چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۶:۵۲
۰ نفر

علی ابراهیمی: جدای از مباحث مطرح در زمینه کیفیت و چگونگی برپایی نمایشگاه‌های فروش بهاره، امسال نیز با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال اصناف و وزارت بازرگانی از برپایی نمایشگاه‌های فروش بهاره خبر داده‌اند.

1 - بی‌تاثیر بودن برپایی چنین نمایشگاه‌هایی در تامین نیاز شب عید مردم، برپایی این نمایشگاه‌ها در مناطق مرکزی شهر و امکان برخورداری کمتر اقشار کم‌درآمد با توجه به محل برپایی، تعداد و هزینه‌های آمدوشد به این نمایشگاه‌ها، مشکلات ترافیکی، قیمت و کیفیت پایین کالاهای عرضه شده و نبود حداقل امکانات رفاهی و شیوه‌های نامناسب عرضه کالا در این نمایشگاه‌ها موجب شده تا مسئولان شهری اقبال چندانی به برپایی اینگونه نمایشگاه‌ها نداشته باشند. این روند موجب شده تا در برپایی نمایشگاه فروش بهاره بیش‌از مسائل اقتصادی و تامین مایحتاج اقشار کم‌درآمد جامعه، اهداف سیاسی و تبلیغاتی ناشی از آن به ذهن متبادر شود.

2 - این دیدگاه مسئولان بازرگانی و اصناف در حالی مطرح می‌شود که در سال گذشته نیز شهرداری تهران با این شیوه عرضه کالا در روزهای پایانی سال مخالفت کرده و تنها پس از دستورالعمل شورای شهر به شهرداری بود که شهردار تهران با برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها برای آخرین بار موافقت کرد.

3 - با این وجود امسال و در شرایطی که مسئولان شهرداری تهران از دریافت هرگونه مجوز برپایی این نمایشگاه‌ها توسط وزارت بازرگانی یا اصناف اظهار بی‌اطلاعی کرده و این امر را منوط به تصمیم‌گیری در شورای شهر و ابلاغ دستورالعمل‌های لازم می‌دانند،‌هنوز مشخص نیست اقدام وزارت بازرگانی برای برپایی این نمایشگاه‌ها در سال‌جاری تا چه حد از توجیه قانونی لازم برخوردار بوده یا اجرایی می‌شود، مگر آن‌که توافق‌های لازم بدون اعلان عمومی صورت گرفته و مقرر شده باشد تا در آخرین لحظه‌ها اعلام شود.

4 - از آنجا که این نمایشگاه‌ها با مشارکت اصناف تولیدی و توزیعی بر پا خواهد شد به گفته رئیس شورای اصناف کشور، اصناف تنها به گفته مسئولان وزارت بازرگانی برای برپایی نمایشگاه‌های مذکور برنامه‌ریزی و نسبت به واگذاری غرفه به واحدهای صنفی اقدام کرده‌اند. در واقع تداوم وضعیت بلاتکلیفی کنونی و مشخص نبودن برنامه‌های اصناف برای عرضه کالا در روزهای پایانی سال، تاثیر نامطلوبی بر نوسان قیمت و عرضه کالا خواهد داشت.

کد خبر 75088

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز