کامیون‌های کمپرسی که در معادن بزرگ کار می‌کنند، چندین میلیارد تومان قیمت دارند و هرکدام‌شان به اندازه‌ی یک ساختمان بزرگ چند طبقه‌اند.

خودروهای فوق سنگین

به گزارش همشهری آنلاین، بعضی از این خانه‌های کوچک، حتی امکانات رفاهی جمع و جوری هم دارند، چون اپراتور قرار است مدت زمان زیادی را درون آن‌ها سپری کند. این کمپرسی‌های غول‌پیکر که مشتری‌های خاص خودشان را هم دارند، ویژگی‌های عجیبی دارند و حتی یک چرخ‌شان می‌تواند تا چندین تن وزن را تحمل کند. این گزارش، بزرگ‌ترین غول‌های کمپرسی جهان را دور هم جمع کرده است. این پنج غول دوست داشتنی توانایی‌های عجیبی دارند که با خواندن این متن، درباره‌شان بیشتر خواهید دانست.

ظرفیت بار:۳۸۰ تن /ظرفیت عملیاتی: ۶۲۰ هزار کیلوگرم

کامیونی با چرخ‌های میلیون دلاری 

بزرگ‌ترین کمپرسی‌های جهان چند میلیون دلار قیمت دارند؟  | بـاربـرهای غــول‌پیکر!

کامیون بزرگ Caterpillar ۷۹۷B را برای عملیات بزرگ معدن و ساخت و ساز بناهای بزرگ طراحی کرده و ساختند. این وسیله‌ی بزرگ باربر حدود هفت متر و نیم بلندی دارد و ۱۴ و نیم متر درازای آن است. اگر تمایل داشته باشید که چنین کامیون بزرگی را خریداری کنید، باید حداقل پنج تا شش میلیون دلار در جیب‌تان داشته باشید. این کامیون از آن وسیله‌هایی است که حسابی باید در نگهداری  آن دقت داشته باشید چون فقط یک چرخ این کمپرسی بیشتر از ۳۵ هزار دلارقیمت دارد.

البته این چرخ‌های میلیون دلاری که هرکدام‌شان چهار متر ارتفاع دارند، به همین سادگی‌ها هم خراب نمی‌شوند.  چون هر چرخ ۱۵ تن وزن دارد. این کمپرسی آن‌قدر بزرگ است که نمی‌توان در جاده‌های بزرگ و حتی آزادراه‌ آن‌ها را راند. این غول‌های عظیم فقط در جایی که باید کار کنند قرار گرفته و قدرت مانور چندانی ندارند.

ظرفیت بار:۳۶۳ تن /ظرفیت عملیاتی: ۵۴۳ هزار کیلوگرم

محبوب اما نه چندان بزرگ

بزرگ‌ترین کمپرسی‌های جهان چند میلیون دلار قیمت دارند؟  | بـاربـرهای غــول‌پیکر!

کمپرسی بزرگ Bucyrus MT ۶۳۰۰ AC در ۱۹ فوریه‌ی ۲۰۱۰ رونمایی شد. کار اصلی این کمپرسی بزرگ در زمینه‌ی معادن است. قیمت هر یک از این غول‌های عظیم چهار تا پنج میلیون دلار برآورد می‌شود. از این کامیون، نمونه‌های جدیدتری هم ساخته شده اما همچنان همین مدل را به عنوان محبوب‌ترین نمونه‌ می‌شناسند.

ظرفیت بار:۴۰۰ تن /ظرفیت عملیاتی: ۵۹۲ هزار کیلوگرم

سلطان کمپرسی‌ها

بزرگ‌ترین کمپرسی‌های جهان چند میلیون دلار قیمت دارند؟  | بـاربـرهای غــول‌پیکر!

کمپرسی مدل Liebherr T ۲۸۲ B  تا همین چند وقت پیش به عنوان سلطان کمپرسی‌ها شناخته می‌شد. این کامیون با وجود این‌که  دیگر اولین کمپرسی سنگین‌وزن جهان نیست ولی همچنان یکی از قدرتمندان این حوزه به شمار می‌رود. این کامیون دیزلی می‌تواند تا حدود ۳۶۵۰ اسب بخار نیرو تولید کند؛ به زبان ساده‌تر، این نیرو می‌تواند حدود ۴۰۰ تن را جابه‌جا کند.  

هرکدام از این کامیون‌ها به تنهایی سه و نیم میلیون دلار قیمت دارد. یکی از ویژگی‌های مهم این کمپرسی خاص، دوگانه‌سوز بودن آن است. در کنار سوخت گازوئیل می‌توان با استفاده از نیروی الکتریسیته، این غول عظیم‌الجثه را به حرکت وادار کرد. این کامیون به ازای هر ۶۰ هزار ساعت کار، دو میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کند. این کمپرسی بزرگ نزدیک به هشت متر بلندی و ۱۴ و نیم متر درازا دارد.

ظـرفیت بار:۴۵۰ تن ظرفیت عملیاتی: ۳۶۰ هزار کیلوگرم

بزرگ‌ترین کمپرسی دنیا

بزرگ‌ترین کمپرسی‌های جهان چند میلیون دلار قیمت دارند؟  | بـاربـرهای غــول‌پیکر!

کامیون غول‌پیکر۷۵۷۱۰- BELAZ در سال ۲۰۱۴ میلادی به عنوان بزرگ‌ترین کامیون کمپرسی جهان نامش بر سر زبان‌ها افتاد. این کمپرسی بزرگ که با هشت چرخ بزرگ سرپا ایستاده، می‌تواند تا حدود ۴۵۰ تن بار را حمل کند. برای این‌که  بتوانید عظمت این وسیله‌ی غول‌پیکر باری را بهتر در ذهن‌تان مجسم کنید باید بگوییم که هرکدام از چرخ‌های این وسیله به تنهایی می‌توانند تا ۱۰۰ تن بار را تحمل کنند. این کمپرسی ۲۰ متر طول و حدود ۱۰ متر عرض دارد.

ارتفاع آن هم بیشتر از هشت متر است. برای این‌که  این کامیون عظیم‌الجثه در زمان دور زدن به هیچ خودرو یا مانع دیگری برخورد نکند، باید اطرافش حداقل به شعاع ۲۰ متر کاملا خالی باشد. وقتی قرار باشد این همه بار را جابه‌جا کنید، سرعت‌تان بسیار پایین می‌آید. بزرگ‌ترین کمپرسی جهان در بهترین حالت فقط ۶۴ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد.

ظرفیت بار:۳۲۰ تن /ظرفیت عملیاتی: ۵۰۴ هزار کیلوگرم

کامیون ریموت‌دار

بزرگ‌ترین کمپرسی‌های جهان چند میلیون دلار قیمت دارند؟  | بـاربـرهای غــول‌پیکر!

کمپرسی Komatsu ۹۳۰E-۳SE  جزو کامیون‌های کلاس «پیشرفته» است که می‌تواند در مناطق غیرعادی رانده شده و یکی از خاص‌ترین ویژگی‌های‌شان، امکان کنترل از راه دور آن‌هاست.  این کمپرسی‌ها ساخته شده‌اند تا جای انسان را در کارهای سخت معدن بگیرند و به جاهایی بروند که رفتن انسان دشوار است یا گرفتاری‌های فراوانی دارد. کسانی که در حوزه‌ی ساخت و ساز فعال هستند  این کامیون‌ها را بیشتر به خاطر توانایی خوب‌شان در حمل بار می‌شناسند چون امکان حرکت دادن آن معمولا راحت‌تر است.

کد خبر 754690
منبع: همشهری سرنخ

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha