دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۵ - ۱۱:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین‌: دادستانی اسپانیا برای هفت نفر از متهمین انفجار‌های 11 مارس 40 هزار سال زندان در خواست کرد.

به گزارش ال پاییس، بر اساس اسناد ارائه شده، متهمان، عملیات فعال کردن بمب‌های متحرک را در جلال‌آباد افغانستان آموزش دیده بودند.

با به دست آمدن شواهد مستدل، هفت نفر از متهمین پرونده این انفجار‌های مرگبار در برابر میز قاضی قرار خواهند گرفت و در صورت اثبات جرم به 40 هزار زندان محکوم خواهند شد.

از میان این افراد آن سه نفری که در آخر نامشان ذکر شد، توسط شهودی که آنان را در روز انفجار در قطار دیده بودند، شناسایی شدند.

به گفته دادستانی اسپانیا ریس عملیات یازده مارس سرحان تونسی بوده که در 3 آوریل 2004 در لگانس، از شهر‌های حومه مادرید، در گذشت.

دادستان اسپانیا گفته‌است که  امیلیو سوارس تراس اوراس نیز از متهمین اصلی این پرونده است که در روز انفجار‌ها 200 کیلوگرم مواد منفجره برای جمال احمیدان چینی رییس عملیات این انفجار‌هاتهیه کرده بود.دادستان افزوده است که اوراس به خوبی از دیدگاه‌های احمیدان اطلاع داشته و می‌دانسته که وی این مواد را در عملیاتی تروریستی استفاده خواهد کرد.

در عملیات یازده مارس سال 2004 که در مادرید رخ داد، چندین انفجار در ایستگاه‌های راه‌آهن قریب به 200 نفر کشته بر جای گذاشت، گفته می‌شود این اقدام تروریستی ،جهت وادار کردن دولت اسپانیا به خارج کردن نیروهای نظامی خود از عراق انجام گرفت.

زیرا دولت اسپانیا نه تنها از جمله دولت‌هایی بود که از جنگ علیه عراق حمایت کرد که این کشور نیروهای نظامی خود را نیز به این کشور فرستاد تا به منتهای درجه هم پیمانی خود را با آمریکا ثابت کند.

اما وقوع انفجار‌های 11 مارس مادرید همه چیز را عوض کرد و چند روز بعد حزب حاکم در انتخابات شکست خورد و سوسیالیست‌ها به رهبری خوسه لوییس ساپاترو پیروز شدند و  پس از مدتی سیاست خروج اسپانیایی‌ها از عراق در پی گرفته شد.

کد خبر 7507

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز