ولی‌عهد عربستان طی تماس تلفنی با رئیس‌جمهور چین، از تلاش‌های پکن برای دست‌یابی به توافق با تهران و توسعه روابط همسایگی ریاض قدردانی کرد.

محمد بن سلمان

به گزارش همشهری آنلاین، «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین و «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد عربستان سعودی امروز (سه‌شنبه، ۲۸مارس) طی تماسی تلفنی درباره همکاری‌های دوجانبه و نقش پکن در توافق ریاض و تهران برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک گفت‌وگو کردند.

براساس گزارش خبرگزاری رسمی دولت عربستان «واس»، بن سلمان در این تماس تلفنی از ابتکار و حمایت چین از تلاش‌ها برای توسعه روابط همسایگی بین عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد.

رئیس‌جمهور چین نیز در این گفت‌وگو، از تلاش‌های بن‌سلمان در جهت گسترش روابط پکن با کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و دولت‌های خاورمیانه تشکر و اعلام کرد که کشور همچنان آمادگی دارد تا از ادامه گفت‌وگوها بین تهران و ریاض حمایت کند.

رئیس‌جمهور چین و ولی‌عهد عربستان در این تماس، حوزه‌های همکاری بین دو کشور را بررسی و بر افزایش هماهنگی‌ها در جهت تقویت مشارکت‌ها بین دو کشور تاکید کردند.

شی برای تاکید بر ارتقا و توسعه بیشتر روابط بین کشورش با عربستان سعودی گفت: دو کشور به صورت قاطعانه از یکدیگر درخصوص مسائل مرتبط به هم و تحت چارچوب منافع ملی یکدیگر حمایت خواهند کرد.

این در حالی است که چند روز گذشته هم خبرگزاری رسمی دولت عربستان، اعلام کرده بود «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «فیصل بن فرحان»، همتای سعودی‌اش توافق کرده‌اند تا در ماه مبارک رمضان با هم دیدار کنند. 

طبق گزارش این رسانه، وزرای خارجه دو کشور توافق کردند در اولین فرصت با یکدیگر دیدار نمایند و مقدمات بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها را فراهم سازند. طبق توافق دو کشور، قرار است عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران ظرف دو ماه سفارتخانه‌های خود را در دو کشور بازگشایی کنند.

 روز  ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ یی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

کد خبر 750737
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 13
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    4 10
    خسارت یمن رابده و برو
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    9 3
    فرهنگ اعراب خیلی بالاست واقعا
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    8 2
    دلار 52
  • میثم IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    1 0
    بابا دوتا کشور مسلمون زشته با هم ابشون تو یه جو نره.
  • رزمی IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    16 1
    دیگه نمیگیم آل سقوط و ابو اره؟ از دیوار سفارتشون بالا نمیریم؟ یک دفعه چقدر همه چیز عوض شده. آدم به آدمیت خودش شک میکنه.