سناتورهای آمریکایی روز چهارشنبه قوانین فراجناحی‌ای را برای لغو مجوزهای جنگ در عراق، ۲۰ سال پس از حمله نیروهای آمریکایی به این کشور ارائه کردند.

عراق

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یورونیوز، اکثر اعضای مجلس سنای آمریکا روز چهارشنبه با قانونی در زمینه لغو مجوزهای جنگ در عراق ۲۰ سال پس از جنگ در این کشور موافقت کردند. در حالی‌که کنگره تلاش می‌کند نقشش را در تصمیم‌گیری‌های مربوط به اعزام نیروها به میادین جنگ احیا کند.

مجوزهای استفاده از نیروهای نظامی در سال‌های ۱۹۹۱ و ۲۰۲۲ با ۶۶ رای موافق در مقابل ۳۰ رای مخالف لغو شد. این یعنی رای حاصله بسیار بیشتر از اکثریت ۵۱ رای لازم برای تصویب قانون مورد نظر بود که رسما پرونده دو جنگ خلیج فارس و عراق را می‌بندد.

هر دو حزب از لغو «مجوز استفاده از نیروی نظامی» در سال ۲۰۰۲ که به جورج بوش قدرت داد تا به عراق حمله کند، حمایت کردند. همچنین مجوز حمله سال ۱۹۹۱ که به «جورج بوش پدر» قدرت داده بود تا پس از حمله نیروهای صدام به کویت، به عراق حمله کند هم لغو شده است. 

چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنا گفت: «ایالات متحده، عراق و همچنین کل جهان از سال ۲۰۰۲ به طور چشمگیری تغییر کرده‌اند و زمان آن رسیده که قوانین با این تغییرات تطبیق پیدا کنند.»

او ادامه داد: «تاریخ انقضای مجوز استفاده از نیروی نظامی گذشته است. لغو این مجوزها به اقدامات ایالات متحده خارج از کشور آسیبی نمی‌رساند و توانایی ما را برای ایمن نگه‌داشتن آمریکایی مختل نخواهد کرد.»

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده قول داده که اگر این قانون نهایی و به دستش برسد، آن را امضا خواهد کرد. البته که چشم‌انداز آن در مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوری خواهان چندان قطعی به نظر نمی‌رسد.

لغو «مجوز استفاده از نیروی نظامی» سال ۲۰۰۲ بحث‌انگیزتر از مجوز سال ۱۹۹۱ بوده است. زیرا با استناد به مجوز سال ۲۰۰۲، پس از جنگ، چندین عملیات نظامی در عراق، مانند انتقام علیه شبه نظامیان صورت گرفت. حتی ترور قاسم سلیمانی، ‌فرمانده قدس سپاه به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت ایالات متحده در ژانویه ۲۰۲۰ در بغداد هم زیر لوای همین مجوز انجام گرفته شد.

بسیاری از قانونگذاران آمریکایی ارائه مجوز کنگره آمریکا به دولت جورج بوش پسر برای حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ را یک شکست بزرگ سیاسی ارزیابی می‌کنند. آنها می‌گویند این مجوز اختیارات زیادی به رئیس جمهوری وقت آمریکا واگذار کرد و باعث شد دست کم به مدت ده سال این کشور میلیاردها دلار ضررهای مالی بکند و هزاران نفر از نظامیانش را نیز از دست بدهد.

این قانون اما مجوز جنگ در افغانستان در سال ۲۰۰۱ را لغو نمی‌کند. مجوز جنگ در افغانستان به روسای جمهوری ایالات متحده اختیارات گسترده‌ای را برای حمله نظامی علیه القاعده و شاخه‌های ‌آن در سوریه، یمن، سومالی و سایر بخش‌های آفریقا می‌دهد.

براساس گزارش «پروژه شمارش اجساد در عراق» تا زمان خروج آخرین نیروهای نظامی در سال ۲۰۱۱، تقریبا ۴۵۰۰ نظامی آمریکایی در عراق کشته شده بودند، در حالی که این جنگ، جان بیش از ۱۰۰ هزار غیرنظامی عراقی را گرفته بود.

کد خبر 750902

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha