این روزها نعیمه نظام‌دوست با شاهکار کم کردن وزنش همه را متعجب کرده است. عکس‌های او در صفحه‌های مربوط به هواداران سینما و تلویزیون می‌چرخد و با کپشن «نعیمه نظام‌دوست در چهره‌ای جدید» به اشتراک گذاشته می‌شود.

نعيمه نظام‌دوست

به گزارش همشهری آنلاین، در بین سیل عظیمی از تحسین‌ها، سراغ او رفتیم تا درباره‌ی موضوعی متفاوت، با او صحبت کنیم. کمتر کسی در دنیای واقعی و مجازی می‌داند که نعیمه هشت سالی است که مزون‌های فصلی برگزار می‌کند و در این کار آن‌قدر خبره است که به راحتی می‌شود از او مشاوره گرفت.

 او با مهربانی و سخاوت تجربه‌هایی را که در این سال‌ها به دست آورده در اختیار ما می‌گذارد. یکی از خصوصیات نعیمه این است که دلسوزانه به دیگران کمک می‌کند. بنابراین اگر دوست دارید مزونی راه‌اندازی کنید یا از فوت و فن‌های مزون‌داری سر دربیاورید می‌توانید به توصیه‌های خانم نظام‌دوست با خیال راحت تکیه کنید.

برگزاری مزون‌های کوتاه مدت اما پر فروش

هشت سالی است که «نعیمه نظام‌دوست» در پایان هر فصل، برای خودش مزون جمع و جوری دایر می‌کند تا علاوه بر سرگرمی، بتواند از راه فروش لباس‌هایی که خودش از تولیدی‌ها و خیاط‌های داخلی می‌خرد، درآمد داشته باشد.

«درباره‌ی لباس‌هایی که باید برای راه‌اندازی مزون تهیه کنید بهتر است به نکاتی توجه داشته باشید. لباس‌ها باید کیفیت بسیار خوبی داشته باشند، رنگ‌شان جذاب و متفاوت باشد، تعدادی لباس مد روز داشته باشید و تعدادی لباس که هیچ‌وقت از مد نمی‌افتند.

مسئله‌ی دیگر، پیدا کردن فردی است که اجناس با کیفیت و خوب را با قیمت مناسب به شما می‌فروشد. اگر غیر از این باشد ممکن نیست بتوانید سود کنید».

 او مزون‌داری را به عنوان شغل دوم انتخاب کرده و دوست دارد آن را ادامه دهد: «بازیگری بیشتر از این‌که  یک شغل باشد، علاقه است. همه می‌دانند که در این حرفه، امنیت شغلی وجود ندارد. یعنی شما امروز کاری در دست دارید و ممکن است بعد از آن  چند سال بیکار باشید. از این رو تصمیم گرفتم در این حرفه کسب و کاری برای خودم دست و پا کنم. با همراهی یکی از دوستانم فروش لباس، کیف و کفش را آغاز کردم. پس از آن تصمیم گرفتم در هر فصل، یک مزون برگزار کنم، آن هم فقط به مدت ۱۰ تا ۱۵ روز.»

مزون خانگی برای  خاص و عام

نعیمه خانم قبل از هر چیزی، توجه همکاران و هم‌صنف‌های خودش را جلب کرد.  بازیگرانی که برای خرید به بازار نمی‌رفتند پا به مزون او گذاشتند تا از لباس‌هایی که او می‌آورد دیدن کنند: «وقتی مزونم را دایر کردم از سوی همکارانم مورد استقبال قرار گرفت. راستش را بخواهید آن‌ها نمی‌توانند برای داشتن لباس، بازار را زیر پا بگذارند از این رو وقتی دیدند من گوشه‌ای از بازار را به مزون خانگی و کوچکم آورده‌ام بسیار خوشحال شدند.»

مزون نعیمه نظام‌دوست، یک مزون خانگی است. او هر سه ماه یک بار گوشه‌ای از خانه‌اش را برای قرار دادن انواع لباس‌ها، کیف‌ها و کفش‌های متنوع آماده می‌کند: «سعی می‌کنم هر بار، فضای مزون را به گونه‌ای طراحی کنم که فضای آن گرم و صمیمانه باشد. همیشه جایی برای قرار دادن رگال‌ها، فضایی برای پرو لباس و قسمتی را هم برای گپ و گفت‌های دوستانه در نظر می‌گیرم. در این صورت، بازدید کنندگان با خیالی آسوده می‌توانند خرید کنند.»

افراد حق تماشا کردن دارند حتی اگر خرید نکنند

نعیمه نظام‌دوست روابط عمومی بسیار خوبی دارد و برای همین هم در مزون داری موفق است. جالب است بدانید او فروشنده ندارد و خودش این کار را انجام می‌دهد: «من از هر فرصتی که در آن بتوانم با آدم‌های مختلف ارتباط بگیرم استفاده می‌کنم. دوست دارم فضای امنی ایجاد کنم تا حال افراد با ورود به آن خوب شود. تا کنون این کار علاوه بر کسب درآمد، برایم صمیمیت و دوستی به همراه داشته است. از دیدگاه من بازدیدکننده‌ها باید کاملا راحت باشند حتی اگر نخواهند چیزی خریداری کنند باز هم حق دارند در کمال آرامش اجناس مختلف را تماشا کنند.»

ماجرای شغل دوم و خانگی نعیمه نظام‌دوست از زبان خودش | لباس‌های من قیمت‌شان نجومی نیست!

موسیقی را جدی بگیرید

پخش موسیقی ملایم در محیط مزون، یکی دیگر از رمز و رازهای مزون‌داری است. افرادی که برای اولین بار پا به مزون خانم نظام‌دوست می‌گذارند آرامشی را تجربه می‌کنند که این روزها، به خصوص حوالی عید نوروز، در کمتر جایی می‌شود از آن بهره برد: «موسیقی خوب می‌تواند مشتری را در مزون نگه دارد و حتی او را ترغیب کند تا اجناسی که می‌پسندد  خریداری کند.  

مزون‌داران به هیچ وجه نباید این آرامش را بر هم بزنند چرا که ممکن است مشتری برای بار دوم پا به مزون شما نگذارد. این را بدانید که مخاطبان شما باید در کمال آرامش و آسایش تصمیم بگیرند.»

لباس‌هایی که قیمت‌شان نجومی نیست

بازاریابی با قالب کردن جنس به مشتری، آن هم به زور زمین تا آسمان فرق می‌کند. اگر شما بازاریاب خوبی باشید حتما موفق خواهید شد.  

یک مزون‌دار باید سلیقه‌ی مشتری‌اش را بشناسد و متناسب با نیاز او، رگال‌های لباس و قفسه‌های مربوط به کیف و کفش را بچیند: «درست است که بیشتر مشتری‌های من، هنرمندان هستند اما من در مزونم از ‌اجناس خارجی و برندهای خاص استفاده نمی‌کنم. راستش را بخواهید در بازار می‌گردم و هر چه را که زیبا و تک باشد دستچین می‌کنم.

 بیشتر سعی می‌کنم لباس‌هایی را به نمایش بگذارم که شما در کمتر مغازه‌ای با آن‌ها رو به رو شده‌اید.» همان‌طور که خانم نظام‌دوست اشاره کرد لباس‌های مزون او صرفا از مارک خاصی تامین نمی‌شود پس قیمت‌ها هم چندان نجومی نیستند. او می‌گوید حتی این امکان را به برخی از خیاط‌ها داده تا لباس‌های کار دست‌شان را به او بسپارند تا برای‌شان بفروشد.

کسب و کار خانگی یا تجاری؟

نعیمه نظام‌دوست، بر خلاف افراد مشهوری که از صفحه‌ی اینستاگرام یا هر امکان دیگری برای تبلیغات استفاده می‌کنند، مزونش را تبلیغ نکرده، ولی این به آن معنا نیست که او در خانه‌اش را به روی افراد علاقه‌مند بسته است: «مزون من کاملا خانگی است و برای همین در طول دوره‌ای که آن را برگزار می‌کنم می‌توانم از تعداد محدودی از بازدیدکنندگان پذیرایی کنم. در این مدت متوجه شده‌ام هیچ چیز به اندازه‌ی تبلیغ از زبان دوستان و آشنایان جواب نمی‌دهد. آن‌ها برایم تبلیغ می‌کنند و من هم با کمال میل دوستان‌شان را می‌پذیرم. این روزها به فکر راه‌اندازی یک مزون بزرگ‌تر و تجاری‌تر هستم.

اما زمانی که کسب و کار شما از قالب خانگی خارج می‌شود و شما وارد چرخه‌ی کار حرفه‌ای می‌شوید، آن‌وقت است که باید زمان بیشتری بگذارید و با حوصله‌ی بیشتری کار کنید. ممکن است روند گرفتن مجوزهای شما کمی طول بکشد و نباید در این مدت از کاری که انجام می‌دهید نا امید شوید. این شغل خانگی برای من هم سرگرمی محسوب می‌شود و هم یک منبع درآمد کوچک است تا بتوانم با تکیه بر آن روزگارم را بگذرانم برای همین تا کنون آن را از مدل خانگی به تجاری تبدیل نکرده‌ام.»

پوشش دادن سلیقه‌های مختلف، هنری در مزون‌داری

بیشتر هنرمندان، زمانی که مزونی را افتتاح می‌کنند، در آن سبک خاصی را هم به نمایش می‌گذارند اما نعیمه نظام‌دوست در کمال صداقت اشاره می‌کند که بعد از هشت سال هنوز به سبک خاصی دست پیدا نکرده و همین که لباس‌ها و آکسسوار داخل مزونش زیبا باشند برای او کافی است: «در تمام این سال‌ها، لباس‌های ساده، شیک و در عین حال با قیمت مناسب، بیشترین طرفدار را در مزونم داشتند.

 اگر بخواهم این کار را به صورت حرفه‌ای دنبال کنم، حتما سبک خاصی برایش انتخاب خواهم کرد. اما یک مزون خانگی با تعداد محدودی لباس، لازم نیست سبک خاصی داشته باشد. هنر این است که مخاطبان شما با هر سلیقه‌ای بتوانند در این مزون، لباس‌های مورد علاقه‌شان را پیدا کنند.»

چطور می‌توان در این کار موفق شد؟

مزون‌داری فوت و فن خاص خودش را دارد. اگر شما قصد دارید وارد جرگه‌ی مزون‌داران شوید باید به نکاتی که نعیمه نظام‌دوست به آن‌ها اشاره می‌کند حتما توجه کنید.  

قبل از هر چیزی باید توجه داشته باشید که این کسب و کار، بسیار پر ریسک است، اگر بخواهید در محیط خانه مزون بزنید باید از مشتری‌های خود مطمئن باشید: «علاوه بر جذب مشتری، در شغل مزون‌داری باید بیش از هر چیزی با حوصله، با انرژی و صبور باشید.  

اگر از روابط عمومی بالایی برخوردار نیستید پیشنهاد می‌کنم این کار را انجام ندهید. موفقیت در این حرفه به روابط عمومی بالا بستگی دارد. از طرفی مزون‌داری انرژی زیادی می‌گیرد. اگر فکر می‌کنید زود خسته می‌شوید یا دوست دارید نتیجه‌ی کارتان را زود ببینید، سراغ شغل دیگری بروید. در این شغل، هر چه قدمت شما بیشتر باشد فروش‌تان هم بیشتر است. چرا که شبیه یک فروشنده‌ی عادی باید اعتماد مخاطبان‌تان را جلب کنید. این‌گونه است که رفته رفته پیشرفت خواهید کرد.»

نکته‌ی بسیار مهم این است که مزون‌داران بر خلاف مغازه‌داران نباید به مشتری اصرار کنند که دست پر از مزون خارج شود.  

همه‌ی ما می‌دانیم که بیشتر مشتری‌هایی که برای اولین بار وارد مزون می‌شوند دوست دارند خوب همه چیز را با نگاه‌شان زیر و رو کنند: «علاوه بر تمام مواردی که گفته شد، صداقت در مزون‌داری اهمیت زیادی دارد. نباید فراموش کنید که شما یک مزون‌دار هستید و گاهی ممکن است خریداران، نظر شما را برای انتخاب لباس برای خودشان بپرسند. در این صورت باید با آن‌ها خیلی رو راست باشید و در انتخاب لباس یا کیف و کفش مناسب کمک‌شان کنید.»

کد خبر 754721
منبع: همشهری سرنخ

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha