مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۴ تیر ۱۳۸۵ - ۰۸:۳۶
۰ نفر

آزاده بهشتی :مردم تهران به تغییر در تصمیمات هر روزه خوگرفته بودند، اما زمانی که برای اولین بار تابلوهای روزشمار در پروژه های عمرانی- شهری شهرداری تهران نصب شد، نوعی تثبیت در فعالیت های مدیریت شهری شکل گرفت، به همین خاطر مهندس میرصادقی اطمینان می دهد پروژه در مهر ماه سال 86 به بهره برداری خواهد رسید.

کارهای فونداسیون و پی ریزی برج میلاد از سال 74 آغاز شده است و انتظار می رفت تا پایان آن خیلی زودتر از سال 86 باشد اما چند تأخیر چند ماهه و تأمین اعتباراتی که زمان بر بود این تاریخ را تا سال آینده ادامه داد.

رویای ساخت سازه ای مخابراتی و تلویزیونی با امکانات توریستی و جذب گردشگر به عنوان سمبل عزم و اراده ملی در سازندگی از یک دهه پیش تا به حال بالاخره به سرانجام رسیده و این رویا تا ارتفاع 435 متری قد کشیده و سقف پایتخت را فتح کرده است.

برج میلاد در مقابل بادهایی با سرعت بیش از 200 کیلومتر در ساعت ایستادگی دارد و در برابر زلزله ای به بزرگی 8.7 ریشتر مقاوم است به همین خاطر زمانی که از برج بالا می رویم و از طبقه چهارم آن تهران را مرور می کنیم، تنها خانه های ریز نقش و قطار ماشین هایی که خیابان از انعکاس آفتاب بر شیشه آنها در جریان است، به چشم می آید و ذره ای ترس به دلمان راه نمی دهیم که شاید برج کج شود و سایه آن روی محله نوپای گیشا فرو ریزد.

برج میلاد با 435 متر ارتفاع پس از برج CN تورنتو کانادا که ارتفاع آن 553 متر و برج مسکو روسیه با 553 متر و برج شانگهای چین با 480 متر ارتفاع چهارمین برج جهان است. اما از آنجا که هنوز این برج به پایان نرسیده و ارتفاع اصلی آن پس از نصب آنتن به 435 متر می رسد، در بسیاری از اخبار، برج میلاد بعد از برج 421 متری کوآلالامپور، پنجمین برج دانسته شده است.

البته پس از تکمیل ساخت و نصب آنتن بلافاصله، میلاد به عنوان چهارمین برج بلند جهان معرفی خواهد شد.

عدد 453 روی تابلوی روز شمار نشان می دهد این برج 2 مهر سال 1386 به بهره برداری خواهد رسید و بعد از این تاریخ علاوه بر 1600 نفر بازدید کننده فعلی بیشتر پایتخت نشینان و گردشگرانی که به تهران می آیند امکان بازدید از این برج را دارند.

برجی با کاربری های چند منظوره

در یک نگاه کلی علاوه بر تسهیل در ارتباطات و تبادل اطلاعات، کاربری های این مجموعه را می توان در کاربردهای مخابراتی- تلویزیونی، اقتصادی- بازرگانی، فرهنگی- هنری و اداری- خدماتی دسته بندی کرد.

در برج میلاد یک رستوران گردان، مرکز همایش ها، موزه و ... ساخته خواهد شد و در کنار آن یک هتل بین المللی پنج ستاره احداث می شود از همین رو و با توجه به ساخت این قسمت ها، این برج به یکی از جاذبه های توریستی تهران تبدیل می شود به همین دلیل زمانی که مهندس سیدرضا میرصادقی، مدیر عامل شرکت یادمان سازه که مسئولیت اتمام و اجرایی کردن برج را برعهده دارد رقم تمام شده ساخت برج را 85 تا 90 میلیارد تومان عنوان می کند، این امیدواری که مقداری از این هزینه ها از طریق کاربری های توریستی آن تأمین شود، قوت می گیرد و به شنیده هامان از مدیران سابق که گفته بودند هزینه های احداث برج ظرف 7 سال از طریق درآمد توریست ها تأمین می شود اعتماد بیشتری می کنیم.

معماری ایرانی- اسلامی

از میان طرح های متعدد پیشنهادی برای معماری برج، سرانجام طرحی برگزیده شد که با معماری ایرانی- اسلامی همخوانی بیشتری داشته باشد و بتواند ارتباطی مستقیم بین سنت های دیرین و فناوری های نوین معماری ایجاد کند و در کنار آن تمدن اصیل ایرانی- اسلامی را به جهانیان نشان دهد.

در حقیقت برج میلاد با بهره گیری از طراحی منحصر به فرد ایرانی و اسلامی هم راستا و همسو با بیش از چهار هزار مناره دو هزار مسجد پایتخت، در زیر پای دامنه های البرز سر به فلک کشیده و به آسمان می رسد به همین خاطر زمانی که از میرصادقی در مورد همجواری برج آزادی و میلاد که هر دو به نوعی نماد ملی محسوب می شوند، سؤال می کنیم؛ این دو برج را از هم منفک نمی داند و می گوید: به کار گرفتن معماران برجسته ایرانی برای کمک گرفتن از هویت ایرانی _ اسلامی و رنگ های اصیل معماری، نشانه ای از هنرمندان این مرز و بوم است تا علاوه بر این هویت برج به عنوان نماد ملی ایران حفظ شود.

به جرأت می توان گفت یکی از جاذبه های توریستی این برج رستوران گردان است که طراحی آن به گونه ای است که در هر ساعت یک دور می چرخد و افراد هنگام صرف غذا شهری را که به اندازه یک کف دست کوچک می شود، تماشا خواهند کرد.

«گنبد آسمان» را که هنوز سقف شیشه ای آن نصب نشد به گفته های میرصادقی بیفزاید تا در اصرارش در جذب توریست از طریق برج پی ببرید. به هر حال این گنبد نیز به صورت نیمکره روی این بخش نصب می شود که در گنبد آسمان، بازدیدکنندگان و توریست ها می توانند  آسمان را تماشا کنند. برای اطمینان از ایمنی این قسمت ها مدیر شرکت یادمان سازه می گوید: شیشه های مخصوص برای نمای این رستوران در نظر گرفته شده که در مقابل ضربات سنگین و مکش باد به سرعت 140 کیلومتر مقاوم است.

چشم انتظار پایان روز شمار

مردم تهران به تغییر در تصمیمات هر روزه خوگرفته اند، اما زمانی که برای اولین بار تابلوهای روزشمار در پروژه های عمرانی- شهری شهرداری تهران نصب شد، نوعی تثبیت در فعالیت های مدیریت شهری شکل گرفت، به همین خاطر مهندس میرصادقی اطمینان می دهد پروژه در مهر ماه سال 86 به بهره برداری خواهد رسید. کارهای فونداسیون و پی ریزی برج میلاد از سال 74 آغاز شده است و انتظار می رفت پایان آن خیلی زودتر از سال 86 باشد اما چند تأخیر چند ماهه و تأمین اعتباراتی که زمان بر بود این تاریخ را تا سال آینده ادامه داد.

خرید 6 آسانسور شیشه ای که هر کدام 25 نفر را جابه جا می کند، تا پایان شهریور ماه سال 85 انجام می شود.

مهندس میرصادقی در مورد آنتن  های مخابراتی که تا کمتر از 94 روز دیگر نصب خواهند شد، می گوید: نصب این آنتن ها با وزن 380 تن از ارتفاع 315 متر و به صورت ساخت در شفت آغاز شده و با روش بالاروی سنگین در حال نصب است. اما آنچه که در برج چندان مورد توجه قرار نگرفته، فاز دوم ساخت برج میلاد است که بعد از به بهره برداری رسیدن آن آغاز خواهد شد.

مدیر عامل شرکت یادمان سازه در مورد جزییات فاز 2 این برج گفت: فاز دوم شامل بهره برداری از هتل  پنج ستاره، مرکز تجارت بین المللی و مجموعه اداری پروژه است که در محوطه اطراف برج ساخته خواهد شد.

طبق گفته میرصادقی سرمایه گذار اصلی ساخت هتل پنج ستاره و مرکز تجارت بین المللی هنوز مشخص نشده است اما گفت وگوها با یک شرکت خارجی که تجربه سرمایه گذاری در پروژه های ایرانی را دارد، پایان یافته و تنها امضای قرارداد باقی مانده تا فاز 2 برج میلاد نیز آغاز شود و احتمال آغاز فاز دو برج تا پایان شهریور ماه را منوط به امضای این قرارداد می داند.

کد خبر 752

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز