر دو باید این مراحل را طی کنند.
ابتدا از فروشگاه‌های معتبر، به‌روزرسانی جدید پیام‌رسان نصب شده روی گوشی را دریافت و سپس دکمه تنظیمات(setting) را لمس کنید و وارد حریم شخصی و امنیت
(privacy & security) شوید. در این بخش گزینه‌ای با عنوان communication with other messengers که به معنی «ارتباط با سایر پیام‌رسان ها» است، نمایش داده می‌شود. این گزینه را فعال کنید و وارد بخش تماس‌ها یا contacts شوید.
درصورتی که مخاطب شما هم این گزینه را فعال کرده باشد، فهرستی نمایش داده می‌شود که در آن پیام‌رسان‌های متصل به مرکز تبادل پیام (MXP) با یک رنگ مشخص شده است.
اکنون کافی است پیام‌رسان مقصد را انتخاب و روی آن کلیک کنید. در این بخش، پیام‌رسان‌هایی روشن و فعال است که مخاطب شما آن را نصب کرده و اجازه تبادل پیام را داده است.
پس از کلیک، وارد صفحه مخاطب می‌شوید که روبه‌روی اسم او و در داخل یک پرانتز نام پیام‌رسان مقصد نمایش داده می‌شود. اکنون به راحتی می‌توانید پیام خود را بنویسید یا فایل مورد نظر را انتخاب و سپس برای مخاطب مورد نظر ارسال کنید.

 call out در راه است؟
بسیاری از مردم هنوز فراموش نکرده‌اند که در ابتدای راه‌اندازی شبکه موبایل، امکان تماس از تلفن ثابت یا یک اپراتور با اپراتور دیگر برقرار نبود. اما پس از مدتی با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم کل شبکه ارتباطات کشور اعم از اپراتورهای سیار و تلفن ثابت توانستند با هم در ارتباط باشند.
اکنون با راه‌اندازی مرکز تبادل پیام(MXP) این انتظار وجود دارد که در گام بعدی کاربران بتوانند Call Out داشته باشند. با استفاده از قابلیت Call Out یک کاربر از یک پیام‌رسان می‌تواند با کاربر پیام‌رسانی دیگر و حتی شبکه مخابراتی تماس بگیرد که برای کاربران بسیار جذاب خواهد بود.
مدتی پیش، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به این موضوع اشاره کرد و در توضیح هزینه‌های کمتر Call Outدر مقایسه با هزینه تماس مستقیم از طریق سیم کارت گفت: «هزینه هر دقیقه تماس Call Out مبلغ ۲۵تومان است که از این رقم، ۱۰تومان سهم اپراتور مخابراتی، ۱۰تومان سهم پیام‌رسان و ۵تومان هزینه‌های فنی است.»

مخالفت با رفع فیلتر خارجی‌ها
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از نماز عید فطر تهران طی یک مکالمه کوتاه با مردم تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر از پلتفرم‌های فیلتر شده را در حوزه کاری خود ندانست.
عیسی زارع پور با اشاره به اینکه این موضوع به شرایط مختلف بستگی دارد گفت: «ما به‌دنبال توانمندسازی شرکت‌های داخلی حوزه فضای مجازی هستیم.»
 او در پاسخ به این سؤال که اگر تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر تلگرام، واتساپ و اینستاگرام به او سپرده شود آیا امروز موافق رفع فیلتر است گفت: «در شرایط فعلی، نه موافق نیستم.»
پس از رسانه‌ای شدن این مطلب، مشاور وزیر در توییتر به واکنش وزیر ارتباطات نسبت به تقطیع سخنانش اشاره کرد و از قول زارع‌پور نوشت که پلتفرم‌های مسدود شده اگر دفاترشان در ایران تاسیس شود و تابع قوانین کشور مبتنی بر حفظ حقوق مردم باشند رفع فیلتر خواهند شد.

گزارش: عمادالدین قاسمی‌پناه

کد خبر 755633
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha