چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۴:۳۲
۰ نفر

گروه ورزشی: دوران مربیگری اسکولاری در استمفوردبریج تنها هفت ماه دوام داشت.

دوشنبه بعدازظهر، دو روز بعد از تساوی خانگی بدون گل چلسی مقابل هال‌سیتی که منجر به سقوط تیم به رده چهارم لیگ برتر شد، باشگاه در بیانیه‌ای از برکناری سرمربی برزیلی خبر داد. این تصمیم با نظر مستقیم آبراموویچ، مالک باشگاه گرفته شده چرا که وی معتقد است نتایج ضعیف اخیر، «پروژه چلسی» را به خطر انداخته.

به گزارش گاردین، قرارداد اسکولاری سه ساله بود و با حقوق سالانه 25/6 میلیون پوند، گران‌ترین مربی دنیا محسوب می‌شد. چلسی بابت برکناری او باید 5/7 میلیون پوند غرامت بپردازد.

بعد از ژوزه مورینیو و آورام گرانت این سومین مربی است که آبراموویچ حدود یک سال گذشته اخراج می‌کند و مجموع غرامتی که چلسی به آنها پرداخته، حدود 40 میلیون پوند است. تنها توجیه اقتصادی که می‌توان برای برکناری اسکولاری پیدا کرد و نگرانی آبراموویچ از
به خطر افتادن پروژه چلسی را هم تفسیر می‌کند، عدم صعود به لیگ قهرمانان فصل آینده است که حدود 20 میلیون پوند ضرر مالی دارد. اسکولاری که در سال 2002 برزیل را به قهرمانی جهان رساند و در سال‌های اخیر در تورنمنت‌های بزرگ سه بار موفق به حذف تیم ملی انگلیس شده بود با سروصدای زیادی به چلسی پیوست. برخی کارشناسان این تیم را بخت اول قهرمانی می‌دانستند.

شروع اسکولاری مطابق انتظارات بود، ولی چلسی به تدریج افت کرد. تیم اسکولاری در 12 بازی اخیرش در لیگ برتر تنها چهار بار به پیروزی رسید و او رکورد بسیار ضعیفی در برابر مدعیان (منچستریونایتد، لیورپول و آرسنال) داشت (یک امتیاز از پنج بازی). گفته می‌شود که بعد از سال‌ها مربیگری در تیم‌های ملی برزیل و پرتغال، اسکولاری نتوانست با ریتم سریع و فشرده فوتبال انگلیس هماهنگ شود. در ماه گذشته هم جان تری و فرانک لمپارد بازیکنان قدیمی چلسی از او خواسته بودند که تمرینات سنگین‌تری را برای تیم در نظر بگیرد.

رایکارد یا آنچلوتی؟

بازی بعدی چلسی روز شنبه در دور پنجم جام حذفی مقابل واتفورد خواهد بود، بعد از آن، بازی حساسی با آستون‌ویلا تیم سوم جدول دارد و در نهایت در استمفوردبریج میزبان یوونتوس خواهد بود. فعلا قرار است ری‌ویلکینز دستیار اسکولاری هدایت تیم را به عهده بگیرد ولی باشگاه چلسی با توجه به بازی‌های حساس بعدی به سرعت به دنبال یک مربی جدید است. براساس بیانیه چلسی این باشگاه به دنبال یک مربی بیکار است که در کوتاه‌مدت مانند یک آتش‌نشان عمل کند و اگر در این زمان موفق باشد احتمالا قرارداد طولانی‌تری با او به امضا می‌رساند.

فرانک رایکارد سرمربی سابق چلسی و روبرتو مانچینی سرمربی سابق اینتر جزو گزینه‌های باشگاه چلسی هستند. آبراموویچ همچنین علاقه زیادی به گاس هیدینک دارد که با تیم ملی روسیه موفق به حذف انگلیس در مرحله مقدماتی یورو 2008 شد و بعد از آن توانست به مرحله نیمه‌نهایی صعود کند. به ویژه اینکه خود آبراموویچ زمینه انتقال مربی هلندی به تیم ملی کشورش را فراهم کرده و حقوق او را می‌پردازد ولی مدیر برنامه‌های هیدینک می‌گوید که او به تعهدش با تیم ملی روسیه پایبند است: «گاس می‌خواهد برای چهارمین دوره متوالی به جام جهانی صعود کند. هیچ شانسی برای رفتن او به چلسی وجود ندارد و او شغل فعلی‌اش را خیلی دوست دارد.»مدیر برنامه های رایکارد اما از تمایل این مربی به آمدن به چلسی خبر داده و گفته که او مشکلی با  بی رحمی آبراموویچ با مریبان ندارد.

برخی روزنامه‌های انگلیسی از جمله سان هم آنچلوتی را گزینه موردعلاقه چلسی می‌دانند و معتقدند که این باشگاه تا پایان فصل و آزاد شدن سرمربی ایتالیایی به دنبال یک راه‌حل موقت است.

اسکولاری در بیانیه‌ای برای چلسی آرزوی موفقیت کرد و گفت که در آینده نزدیک درباره جزئیات برکناری‌اش صحبت می‌کند: «از فرصتی که برای کار در چلسی و فوتبال انگلیس به من داده شد تشکر می‌کنم. این تجربه ارزشمندی برایم بود. متاسفم که دوران من بیشتر از این ادامه نداشت. برای چلسی در سه جامی که در آن حضور دارد، آرزوی موفقیت می‌کنم. من فعلا در لندن می‌مانم و به زودی به مطبوعات پاسخ می‌دهم.»

ولی آکاز فلگر ، سخنگوی اسکولاری معتقد است که چلسی نتوانسته در نقل و انتقالات
 به تعهداتش عمل کند. او به روزنامه برزیلی لانسه گفت: «به نظر می‌رسد که آبراموویچ در این تصمیم نقش داشته. هرچند اسکولاری مورد حمایت بازیکنان و کنیون بود ولی موقعیت مطمئنی نداشت.» او اضافه کرد: «تیم چلسی مسن است. فیلیپه تلاش کرد تیم را جوان کند، ولی موفق نبود. او تقاضا کرد که دکو و روبینیو به تیم اضافه شوند ولی فقط دکو خریداری شد.»

سرالکس فرگوسن، سرمربی منچستریونایتد هم از برکناری اسکولاری ابراز تاسف کرد و گفت: «این از جبر زمان است. در جهان امروز، صبر معنی ندارد. انتظار زیادی وجود داشت که چلسی امسال عملکرد خوبی داشته باشد و آنها تنها در یک ماه گذشته عملکرد بدی داشته‌اند. این قضاوت تنها روی نتایج ماه گذشته بوده.»

کد خبر 75069

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز