سخنگوی اتحادیه جایگاه داران سوخت کشور گفت: همه جایگاه های سوخت باید کارت آزاد داشته باشند و به رانندگانی که کارت سوخت شخصی ندارند، این کارت را ارائه کنند تا مردم اذیت نشوند.

پمپ بنزین

همشهری آنلاین- خدیجه نوروزی: جمع‌آوری کارت‌های سوخت آزاد جایگاه‌های بنزین برای محدودتر شدن این کارت‌ها در جایگاه‌های سوخت تهران از روز یکشنبه آغاز شده است اما اجرای آن مردم را با مشکلاتی مواجه کرده است. با وجود صحبت مسئولان مبنی بر اینکه، به ازای هر سکو یک کارت آزاد در دست جایگاه‌دار خواهد بود برخی از متصدیان جایگاه‌های سوخت عنوان می‌کنند که کارت سوختی در اختیار ندارند و مراجعان حتما باید از کارت‌های سوخت شخصی استفاده کنند؛ این موضوع مراجعان را سردرگم کرده است.

رضا نواز، سخنگوی اتحادیه جایگاه داران سوخت در کشور در گفت و گو با همشهری آنلاین درباره اجرای این طرح گفت: همه جایگاه های سوخت باید کارت آزاد داشته باشند. درست است که گفته شده مردم باید از کارت شخصی خود برای استفاده از بنزین آزاد استفاده کنند اما ما باید آرام آرام به سمتی حرکت کنیم که ۹۰ درصد سوختگیری آزاد از کارت شخصی افراد باشد نه کارت آزاد جایگاه ها. ما باید طی یک پروسه چند ماهه به این سمت حرکت کنیم. اما جمع آوری کامل کارت ها حتی تا پایان سال هم از جایگاه ها انجام نخواهد شد. یعنی کارت های آزاد به عنوان کارت های آزاد اضطراری در جایگاه ها باقی خواهند ماند، اما در تعداد آن حتما تغییراتی ایجاد خواهد شد.

سخنگوی اتحادیه جایگاه داران سوخت کشور اظهار کرد: سوال اساسی این است که چرا در قانون بودجه به" استفاده از کارت سوخت شخصی" اشاره شده و قانون شده، در واقع باید نمایندگان به این موضع پاسخ دهند که قانون بودجه چه ارتباطی می تواند به استفاده از کارت سوخت شخصی داشته باشد که قانون شود. گرچه منطقی نیست اما دولت سعی در اجرای آن دارد و سعی می کند تا اشکالات و ایرادات آن را برطرف کند تا مردم مشکلی نداشته باشند. 

 در دو روز گذشته که اعلام شده مردم باید از کارت سوخت شخصی خود برای بنزین ۳ هزار تومانی استفاده کنند، تقریبا استفاده مردم از کارت سوخت های شخصی دو برابر شده که نشان می دهد مردم از این موضوع استقبال کرده اند. نواز با بیان این موضوع افزود: ما خودمان نیز فکر نمی کردیم که مردم تا این اندازه از این موضوع استقبال کنند و همکاری لازم در این زمینه را با جایگاه داران انجام دهند. 

وی ادامه داد: چون بار اصلی کار روی دوش ماست و به عنوان بخشی از خود مردم هستیم لذا به هیچ عنوان دوست نداریم نه پرنسل جایگاه سوخت و نه مردم در این موضوع اذیت شوند به همین خاطر به فراخور شهرها سعی می کنیم کاملا منطقی گام ها را برداریم و مسئولان دولتی هم اعلام کرده اند که کاملا آماده هستند تا نظرات ما را از آنجا که نظرات تخصصی صنفی و مردمی هست در جلسات مطرح کنند و تصمیمات خوبی هم گرفته شود که در چند روز گذشته همین اتفاق افتاده است. 

نواز در خصوص اینکه مردم اعمال چنین قوانینی را مقدمه ای برای گرانی بنزین می دانند، گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم اما تجربه نشان داده هر حرکتی در خصوص بنزین در کشور انجام می شود مردم آن را به گرانی بنزین نسبت می دهند در حالیکه اینطور نیست. چرا که اگر اینطور بود قیمت بنزین در دو سال گذشته باید افزایش پیدا می کرد. 

سخنگوی اتحادیه جایگاران سوخت کشور از مردم درخواست کرد تا با توجه به اینکه کارت های سوخت شخصی با مشقت های فراوانی تهیه شده و زمان زیادی طول کشید تا به دست مردم برسد، از همان کارت ها برای سوختگیری بنزین آزاد ۳ هزار تومانی استفاده کنند. نواز گفت: اگر سهمیه ۱۵۰ لیتری بنزین آزاد موجود در کارت شخصی افراد تمام شود می توانند از کارت سوخت جایگاه ها استفاده کنند و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد. این سهیه آزاد در صورت استفاده نشدن ذخیره نمی شود اما برای ماه بعد مجددا شارژ می شود.

وی اظهار کرد: اگر شخصی بخواهد به شکل مدام از کارت سوخت جایگاه برای زدن بنزین آزاد استفاده کند هم از نظر ما مشکلی وجود ندارد چون قرار نیست ما در زندگی شخصی افراد کنکاش کنیم. اولین اصل ما این است که به مردم اعتماد داریم، اصل بر برائت است و اصلا این نوع تجسس ها زیبنده کشور ما نیست. لذا کسی که کارت نیاورده با متصدی سکو صحبت می کند و کارت جایگاه را می گیرد اما نکته ای وجود دارد ممکن است کمی معطل شود و در صف بایستد. اگر مردم از کارت سوخت خود استفاده کنند اولا خودشان کمتر معطل می شوند دوم اینکه مردم دیگری که در همان صف ایستاده اند را کمتر معطل می کنند. منصفانه این است که اگر کسی کارت سوخت دارد از کارت خود استفاده کند که هم خودش را معطل نکند هم دیگران را. 

همچنین به تازگی البته هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس در تازه ترین گفت و گوی خود با همشهری آنلاین اعلام کرد که هیچ یک از جایگاه های سوخت نباید حتی یک کارت آزاد داشته باشند و تاکید کرده که مجلس این موضوع که جایگاه ها کارت آزاد داشته باشند را رد کرده و اعلام کرده برای آنهایی که مشکل دارند باید فکر دیگری شود، نواز در این باره هم گفت: همه جایگاه های سوخت باید کارت آزاد داشته باشند و مجلس هم نگفته که جایگاه ها نباید کارت آزاد داشته باشند. 

کد خبر 754747
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha