همشهری آنلاین: دو زیر دریایی اتمی انگلیسی و فرانسوی در اقیانوس اطلس با یکدیگر برخورد کرده‌اند.

به گزارش سی ان ان، زیر دریایی وانگارد و لو تریومفانت که به کلاهک‌های هسته‌ایی مجهز بودند در پس از تصادم با یکدیگر اسیب دیدند.

وزارتخانه‌های دفاع انگلیس و فرانسه نیز برخورد این دو زیر دریایی در روز‌های 3 و یا 4 فوریه را تائید کرده‌اند.

وزارت دفاع فرانسه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دو زیردریایی اتمی که یکی از آن‌ها فرانسوی و دیگری بریتانیایی است، چند روز پیش در در ماموریت گشتزنی در اقیانوس اطلس بودند. این دو زیردریایی سپس در حالی که سرعتشان بسیار پایین بود و در حال فرو رفتن در آب بوند با یکدیگر برخورد خفیفی کردند. این تصادم تلفات و جراحاتی در میان خدمه این دو زیر دریایی به همراه نداشته است.

پیشتر وزارت دفاع فرانسه در روز 6 فوریه در بیانیه دیگری به آسیب‌های وارد شده به یک زیردریایی مجهز به سونار  دوم (دستگاهی که به کمک آن عمق آب و یا محل اشیا در زیر آب را مشخص می‌کنند) در یک تصادم اشاره کرده بود.

در آن بیانیه همچنین به این نکته اشاره شده بود که زیر دریایی مذکور به همراه یک ناو محافظ به پایگاه له لونگ در بریتانی (از استان‌های فرانسه) بازگردانده شده است.

وزارت دفاع بریتانیا نیز ضمن تائید این خبر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصادم طی عملیات عادی گشت‌های ملی بوقوع پیوسته است.

در ادامه این بیانیه به نقل از دریاسالار جوناتان بوند آمده است که هر دوی این زیردریایی‌ها سالم هستند و هیچ گونه جراحاتی بر اثر این برخورد رخ نداده است.

بر اساس این گزارش زیر دریایی ونگارد پس از وقوع این حادثه به تنهایی پایگاه فاسلین در اسکاتلند بازگشت.روزنامه سان چاپ بریتانیا اما در گزارشی به این نکته اشاره کرده است که بر بدنه زیر دریایی ونگارد جای فرو رفتگی و ریخته شدن رنگ مشاهده شده است.

تصادم این دو زیر دریایی که هردو تسلیحات کشتار جمعی حمل می‌کردند باعث تعجب بسیاری از سیاستمداران بریتانیایی شده به ویژه که آنان معتقدند وقوع این تصادم در محدوده‌ای به وسعت یک اقیانوس عجیب به نظر می‌رسد. این سیاستمداران همچنین نسبت به احتمال وقوع یک انفجار اتمی عظیم ناشی این برخورد به شدت ابزار نگرانی کرده‌اند.

از همین رو سیاستمداران احزاب مخالف خواستار انجام تحقیقات در این زمینه و ارائه نتایج آن به مردم شده‌اند.

کد خبر 75447

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز