سازمان حج و زیارت هزینه سفر عتبات عالیات را از ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تا حدود ۱۷ میلیون تومان اعلام کرد.

هزینه سفر به عراق - کربلا - حرم

به گزارش همشهری آنلاین، همزمان با آغاز ماه رمضان، سفرهای ۱۴ روزه به عتبات عالیات برنامه‌ریزی شده که البته فقط از دو مقصد یزد و کرمان است. به گفته سرپرست معاونت امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت، اعزام زائران استان یزد به صورت هوایی و استان کرمان در قالب زمینی و هوایی انجام می‌شود که هزینه سفر ۱۴ روزه هوایی از ایستگاه هوایی یزد به عراق، ‌با توجه به مدت اقامت و کیفیت و نوع ارائه خدمات حدود ۱۷ میلیون تومان برای هر نفر تمام می‌شود.

با این وجود، میانگین هزینه کاروان‌های عتبات عالیات عراق از مبدأ تهران برای «سفرهای هوایی» با اقامت شش و هفت شب، با درنظر گرفتن کیفیت خدمات و نوع هتل، از ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد. که البته در مواردی کاروان‌هایی با قیمت ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هم اجرا شده که سرپرست معاونت امور عتبات سازمان حج، ‌دلیل این قیمت‌گذاری را تقاضای چند گروه برای استفاده از امکاناتی با کیفیت بالاتر عنوان کرده است.

همچنین هزینه سفر زمینی به عراق با اقامت شش و هفت شب از مبدأ تهران، هزینه‌ای از ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تا ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در بر می‌گیرد.

به گفته حمیدرضا محمدی ـ سرپرست معاونت امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت ـ سفر عتبات عالیات عراق در قالب کاروان‌های شش، هفت، هشت، نه، ده و چهارده شب برنامه‌ریزی شده که بر این اساس، ‌از ابتدای امسال بیش از ۱۱ هزار نفر در قالب ۲۸۰ کاروان از طریق مرزهای زمینی و هوایی راهی عتبات عالیات شده‌اند.

محمدی در آخرین گزارشی که در شورای بعثه و حج ارائه کرد، از سفر ۳۴۸ هزار نفر با کاروان‌های تحت نظارت سازمان حج و زیارت به عراق خبر داده بود که ۶۸ درصد این سفرها، زمینی و ۳۲ درصد هوایی بوده است.

با آن‌که سازمان حج و زیارت اعلام کرده هزینه سفر عتبات عالیات حدود ۱۵ درصد کاهش داشته، ‌اما افزایش نرخ ارز و قیمت بلیت هواپیما، هزینه این سفرها را به شدت تحت‌تاثیر قرار داد و به یکی از چالش‌برانگیزترین مسائل سازمان حج و زیارت تبدیل شده است. تا کنون پیشنهادهایی برای کاهش این هزینه مطرح شده که از جمله آن، ‌اختصاص اختیار پروازهای چارتر به سازمان حج و زیارت برای سفرهای عتبات بوده است. همچنین سال گذشته دولت با اختصاص ارز با نرخ ثابت به سفر عتبات موافقت کرد که ساز و کار آن هنوز به مرحله اجرا درنیامده است.

کد خبر 752342
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha