مجموع نظرات: ۱
شنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
۰ نفر

کاشان شهری است که به خانه‌های تاریخی و فصل گلاب‌گیری‌اش معروف است. فروردین و اردیبهشت هر سال این شهر به یکی از مقاصد محتمل برای هر ایرانی تبدیل می‌شود و خیابان‌های آن هم به شدت شلوغ می‌شود. اما این مسافران در کاشان چه می‌خورند؟

قیمه

کوبیده و جوجه که غذای کلاسیک همه رستوران‌های ایران از شمال تا جنوب است و آن را هر جایی می‌توان تجربه کرد. اما بسیاری از مسافران به دنبال این هستند که در هر منطقه‌ای غذاهای بومی آن را هم بخورند تا تجربه حضور در آن شهر برای‌شان واقعی‌تر شود. با این حساب در سفر به کاشان چه باید بخوریم؟ غذاهای سنتی و محلی این شهر تاریخی چیست؟ در این جا تلاش داریم تعدادی از مهم‌ترین غذاهای محلی کاشان را به شما معرفی کنیم و کمک کنیم تجربه سفر به کاشان برای شما خوشمزه‌تر شود.

بیشتر بخوانید:

شیراز ؛ شهر غذاهای رنگی

یک مازندران گردی متفاوت؛ از اردک شکم‌ پر تا کئی ‌پلا

سفر به گیلان را با چه غذاهایی خوشمزه‌تر کنیم ؟

گوشت لوبیاب

درست شنیدید. گوشت لوبیاب و نه گوشت لوبیا. این یکی از معروف‌ترین غذاهای محلی کاشان است. غذایی آیینی که تا همین پنج سال پیش فقط در ایام ماه محرم می‌توانستید در کاشان پیدایش کنید و در بقیه سال خبری از آن نبود. اما در این سال‌ها با توجه به توسعه گردشگری، ایجاد بومگردی‌ها و مراکز اقامتی گسترده در کاشان این غذا هم به منوی رستوران‌ها اضافه شده و در هر فصلی می‌توانید آن را پیدا کنید. این غذا یک‌جور آبگوشت ایرانی است که با لوبیا سفید پخته می‌شود و گوجه و رب گوجه ندارد و از زردچوبه رنگ می‌گیرد. نکته جالب‌تر درباره این آبگوشت این است که با پلو و بیشتر با شوید پلو سرو می‌شود و بافتی حلیم گونه دارد و مثل آبگوشت‌های معمولی آبکی نیست.

قیمه ریزه

یکی دیگر از غذاهای محبوب کاشان قیمه ریزه است که بسته به فصلش با به یا آلوچه پخته می‌شود. قیمه ریزه هم یک جور آبگوشت است که در کاشان و اصفهان پخته می‌شود و در آن گوشت قلقلی حضور پررنگی دارد. سایر افزودنی‌ها به این آبگوشت به فصل پختش بستگی دارد. بهترین قیمه ریزه در فصل بهار و با آلوچه‌های ترش کاشانی پخته می‌شود اما قیمه ریزه‌هایی هم با سیب‌زمینی، بادمجان، کدو سبز، به و سیب هم پخته می‌شود. این غذا با نان به ویژه نان خشک سرو می‌شود.

آبگوشت به

دیگر غذای محبوب کاشانی آبگوشت به است. درباره آبگوشت‌های کاشانی باید این نکته را بدانید که مثل آبگوشت‌های سنتی ایرانی بدون گوجه و رب پخته می‌شوند. آنچه اکنون در ایران به عنوان آبگوشت رسمی می‌شناسیم و در آن رب گوجه و سیب‌زمینی وجود دارد قدمت چندانی ندارد و بعد از ورود گوجه فرنگی به ایران مرسوم شده. آبگوشت‌های سنتی ایرانی اغلب از زردچوبه یا زعفران رنگ می‌گیرند. گاهی هم مانند آبگوشت به کاشانی از به که وقت پختن رنگی قهوه‌ای پس می‌دهد رنگ می‌گیرند.

آبگوشت عدس بادمجان

ترکیب گوشت گوسفند، پیاز، عدس و بادمجان دیگر آبگوشت سنتی کاشانی را می‌سازد که با نان خورده می‌شود. این آبگوشت هم از زردچوبه رنگ می‌گیرد و غذایی مناسب برای زمستان است.

شفته سماق

بعد از آبگوشت‌ها دومین دسته غذاهای سنتی و محبوب کاشانی شفته‌ها هستند. یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین شفته‌های کاشانی شفته سماق است. برخی این غذا را شفته کوفته سماق یا شفته نخودچی هم می‌نامند. پایه اصلی این غذا نخودچی است که آن را با گوشت ترکیب می‌کنند. اما تکنیک مهم تهیه این غذا چاشنی آن است. در واقع این شفته‌ای است که ترشی آن را با سماق یا آب سماق ایجاد می‌کنند. شفته انار هم دیگر شفته محبوب کاشانی است که ترکیبی شبیه به شفته سماق دارد.

چگونه سفر به کاشان را خوشمزه کنیم ؟

کباب حسینی

کباب حسینی در کاشان و اصفهان پخته می‌شود و شیوه پخت آن شبیه به تاس کباب است. این کباب هم به سیخ کشیده می‌شود و هم در دیگ پخته می‌شود. برای پخت این کباب تکه‌های گوشت را به سیخ‌های چوبی می‌کشند و با پیاز و گوجه و سیب زمینی در دیگ می‌گذارند تا با آب خودش پخته شود.

کلام آخر

شاید تا همین ده سال پیش پیدا کردن غذای سنتی در کاشان کار سختی بود. اما در این سال‌ها رستوران‌ها زیادی در کاشان وجود دارند که بخشی از منوی خود را به غذاهای سنتی این شهر اختصاص داده‌اند. این اتفاق یکی از مواهب توسعه گردشگری داخلی در یک دهه گذشته است و حالا می‌توان نام کاشان را هم در لیست شهرهایی قرارداد که امضای آشپزی دارند.

کد خبر 751160

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    3 3
    قیمه ریزه در تمامی شهرهای استان اصفهان رواج داره نه فقط کاشان و اصفهان