گروه بورس: سازمان خصوصی‌سازی‌ عرضه 20درصد از سهام بانک ملت، مطابق با تقاضای بازار و حجم صف‌های خرید را تضمین کرد.

هفته گذشته بالاخره طلسم واگذاری سهام بانک‌های دولتی شکست و مراسم معارفه این بانک با حضور تعداد زیادی از فعالان بازار سرمایه برگزار شد.

قرار است 5 درصد از سهام بانک ملت به‌عنوان نخستین بانک دولتی، روز چهارشنبه هفته جاری برای نخستین بار در بورس تهران عرضه شود.بر این اساس، رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ به سهامداران وعده داد: به هرمیزان تقاضا که برای خرید این سهم وجود داشته باشد، سهم عرضه خواهد شد و تقاضای هیچ سهامداری بی‌پاسخ نخواهد ماند.

این در حالی است که پیش از این بسیاری از فعالان بازار به عملکرد این سازمان در واگذاری سهام شرکت‌های اصل 44 مانند فولاد مبارکه اصفهان یا ملی صنایع مس ایران انتقاد داشتند.

بیشترین انتقاد مربوط به عرضه سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان بود که با وجود تشکیل صف‌های طولانی برای خرید سهام فولاد، سازمان خصوصی‌سازی‌ تا مدت‌ها اقدام به عرضه سهام جدید در بورس نکرد و زمینه افزایش قیمت سهام این شرکت به‌وجود آمد.

اما غلامرضا حیدری کرد زنگنه در مراسم معارفه این شرکت از روش جدیدی  برای عرضه سها م بانک ملت خبر داد وگفت:عرضه سهام بانک ملت متناسب با حجم صف‌های خرید انجام خواهد شد و قول خواهیم داد هر میزان صف خرید که وجود داشته باشد سهم عرضه کنیم.

او اضافه کرد: ابتدا 5 درصد از سهام بانک ملت راعرضه خواهیم کرد وپس از آن به هر میزان که تقاضا وجود داشته باشد سهم عرضه خواهد شد.

رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ ضمن ارائه این تضمین، از تصویب قانون جدیدی در شورای بورس برای عرضه اولیه سهام شرکت‌ها خبر داد و بیان داشت: براساس مصوبه جدیدی که اخیرا در شورای بورس به تصویب رسیده،  سازمان خصوصی‌سازی‌ مجاز است در روز اول 5 درصد از سهام یک شرکت را در بورس عرضه کند اما پس از آن باید در یک دوره زمانی تا 20 درصد از سهام این شرکت واگذار شود.

براساس قوانین قدیم، سازمان خصوصی‌سازی‌ موظف بود در روز اول 20درصد از سهام یک شرکت را عرضه کند اما این قانون هیچگاه اعمال نشد.بر مبنای قوانین بورس اوراق بهادار حداقل سهام شناور شرکت‌ها در بورس 20 درصد تعیین شده است.

کرد زنگنه در ادامه همچنین در مورد قیمت پایه تعیین شده برای سهام بانک ملت اعلام کرد: قیمت سهام بانک ملت را بازار تعیین خواهد کرد اما اگر قیمت کشف شده زیر قیمت اسمی هم باشد باز هم عرضه انجام خواهد شد.

او با بیان اینکه با ورود بانک ملت به بورس چند میلیارد دلار به ارزش بورس اضافه خواهد شد، تاکید کرد:عرضه سهام بانک ملت می‌تواند بورس را به حرکت وادارد و تاثیر مثبتی بر بازار سهام بر جای بگذارد.

تقسیم80 درصد سود

در ادامه این نشست، مدیرعامل بانک ملت ضمن ارائه گزارشی از فعالیت این بانک گفت: سیاست تقسیم سود بانک ملت بر مبنای تقسیم 80 درصد سود پس از کسر مالیات تصویب شده است؛ همچنین، پیش‌بینی سود هر سهم این بانک با رشد سالانه 27درصد به 269ریال در سال 89 خواهد رسید.

علی دیواندری با بیان اینکه این بانک دارای 78شعبه ارزی در داخل کشور است، گفت: بانک ملت دارای 4 شعبه در کشورهای ترکیه و کره‌جنوبی و نیز 2 بانک تابع ملت بانک در جمهوری ارمنستان و بانک بین‌المللی پرشیا لندن است.

او ادامه داد: همچنین 3/26 درصد از سهام بانک تجاری ایران و اروپا واقع در شهر هامبورگ و 60 درصد سهام بانک بین‌المللی پرشیا درلندن به بانک ملت تعلق دارد.  وی افزود: این بانک با هزار و 888 شعبه، 9/10 درصد از کل شعب بانک کشور به تعداد 17 هزار و 253شعبه را به‌خود اختصاص داده است.

همچنین از لحاظ منابع 8/14درصد و به لحاظ مصارف 7/14درصد از حجم منابع و مصارف کل شبکه بانکی در اختیار بانک ملت است.

حمایت وزارت اقتصاد از واگذاری سهام بانک ها

سید شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن حمایت از واگذاری سهام بانک ملت در بورس گفت:  بانک ملت بانکی است پیشرو که به‌رغم سودآوری و شفافیت در عرصه‌هایی چون بانکداری الکترونیک خوش درخشیده و در ارائه خدمات نوین در عرصه بانکداری توجه و نگاه‌ها را به‌خود جلب کرده است.

او با اشاره به اینکه بانک‌های خصوصی 25 درصد صنعت بانکداری را در اختیار دارند، اعلام کرد: بانک ملت بعد از بانک ملی بزرگ‌ترین بانک دولتی است که بالغ بر 23 درصد بانک‌های تجاری و 14 درصد کل صنعت بانکداری را در اختیار دارد که با پیوستن بانک ملت به جرگه بانک‌های خصوصی، سهم بخش خصوصی از صنعت بانکداری ایران به 40 درصد می‌رسد.

کد خبر 75233

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز