دفاتر مراجع عظام تقلید، مقدار و مبلغ فطریه رمضان سال ۱۴۰۲ را اعلام کردند.

Zakat - زکات فطریه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از حوزه، مراجع عظام تقلید، نظر خود را درباره مبلغ و مقدار فطریه رمضان ۱۴۰۲ اعلام کردند که بدین شرح است:

مبلغ فطریه اعلامی مراجع تقلید در رمضان ۱۴۰۲
برای بزرگنمایی بیشتر روی تصویر کلیک کنید

* دفتر رهبر معظم انقلاب:

مکلف باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریباً سه کیلو) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند این ها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از این ها را هم بدهد کافی است.

ضمنا مبلغ زکات فطره امسال (۱۴۰۲) به قیمت گندم برای هر نفر، «شصت هزار تومان» اعلام شده است.

* دفتر حضرت آیت‌الله سیستانی:

از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد شصت (۶۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی سی صد و شصت (۳۶۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، صد و پنج (۱۰۵) هزار تومان تعیین شده است.

* دفتر حضرت آیت الله وحید خراسانی:

فطریه بدل از آرد ۶۰ هزار تومان

فطریه بدل از برنج ۲۰۰ هزار تومان

کفاره غیرعمد ۱۵ هزار تومان

* دفتر حضرت آیت الله شبیری زنجانی:

شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریبا ۳ کیلو و ۶۰۰ گرم) از خوراکی‌های رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.

با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.

کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز، یک مد طعام (حدود ۹۰۰گرم به‌حساب گندم) است که باید به مسکین (فردی که معیشتش سختتر از فقیر می‌گذرد) پرداخت شود و در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مسکین داد تا برای خودش این مقدار طعام بخرد.

دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی، مبلغ ۷۲هزار تومان را بابت زکات فطره هر نفر (به‌حساب قیمت گندم) و مبلغ ۱۸هزار تومان را برای کفاره افطار عذری دریافت می‌کند و به مصرف آن می‌رساند.

* دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

بر اساس نظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ شصت هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ دویست و چهل هزار تومان اعلام شده است. مؤمنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند.

کفاره روزه غیر عمد مبلغ دوازده هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ هفتصد و بیست هزار تومان است.

* حضرت آیت الله نوری همدانی:

زکات فطره هر فرد باید حدود سه کیلوگرم گندم یا برنج یا نظیر آن که در رساله عملیه ذکر گردیده و یا قیمت آن را پرداخت نمایند.

بر این اساس، قیمت قوت غالب گندم ۶۰ هزار تومان و قیمت قوت غالب برنج ۲۴۰ هزارتومان می باشد که عزیزان در پرداخت آن مخیرند؛ در ضمن اگر در منطقه محل سکونت اجناس ذکر شده قیمت دیگری دارد باید به قیمت منطقه خود محاسبه نماید.

همچنین کفاره غیر عمد برای هر روز ۱۲هزار تومان و کفاره عمد برای هر روز ۷۲۰ هزار تومان می باشد.

* دفتر حضرت آیت‌الله جوادی آملی:

مبلغ فطریه برای هر نفر بر مبنای قوت غالب منطقه، سه کیلو گندم، برنج و مانند آنها و یا معادل قیمت اینها به قیمت روز پرداخت گردد.

همچنین مبلغ مربوط به کفاره غیر عمد، به ازای هر روز ۱۲ هزار تومان و کفاره عمدی روزه به ازای هر روز ۷۲۰ هزار تومان تعیین شده است.

* دفتر حضرت آیت الله سبحانی:

زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ۶۰ هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان است.

کفاره روزه غیر عمد مبلغ ۱۸ هزار تومان است، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ یک میلیون و ۸۰ هزار تومان است.

* دفتر حضرت آیت الله مظاهری

بسمه تعالی
با آرزوی قبولی عبادت‌های مؤمنین در ماه مبارک رمضان، نظر حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری در خصوص «زکات فطره» و «کفّاره» به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

۱) میزان زکات فطرۀ مکلّفینی که فقیر نیستند، برای خودشان و اشخاص تحت تکفّل، به‌ازای هر نفر، تقریباً سه کیلوگرم گندم یا جو یا خرما یا برنج و مانند آن است که باید به مستحق بدهند و اگر پول یکی از اینها را هم بر اساس قیمت رایج محلّ زندگی خود بپردازند کافی است.

این مبلغ، امسال، بنابر اعلام نظر کارشناسان مربوطه، برای گندم حدود پنجاه تا شصت هزار تومان، با توجه به اختلاف قیمت در مناطق مختلف کشور، برآورد شده است. در خصوص سایر مواد غذایی، با توجّه به اینکه قیمت آنها در شهرهای مختلف متفاوت است، مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را براساس قیمت محلّ زندگی خود بپردازند.

۲) کفّارۀ افطار غیر عمدی روزه، به ازای هر روزه، حدود ۷۵۰ گرم طعام نظیر گندم یا پول آن است و کفّارۀ عمدی افطار روزه، به‌ازای هر روزه، شصت برابر آن می‌باشد.
مبلغ کفّارۀ غیر عمد توسط کارشناسان برای هر روزه، حدود چهارده هزار تومان برآورد می‌شود.

۳) خرید سایر نیازمندی‌های متعارف فقرا، اعم از خوراکی و غیر خوراکی، با مبالغ زکات فطره یا با مبالغ کفّاره و تحویل به آنان جایز است و نیز انتقال مبالغ زکات فطره یا کفّاره به حساب آنان مانعی ندارد و لازم نیست عین پول به آنها پرداخت شود.

کد خبر 755327

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 29
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
    29 2
    دولت گندم رو ۱۱هزار وپانصد تومن با قیمت جدید که همین امروز داده ازکشاورز میخره الان ۲۰ هزارتومان برای کفاره حساب کردن
  • NL ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
    42 4
    آیات اعظام چرا در مورد گرانیها صحبت نمی کنند یا فتوا دهند؟ با این وضعیت معیشت مردم، فکر می کنید که کی میتواند فطریه پرداخت کند؟!