همشهری آنلاین: اقیانوس اطلس هر چه قدر هم پهناور باشد، کافی نیست؛ در اعماق این اقیانوس که میان اروپا و آمریکا قرار دارد دو زیردریایی اتمی مسلح به تسلیحات اتمی متعلق به انگلیس و فرانسه به هم برخورد کردند.

روزنامه هامبورگر آبندبلات گزارش داد، دریابان جاناتان باند، فرمانده نیروی دریایی انگلیس روز گذشته گزارش‌ رسانه‌ها را در خصوص این برخورد که چند روز پیش رخ داد، تایید کرد. این شناورها در مسیرهای جداگانه‌ای در حال گشت‌زنی بودند و سامانه‌های تسلیحاتی آنها صدمه ندید.

وزارت دفاع فرانسه هم تصادف زیردریایی "لو تریومفان" را تایید کرد. این زیردریایی هم همانند شناور "HMS ونگارد" انگلیسی با نیروی هسته‌ای کار می‌کند.

دریابان باند اعلام کرد: «این تصادف تاثیری بر امنیت تسلیحات اتمی نگذاشت. این زیردریایی‌ها با سرعت بسیار کم با هم تماس پیدا کردند. هیچ کسی هم مجروح نشد.»

در پاریس گفته می‌شود خسارت‌ها به زیردریایی فرانسوی وارد شده و تاسیسات راداری آن از کار افتاده است. " تریومفان" بدون نیاز به کمک به پایگاه "لو ایل لانگ (L'Ile Longue)" در برست بازگشته است.

نیروی دریایی انگلیس اعلام کرد "ونگارد" به بندر فاسلین در غرب اسکاتلند بازگشته است. بر روی بدنه این زیردریایی آثار ضربه و خراشیدگی مشهود است.

اولین اخبار در این خصوص را روزنامه‌های انگلیسی منتشر کردند.[سابقه خبر]

هانس اورث، فرمانده سابق ناوگان زیردریایی آلمان به آبندبلات گفت: «احتمال چنین برخوردی یک در میلیون است، اما این اتفاق به وقوع پیوست. این امکان وجود دارد که زیردریایی‌ها هنگام گشت‌زنی در سکوت کامل از کنار هم عبور کنند.»

ناتو برای آنکه بداند زیردریایی‌ها در چه عمقی تردد می‌کنند، برنامه موسوم به "مدیریت فضای آبی" را دارد. بر مبنای این برنامه، هر یک از کشورهای عضو ناتو اعلام می‌کنند زیردریایی‌شان چه زمانی در حال گشت‌زنی است. اورث گفت: «برای زیردریایی‌ها یک محدوده آبی متناسب در نظر گرفته می‌شود. این مانند مسافرت هوایی است که در آن کوریدور تعریف می‌شود.»

به گفته این کارشناس امور زیردریایی‌ها، از آنجا که فرانسه عضو ناتو هست، اما از نظر نظامی به این پیمان نپیوسته، این امکان وجود دارد که فرانسه محدوده تردد زیردریایی خود را اعلام نکرده باشد.

مخالفان تسلیحات اتمی در هر دو کشور از "فاجعه تسلیحات اتمی" سخن می‌گویند و این تصادف را سخت‌ترین حادثه زیردریایی تسلیحاتی اتمی از زمان غرق شدن زیردریایی "کورسک" در سال 2000 می‌دانند.

کد خبر 75481

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز