مجموع نظرات: ۱
سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۸
۰ نفر

نابودی دنیا دغدغه انسان‌های زیادی از گذشته تا امروز بوده است؛ افرادی که همیشه این فکر در ذهنشان است که آیا قرار است بلایی سر کره زمین بیاید و جان آنها را به خطر بیندازد!؟

نابودی زمین

به گزارش همشهری آنلاین، همین مساله بازار کار پیشگوها را هم داغ کرده است؛ پیشگوهایی که با استفاده از این ترس عمومی، اتفاقات عجیب و غریبی را پیش‌بینی کرده‌اند که انتهای آنها چیزی جز نابودی زمین نیست. اما نکته جالب اینجاست که این پیشگویی‌ها نه تنها اشتباه از آب درآمده‌اند بلکه باعث شده‌اند که حنای پیشگوها دیگر بین مردم رنگی نداشته باشد.

 ویلیام میلر 

ویلیام میلر یکی از مشهورترین نام‌ها در عرصه پیشگویی دروغین برای نابودی زمین است. در دهه ۱۸۴۰ میلر شروع به تبلیغ درباره نابودی زمین کرد. او ادعا کرد که زمانی بین تاریخ ۲۱ مارس ۱۸۴۳ تا ۲۱ مارس ۱۸۴۴ زمین در آتش خواهد سوخت و همه چیز نابود خواهد شد. او اعلامیه‌ای نوشت و شروع به چرخاندن در شهر کرد. حتی اعلامیه‌ها و پوسترهایی را درست کرد و در گوشه و کنار شهرهای شمالی آمریکا پخش کرد و به در و دیوار شهر چسباند تا هرچه زودتر همه از این پیشگویی باخبر شوند و به فکر چاره‌ای باشند.

با شنیدن این خبر در طول چهار سال نزدیک به ۱۰۰ هزار آمریکایی هر چه اموال و دارایی داشتند فروختند تا اینکه ۲۱ مارس ۱۸۴۴ فرا رسید و همه آنهایی که اعتقاد به نابودی زمین داشتند به بلندترین نقطه در شهرهای شمال آمریکا رفتند و منتظر نابودی زمین ماندند. میلر هم در کنار طرفدارانش ایستاد تا زمین آتش بگیرد اما روز به پایان رسید و هیچ اتفاقی نیفتاد. همه منتظر بودند تا میلر چیزی بگوید. تا اینکه ناگهان ویلیام میلر تاریخ نابودی زمین را به ۲۲ اکتبر تغییر داد. اما آن روز هم هیچ اتفاقی نیفتاد و پیشگویی میلر غلط از آب درآمد.

هارولد کامپینگ

روز شنبه بیست و یکم ماه می سال ۲۰۱۱ ترس و وحشت در دل بسیاری از شهروندان آمریکایی رخنه کرد، چرا که همه به یکدیگر خبر می‌دادند: «پایان دنیاست» تا جایی که بعضی‌ها در کوچه و خیابان با نوشتن اعلامیه‌های گوناگون و حتی نصب آگهی تبلیغاتی در ایستگاه متروی نیویورک مردم را از این حادثه شوم با خبر می‌کردند. پیشگویی که این خبر را به گوش مردم رسانده و همه را غرق در وحشت کرده بود ‌هارولد کامپینگ نام داشت.

با وجود اینکه او چند بار دیگر هم پیش‌بینی‌های غلط درباره نابودی زمین کرده و گفته بود که در اواسط سپتامبر ۱۹۹۴ زمین نابود خواهد شد باز هم دست از این ادعاهای دروغینش بر نداشت.  سال ۱۹۹۴ وقتی زمین سرجایش باقی ماند و هیچ اتفاقی نیفتاد ‌هارولد کمپینگ به مردم خبر داد که در ۳۱ مارس ۱۹۹۵ این اتفاق خواهد افتاد اما باز هم پیشگویی این مرد اشتباه بود و هیچ حادثه مهیبی رخ نداد تا اینکه در ۲۰۱۱ او خبر وحشتناکی به طرفدارانش داد. خبر درباره نابودی زمین در ۲۱ می ۲۰۱۱ بود. ‌هارولد به طرفدارانش خبر داد که احتمال نابودی زمین در این روز ۹۹ درصد است.

هرچند با انتشار این خبر بسیاری از طرفداران کامپینگ به او پیوستند و با پوشیدن پیراهن‌های زردرنگ که روی آن   «پایان دنیا» نوشته شده بود، اعلامیه پخش کردند وحتی به در خانه‌ها رفتند ودرتصورات احمقانه خودشان سعی می‌کردند تا مردم را آگاه کنند اما از طرفی عده کثیر دیگری کاملا مخالف چنین نظریه‌ای بودند تا جایی که از کلیساهای بسیاری مخالفان این نظریه به پا خاستند و اعتراض خود را اعلام کردند. این بار هم پیشگویی‌ هارولد کامپینگ مثل همیشه اشتباه بود و باز هم افراد زیادی به ادعاهای دروغینش پی بردند.  

ویلیام برانهام

 دقیقا پیش از غروب خورشید ۲۸ فوریه ۱۹۶۳ ساکنان شمال غرب آریزونا از خانه‌هایشان بیرون آمدند تا ابرهای اسرارآمیز و زیبایی که در آسمان و در حال عبور از صحرا بود را تماشا کنند. درست همان روز ویلیام برانهام کشیش از تپه‌ای بالا رفت و در برابر مردم ادعا کرد که هفت فرشته را با چشم خود دیده است. از این‌رو وی هفت شبانه‌روز شروع به اجرای مراسم‌های عجیب و غریب کرد تا  به ادعای خودش به تعبیر صحبت‌های فرشتگاه پی ببرد و در آخر به مردم گفت که نیروهایی ماورایی به او گفته‌اند که سال ۱۹۷۷ آخرین سال زندگی روی زمین خواهد بود اما برانهام تا آن زمان زنده نماند که برای دروغی که گفته بود رسوا شود.

اما نکته جالب اینجا بود که او که ادعا می‌کرد  نابودی زمین را پیش‌بینی کرده  است روز مرگ خود را نتوانست پیش‌بینی کند و در یکی از روزهای دسامبر ۱۹۶۵ هنگامی که با خانواده‌اش به سمت تگزاس حرکت می‌کرد یک راننده مست با خودروی او تصادف کرد. برانهام شش روز در بیمارستان بستری بود و سرانجام در شب کریسمس درگذشت. پس از مرگ او نابودی زمین در ۱۹۷۷ از یاد همه رفت و هیچ اتفاقی هم برای زمین در آن سال نیفتاد.

هال لیندسی

 هال لیندسی یکی دیگر از پیشگویانی است که از نابودی زمین صحبت کرده است. او حتی در این‌باره کتابی هم با نام «زمین سیاره بزرگ مرحوم» نوشته که در دهه ۱۹۷۰ منتشرشده و به عنوان پرفروش‌ترین کتاب سال شناخته شد. لیندسی در کتاب خود تاریخ نابودی زمین را ۳۱ دسامبر ۱۹۸۸ پیشگویی کرده بود. البته علت نابودی زمین از نظر لیندسی کمی با پیشگوهای دیگر متفاوت بود.

او عقیده داشت که زمین با نبردی اتمی و تهدید کمونیست‌ها از بین خواهد رفت. همه منتظر بودند تا زمان واقعه فرا برسد و ببینند که آیا پیشگویی کتاب پرفروش سال درست است یا خیر که البته به هیچ عنوان درست نبود. اما لیندسی ناامید نشد و باز هم در سال‌های بعد به اخطارهای اشتباهش ادامه داد و مدعی شد که در سال ۲۰۰۰ زمین نابود خواهد شد.

چارلز وسلی

 چارلز وسلی یکی دیگر از پیشگویان قرن هجدهم بود که نابودی زمین را در سال ۱۷۹۴ پیشگویی کرد. وسلی که طرفداران بسیاری داشت پس از انتشار این خبر به همه گفت که معلوم نیست در چه روزی زمین نابود خواهد شد اما سال آن مشخص است و همه باید خود را برای این روز بزرگ آماده کنند. سال ۱۷۹۴ از راه رسید اما هیچ اتفاقی نیفتاد و وسلی توجیهی برای اشتباه بودن پیشگویی‌اش نداشت.

با وجود اشتباهی که وسلی کرده بود برادر اوبه نام جان مدتی بعد پیشگویی‌ای شبیه پیشگویی چارلز کرد. جان به همه اطمینان داد که سال نابودی زمین ۱۸۳۶ است که البته در این سال هم زمین نابود نشد.

شاهدان یهوه

 شاهدان یهوه شاخه‌ای از مسیحیت است که در قرن هجدهم میلادی به وجود آمد. این گروه در قرن بیستم پیشگویی‌های غلطی درباره نابودی زمین کردند. اولین پیشگویی این گروه مربوط به سال ۱۹۱۴ می‌شود. وقتی نابودی زمین در این سال محقق نشد آنها معنی پیشگویی را تغییر دادند و گفتند که در این روز زمین به وسیله نیرویی ماورائی احاطه خواهد شد. پس از این پیشگویی ناموفق شاهدان یهوه سال‌های ۱۹۱۵، ۱۹۱۸  ،۱۹۲۵، ۱۹۴۱ را سال نابودی زمین معرفی کردند که هیچ‌کدام از پیشگویی‌های آنها به حقیقت نپیوست.  

جوانا ساوتکات

 جوانا ساوتکات یکی دیگر از پیشگوهایی بود که ادعا می‌کرد دارای قدرت ماوراءالطبیعه است و خبر از نابودی زمین داد. جوانا به مردم انگلیس خبر داد که در نوزدهم اکتبر ۱۸۱۴ زمین نابود خواهد شد. وی که مدعی بود درباره پایان دنیا  اطلاعات بی‌شماری دارد غافل از این بود که دو ماه پس ازتاریخی که به عنوان پایان دنیا اعلام کرده بود خودش خواهد مرد. روزی که جوانا خبر از نابودی زمین داده بود هیچ اتفاقی نیفتاد و در عوض دو ماه بعد وی از دنیا رفت.

پس از مرگ جوانا بسیاری از طرفدارانش جسد وی را به امید اینکه شاید او بتواند خودش را زنده کند خاک نکردند تا اینکه جسد شروع به پوسیدن کرد و آنها مجور شدند وی را به خاک بسپارند.

آلبرت پورتا 

آلبرت پورتا یکی از هواشناسان و پیشگویان مشهور قرن بیستم بود. او دریک روزنامه پیش‌بینی کرده بود که در هفدهم دسامبر ۱۹۱۹ به دلیل ترکیب شش سیاره با یکدیگر، جریان مغناطیسی عظیمی رخ می‌دهد که خورشید را سوراخ می‌کند و انفجار بزرگی رخ خواهد داد که گاز حاصل از این انفجار، زمین را در برمی‌گیرد و نابود می‌کند. وقتی پورتا پیشگویی خود را اعلام کرد مردم بسیار ترسیده بودند و با خود فکر می‌کردند که به کجا پنا ببرند تا در امان باشند تا جایی که بسیاری ازشدت ترس وهراس  دست به خودکشی زدند.

همه منتظر بودند که ببینند آیا پیشگویی هواشناس مشهور آمریکایی درست خواهد بود یا نه، تا اینکه روزی که قرار بود زمین نابود شود از راه رسید و در کمال ناباوری مردم هیچ اتفاقی نیفتاد و موجب خوشحالی همه شد. با معلوم شدن غلط بودن پیش‌بینی آلبرت پورتا او از کار برکنار شد و دیگر در ستون آب و هوای روزنامه مقاله‌ای ننوشت.

های جان گریبن و استفان پلاگیمان

در دهه ۱۹۷۴ دو متخصص فیزیک نجوم به نام‌های جان گریبن و استفان پلاگیمان مقاله‌ای ترسناک و باور نکردنی منتشر کردند. نام مقاله این دو فیزیکدان اخترشناس «تئوری تاثیر سیاره مشتری»  بود. آنها بر این عقیده بودند که در دهم مارس ۱۹۸۲ هر ۹ سیاره منظومه شمسی نیروی گرانشی بزرگی را ایجاد 

می کنند که باعث به وجود آمدن لکه‌های عظیم خورشیدی می‌شود. در نتیجه لکه‌های عظیم خورشیدی باعث زلزله ویرانگری روی زمین خواهند شد. با انتشار این مقاله بسیاری ادعا کردند که این یک پیشگویی است و مطمئنا زمین در این روز نابود خواهد شد. هرچند گریبن در مصاحبه‌های گوناگون اعلام کرد که این یک نظریه است اما مردم مطمئن بودند که زمین نابود خواهد شد. تا اینکه دهم مارس ۱۹۸۲ از راه رسید و هیچ اتفاق ناگواری برای زمین و ‌ساکنان آن نیفتاد.

پیوتر کازنتسوف  

«پیوتر کازنتسوف»  سال ۱۹۶۴ در روسیه متولد شد. او گروهی از ارتودکس‌های روسی را با نام «کلیسای مسیحیان ارتودکس حقیقی» سازماندهی کرد و رهبری گروه را برعهده گرفت. از جمله عقاید بسیار جالب و در عین حال عجیب گروه، این بود که اعضای آن بعد از مرگ خودشان تصمیم می‌گیرند که به بهشت یا جهنم بروند. همچنین تماشای تلویزیون و مطلع شدن از اخبار جهان برای این گروه کاملا ممنوع بود.

در نوامبر سال ۲۰۰۷ رهبر ۴۳ ساله گروه ارتودکس حقیقی ادعا کرد که پایان دنیا نزدیک است و در ماه می سال ۲۰۰۸ این اتفاق خواهد افتاد. از این‌رو ۳۵ نفر از طرفداران وی سنگرهایی را در منطقه پینزای روسیه در ۷۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مسکو زیر زمین درست کردند و تا رسیدن پایان زمین به همراه رهبرشان خود را در آنجا مخفی کردند.

هنگامی که پلیس از این ماجرا آگاه شد سعی کرد تا افراد گروه را از تونل خارج کند اما گروه آنها تهدید کردند سیلندرهای گازی که همراهشان است را منفجر خواهند کرد به این ترتیب پلیس را وادار به عقب‌نشینی کردند. قرار بود که همه اعضای گروه یک سال را یعنی تا زمان نابودی زمین همانجا در مخفیگاه‌هایشان بمانند اما سه ماه بعد در ماه مارس سال ۲۰۰۸ ۲۴ نفر از اعضای گروه به دلیل راه افتادن سیل بهاری در تونل از زیرزمین بیرون آمدند و باقی افراد تا شانزدهم ماه می همچنان در مخفیگاه باقی ماندند و وقتی متوجه شدند هیچ خبری ازپایان دنیا نیست از سنگرهایشان خارج شدند.

بعد از این ماجرا، کزانتسوف به اتهام خشونت‌طلبی دستگیر شد اما آزمایشات انجام شده روی او نشان داد که رهبر ۴۳ ساله دچار بیماری روانی است و حتی یک‌بار پیش از جلسه دادگاهی‌اش در سوم آوریل سال ۲۰۰۸ دست به خودکشی زد. از این‌رو در جلسه دادگاهی که برای محاکمه کزانتسوف در آگوست سال ۲۰۰۸ ترتیب داده شد، او به دلیل داشتن اختلالات روانی بی‌گناه شناخته شد و تحت مداوا قرار گرفت.  

وین بنت

«وین بنت» در میان طرفداران خود با نام میشل تراوسار، لرد کلیسای رایتسنیس مشهور بود. او هم مدعی شد که ۳۱ اکتبر سال ۲۰۰۷ زمین برای همیشه نابود خواهد شد اما نه تنها چنین اتفاقی نیفتاد بلکه فاش شدن یک خبر همه هواداران او را شوکه کرد. کمی بعد از این ماجرا، بنت به اتهام آزار و اذیت جنسی چند دختر که هنوز به سن قانونی نرسیده بودند دستگیر شد و در دادگاهی که برای محاکمه این پیشگو صورت گرفت اسناد و مدارک زیادی بر گناهکار بودن او ارائه شد. بنت به سزای اعمالش رسید و به ۱۸ سال زندان محکوم شد.

کد خبر 751528
منبع: همشهری سرنخ

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha