چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۴:۴۷
۰ نفر

گروه ورزشی: دور رفت مرحله مقدماتی رقابت‌های جام جهانی، امروز با برگزاری چهار مسابقه حساس در آسیا به پایان می‌رسد.

در حساس‌ترین و جذاب‌ترین بازی‌های این مرحله در گروه دوم رقابت‌ها تیم ملی ایران در ورزشگاه آزادی مقابل کره‌جنوبی قرار می‌گیرد.کره‌جنوبی و ایران با 7 و 5 امتیاز در این گروه مدعیان اصلی صعود به شمار می‌روند و مکان‌های اول و دوم جدول را در اختیار دارند.

کره‌شمالی و عربستان هم مدعیان نخست گروه  را تعقیب می‌کنند و در این رقابت نزدیک از دست دادن امتیاز به قیمت پایین آمدن از پله‌های بالایی جدول تمام خواهد شد.در این شرایط حساس هیچ کدام از دو تیم قدرتمند  و مدعی ایران و کره‌جنوبی نمی‌توانند به کسب تساوی راضی باشند. ایران در سه بازی گذشته به یک پیروزی مقابل کره شمالی و دو تساوی خارج از خانه مقابل عربستان و امارات دست یافته است. در این شرایط پیروزی در تنها بازی خانگی باقی‌مانده از دور رفت برای ماندن در نیمه بالایی جدول ضروری است.

جنگ ستارگان

ایران و کره‌جنوبی پر‌ستاره‌ترین تیم‌های گروه دوم مسابقات به شمار می‌روند. جنگ ستارگان پیش از آغاز مسابقه در صفحات رسانه‌های بین‌المللی آغاز شد. جواد نکونام که‌در حال حاضر سرشناس‌ترین و موفق‌ترین لژیونر ایرانی است، پیش از سفر به تهران پارک جی سونگ را تهدید کرد که در ورزشگاه آزادی روز سختی را برای آنها رقم بزنند.

نکونام حتی با اشاره به نتیجه پر‌گل بازی دو تیم در سال 96 تاکید کرد که ممکن است آن شش گل در این مسابقه تکرار شود.روز گذشته سونگ، ‌هافبک کره‌ای باشگاه منچستر یونایتد به اظهارات نکونام پاسخ داد. ستاره تیم ملی کره‌جنوبی گفت: «به خوبی به شیوه سبک بازی ایرانی‌‏ها به ویژه در ورزشگاه آزادی آشنایی دارم. پاسخ حرف‌های نکونام را در زمین چمن ورزشگاه آزادی خواهم داد تا مشخص شود این ادعا تا چه حد درست است.»

هافبک سرشناس کره‌ای معمولا در سمت راست خط میانی به بازی گرفته می‌شود اما گفته می‌شود در این مسابقه به عنوان‌هافبک چپ بازی خواهد کرد. در این صورت پارک جی‌سونگ یار مستقیم حسین کعبی خواهد بود. کعبی پیش از این سابقه رویارویی با ستاره‌ای مثل فیگو را داشته و حالا از مهار بازیکن تاثیرگذار تیم ملی کره می‌گوید. مدافع راست
 تیم ملی ایران در خصوص بازی امروز و تاثیر بازیکن منچستر‌یونایتد گفت: «ما همه تلاش خودمان را می‌کنیم.

کره‌جنوبی چند لژیونر دارد که مهمترین آنها پارک جی‌سونگ است. اگر این بازیکن مقابل من باشد می‌دانم که چگونه او را مهار کنم.»گذشته از تقابل ستاره‌های امروز فوتبال ایران و کره ملاقات لی‌وون جائه و کریم باقری هم جالب توجه است. این دو که از ستاره‌های دهه 90 فوتبال کره و ایران به شمار می‌روند مراسم شروع بازی  را به عنوان کاپیتان‌های دو تیم برگزار می‌کنند و خاطرات تقابل‌های تاریخی فوتبال دو کشور در دهه 90 را مرور خواهند کرد.

برتری ایران

مجموع شرایط و عوامل نشان دهنده برتری تیم ملی ایران است. طبق گفته کارشناسان تیم ملی ایران از نظر تکنیک فردی و قوای جسمانی با توجه به شرایط میزبانی، برتری محسوسی نسبت به کره‌جنوبی خواهد داشت. تیم میهمان هم از نظر سرعت و تاکتیک برتر از ایران است. در این شرایط متعادل استفاده از حمایت هواداران خودی و فشار تماشاگران امتیاز تعیین کننده‌ای خواهد بود که شانس تیم ملی ایران را برای پیروزی در این مسابقه بیشتر می‌کند.

تمرینات اخیر تیم ملی ایران نشان می‌دهد که دایی با آرایش 1-3-2-4 شاگردانش را به میدان می‌فرستد. در این ترکیب مهدی رحمتی دروازه‌بان است. حسینی و عقیلی زوج میانی خط دفاع را شکل می‌دهند. کعبی و اشجاری هم در دو جناح به بازی گرفته می‌شوند.

نکونام و کاظمی ‌در مرکز خط میانی به عنوان‌ هافبک دفاعی بازی می‌کنند. غلام‌نژاد‌، باقری و  شجاعی هم سه‌هافبک هجومی‌ایران در این مسابقه هستند. وحید‌هاشمیان به عنوان تک مهاجم در ترکیب قرار می‌گیرد.

هو‌جونگ مو مربی 54 ساله تیم ملی کره‌جنوبی سیستم 2-4-4 را برای تیمش انتخاب می‌کند. در این ترکیب لی وون جائه کاپیتان با سابقه تیم ملی کره‌ درون دروازه تیم میهمان خواهد بود. لی‌یونگ پیو مدافع میانی دورتموند هم بهترین بازیکن خط دفاعی تیم ملی کره‌جنوبی است.در خط میانی پارک جی‌سونگ ستاره آسیایی منچستر‌یونایتد طراح اصلی حملات کره خواهد بود. لئو کی‌هیون و جونگ گوک زوج خط حمله تیم ملی کره‌جنوبی را در این بازی شکل می‌دهند.

دو پیروزی در تهران

تیم‌های ملی فوتبال ایران و کره‌جنوبی تاکنون بیست و یک مسابقه برگزار کرده‌اند که در این رقابت‌ها کره‌جنوبی با 10 پیروزی شرایط بهتری نسبت به ایران دارد. تیم ملی ایران 8 بار موفق به شکست این تیم شده و 3 بازی هم با تساوی به پایان رسیده است. در این بین البته کره‌جنوبی دو بار پس از تساوی در وقت قانونی با ضربات پنالتی موفق به شکست ایران شده است.

اولین بازی تاریخ دو کشور در سال 1958 برگزار شد. کره‌ای‌ها در این مسابقه که در توکیو برگزار شد با پنج گل ایران را مغلوب کردند. ایران هم در پر‌گل‌ترین بازی تاریخ دو تیم در سال 1996 و در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا با نتیجه 6 بر 2 کره‌جنوبی را مغلوب کرد که در آن مسابقه علی دایی سرمربی فعلی تیم ملی ایران چهار بار دروازه کره را گشود.آخرین بازی تیم‌های ملی فوتبال ایران و کره‌جنوبی سال 2007 در جام ملت‌های آسیا برگزار شد. کره‌ای‌ها در آن مسابقه پس از تساوی بدون گل در وقت قانونی در ضربات پنالتی موفق به شکست ایران شدند.

امروز بیست‌و‌دومین بازی ایران و کره‌جنوبی برگزار می‌شود در حالی که پیش از این سه بار این مسابقه در تهران برگزار شده و ایران به دو پیروزی و یک تساوی در خانه دست یافته است.

شکست ناپذیر

تیم ملی فوتبال کره‌جنوبی پیش از بازی امروز مقابل ایران یک رکورد جالب توجه و کم سابقه ثبت کرده است. کره‌ای‌ها بیش از یک سال است در هیچ مسابقه رسمی و یا دوستانه‌ای شکست نخورده‌اند. این تیم در 17 بازی ملی پیاپی شکست نخورده و آخرین شکست کره‌ای‌ها به ژانویه سال 2008 برمی‌گردد. آنها در سی‌ام ژانویه سال گذشته در یک مسابقه دوستانه با یک گل مقابل شیلی مغلوب شدند اما پس از این بازی هرگز شکست نخوردند.
کره‌جنوبی در مرحله مقدماتی رقابت‌های جام  جهانی مقابل کره‌شمالی متوقف شد، ‌امارات را در سئول با 4 گل در هم کوبید و در ریاض با نتیجه 2 بر صفر مقابل عربستان پیروز شد.

این تیم در دیگر بازی‌های رسمی‌و دوستانه هم به نتایج خوبی دست یافت.با توجه به نتایج اخیر تیم ملی کره‌جنوبی می‌توان گفت این تیم قطعا جدی‌ترین رقیب ایران در مرحله مقدماتی رقابت‌های جام جهانی به شمار می‌رود.کره‌جنوبی در شش دوره اخیر رقابت‌های جام‌جهانی حضور داشته و با هفت صعود به جام‌جهانی در فوتبال آسیا یک رکورد دست نیافتنی دارد.

حمایت یکصدهزار نفری

سال‌هاست که در بازی‌های ملی ورزشگاه آزادی پر نشده و انتظار می‌رود در مرحله مقدماتی جام جهانی این اتفاق تکرار شود.کره‌ای‌ها اضطراب زیادی دارند و واکنش خوبی به حضور پرشور تماشاگران ایرانی در ورزشگاه نشان نمی‌دهند. البته گفته می‌شود نزدیک به 100 هوادار کره‌ای تیم ملی کشورشان را در تهران تشویق خواهند کرد. کره‌ای‌ها برای آنکه صدای فریادهای خودشان را در هیاهوی صدهزارنفری آزادی به زمین بازی برسانند  با صدای طبل‌ها مقابل فریاد یکصدهزار  ایرانی قرار می‌گیرند و امیدوارند بتوانند صدای خودشان را به گوش بازیکنان خودی برسانند.

اگر همانطور که انتظار می‌رود ورزشگاه آزادی با حضور تماشاگران ایرانی پر شود هواداران تیم ملی کره شانسی برای مقابله با این حضور پررنگ ندارند و تنها تماشاگر این مسابقه خواهند بود.

 فینال شرق

روز چهارشنبه بازی حساس ایران – کره‌جنوبی تنها مسابقه مرحله مقدماتی رقابت‌های جام جهانی در آسیا نخواهد بود. در همین گروه کره شمالی که با 4 امتیاز و تفاضل گل بهتر نسبت به عربستان در مکان سوم جدول قرار دارد میزبان سبزپوشان سعودی خواهد بود. همزمان با بازی حساس ایران و کره نتیجه این مسابقه در سرنوشت تیم‌های مدعی گروه دوم تاثیر زیادی دارد خصوصا در شرایطی که تیم ملی عربستان با توجه به نتایج بازی‌های گذشته شرایط سختی را تجربه می‌کند. در گروه نخست رقابت‌ها هم بازی‌های مهمی‌برگزار می‌شود. در شرق آسیا دو قدرت برتر فوتبال قاره یکی از جذاب‌ترین بازی‌های این مرحله را برگزار می‌کنند. تیم ملی فوتبال ژاپن در توکیو میزبان استرالیا خواهد بود.

این مسابقه فینال گروه نخست رقابت‌ها به شمار می‌رود در شرایطی که استرالیا و ژاپن رقابت نزدیکی برای صعود  به عنوان تیم اول گروه نخست دارند، ازبکستان هم در این گروه میزبان بحرین خواهد بود. در گروه نخست رقابت‌ها استرالیا با 9 امتیاز از سه بازی صدرنشین است. ژاپن با 7 امتیاز در مکان دوم قرار دارد و قطر با 4 امتیاز سوم است. در این گروه بحرین و ازبکستان تنها یک امتیاز کسب کرده‌اند.

کد خبر 75065

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز