ماجرا از یک جرقه ناخواسته شروع شد که آتش به جان کسب و کارش انداخت، طوری که هم بیکار شد و هم محکوم به پرداخت خسارت؛ جرمی که خطای غیرعمد بود اما به خاطر آن پشت میله‌های زندان رفت.

به گزارش همشهری آنلاین، علی بعد از سال‌ها شاگردی بتازگی استاد کار شده و با قرض و وام توانسته بود کارگاه نجاری ایجاد کند، تنه خشک درختان را می‌خرید و تبدیل به محصولات چوبی می‌کرد از میز و صندلی گرفته تا ظروف چوبی و اسباب بازی، در ساخت درب‌های سنتی هم مهارت پیدا کرد و اگر آن جرقه سرمایه‌اش را دود نمی‌کرد حالا بازار خوبی برای خودش داشت.

دوم تیر سال ۱۴۰۱ و بعد از ظهر داغ تابستان خبر آتش گرفتن نجاری را به او می‌دهند، ساعتی قبل خودش در مغازه مشغول کار بود اما همین که کرکره را پایین کشیده، جرقه ناشی از اتصالی برق به جان دارایی‌اش می‌افتد.

هنوز خستگی تراش چوب‌ها در آن روز داغ تابستان از تنش در نرفته بود که شماره‌ ناشناس، او را از آتش‌سوزی کارگاه مطلع کرد و سراسیمه خودش را به محل کارش رساند اما دیگر از آن نجاری که با هزار امید و آرزو راه انداخته بود جز تلی از خاکستر نماند.

ساعت‌هایی که تا نیمه شب سخت کار کرده بود تا بتواند تجهیزاتش را تکمیل کند و آرزوهایی که برای توسعه کارش در سر داشت همه در لحظه‌ای از مقابل چشمانش گذشت و او را تنها میان سوز غصه‌هایش رها کرد.

بیکاری و سوختن سرمایه که کارشناس حدود یک و نیم میلیارد تومان برآورد کرد، بخشی از آن آتش‌سوزی غمبار بود زیرا بعد از مدتی متوجه شد که همسایه بغل دستی‌ هم ادعای خسارت کرده و بالاخره ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ به خاطر ۴۱۳ میلیون تومان خسارت ناشی از آتش‌سوزی غیرعمد روانه زندان شد!

نوروز را با کوله‌باری از غم در زندان گذراند؛ جایی که هیچ گاه حتی تصور نمی‌کرد پایش به آنجا باز شود و همچنان همسر و فرزندانش در جست و جوی راه و چاره‌ای میان راهروهای دادگاه و ستاد دیه سرگردان هستند.

این جوان بیرجندی یکی از ۵۴ نفری است که جزو زندانیان جرایم غیرعمد در خراسان جنوبی محسوب می‌شوند و چشم امیدشان به کمک خیران است.

آسیب‌های حبس برای بدهکاران

حبس برای محکومان به‌ ویژه در جرایم غیرعمد و مالی، آثار زیانباری نه تنها برای زندانیان دارد بلکه خانواده و خویشاوندان آنان را در معرض آسیب‌های مختلف قرار می‌دهد.

لطمه‌های روحی و روانی، تنگناهای اقتصادی و معیشتی، اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی از عواقب زندانی شدن فرد بوده که از جنبه‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی قابل تامل و بررسی است.

بر همین اساس رئیس قوه قضاییه اردیبهشت سال گذشته در نشست با جمعی از خیران و فعالان اجتماعی با تشریح نقش خیران و فعالان اجتماعی در «پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی» اظهار داشت: وقتی فردی به واسطه خطا یا جرمی با محکومیت مواجه می‌شود و به زندان می‌رود، مشکلات و معضلاتی از این ناحیه متوجه خانواده او می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای گفت: این موضوع موجب شکل‌گیری پیامدهای نامطلوب و آسیب‌های بعدی است؛ اینجاست که نقش‌آفرینی خیران و فعالان اجتماعی برای پیشگیری از سرایت آسیب به خانواده زندانیان برجسته و متبلور می‌شود.

وی «زندگی عزتمندانه انسان‌ها»، «همزیستی مسالمت‌آمیز»، «توانمندسازی محرومان و نیازمندان» و «پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی» را چهار هدف عمده مدنظر اسلام در مقوله مسئولیت‌های اجتماعی دانست و نقش خیران و فعالان اجتماعی را در تحقق این چهار هدف بسیار پررنگ و برجسته ارزیابی کرد.

رئیس دستگاه قضا به تبیین اهمیت «فرهنگ‌سازی و ترویج کار خیر در جامعه» پرداخت و گفت: کمک و مساعدت خیران برای آزادسازی زندانیان فی‌نفسه بسیار مبارک و پسندیده است که ما نیز در دستگاه قضایی از آن استقبال می‌کنیم.

نقش آزادسازی زندانیان در کاهش معضلات اجتماعی

استاندار خراسان جنوبی هم معتقد است که وجود زندانیان با جرایم غیرعمد، معضلات اجتماعی و فرهنگی در پی دارد لذا کمک به آزادی و بازگشت آنان به خانواده در کاهش این معضلات بسیار اثرگذار است.

جواد قناعت در دیدار هیات امنای ستاد دیه استان افزود: شخصی که به خاطر جرایم غیرعمد و مالی زندانی می‌شود، درمانده بوده که به علت نداشتن تمکن مالی است و اغلب این افراد هیچ لکه سیاهی در پرونده ندارند.

وی گفت: با زندانی شدن هر زن یا مرد، علاوه بر خودشان برای اعضای خانواده و اطرافیان نیز مشکلاتی ایجاد می‌شود در مقابل آزادسازی هر زندانی، اثرات مثبتی برای فرد و اعضای خانواده او در جلوگیری از گرفتار شدن به دام آسیب‌های اجتماعی دارد.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: جشن گلریزان کار بسیار ارزشمندی است که مقدمات آزادی محکومان مالی را فراهم می‌کند و خوشحالی خانواده‌ها از آزادی این زندانیان قابل وصف نیست.

وی گفت: برچسب زندانی و بازداشتی، معضلات اجتماعی فراوانی را متوجه فرد می‌کند لذا اثرات مثبت آزادسازی این افراد و بازگشت به جامعه قابل چشم‌پوشی نیست.

قناعت بر ایجاد فضای شاد با برنامه‌های متنوع در جشن گلریزان تاکید کرد و گفت: از همه ظرفیت‌های فرهنگی، هنری و ورزشی استان برای ایجاد چنین فضایی بهره‌گیری شود.

به گفته مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان جنوبی در حال حاضر ۵۴ زندانی جرایم غیرعمد در زندان‌های استان به سر می‌برند که برای آزادی به کمک‌های مردمی و خیران نیاز دارند.

کد خبر 754132

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی مختاری 291 IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    4 0
    شبیه همین بلا بر سر من هم آمده؛ من هم به خاطر یک حادثۀ ناگوار در حین انجام کسب و کار، به خاطر یک قضاوت ناحق، مجرم شناخته شدم و تمام حق و حقوقم به همراه سلامتی ام از بین رفت. افرادی که مثل من و ایشان هستند در این دنیا زیاد است؛ تنها چیزی که به ما آرامش می دهد صبر و یاد خداوند یکتا است.
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    1 5
    عاقبت بت سازی
  • محسن US ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    3 1
    ایشان وامثال ایشان حتما مستحق کمک کردن هستند، ولی چرا مردم کمک کنند، پس دولت چکارس، مگه مسئولان نیستند که مردم کمک کنند، چرا هزینه بیمه را کم نمیکنید ، چرا با مردم مدارا نمیکنید که کارشونو بیمه کنند، چرا دولت کمک نمیکنه، اینهمه درآمد نفتی و غیر نفتی داریم، پولشو کجا میبرند، میدن به اقا زاده ها که برن خارجه عشق وحال؟؟ مردم ما خیلی خوبند ...