سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی از رگبار و رعد و برق، بارش تگرگ، وزش باد شدید موقت، کاهش محسوس دما و در نقاط مرتفع و سردسیر بارش برف و کولاک برف در ۱۷ استان کشور خبر داد.

بارش باران

به گزارش همشهری آنلاین، سازمان هواشناسی درخصوص تشدید فعالیت سامانه بارشی در مناطق مختلف کشور همراه با رگبار و رعد و برق، بارش تگرگ، وزش باد شدید موقت، کاهش محسوس دما و در نقاط مرتفع و سردسیر بارش برف و کولاک برف هشدار نارنجی صادر کرد. 

براساس این هشدار، یک‌شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۶ خوزستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، جنوب و غرب اصفهان و لرستان، دوشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۷ خوزستان، ایلام، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب و جنوب اصفهان، شمال غرب فارس، لرستان، قزوین، البرز و تهران و سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۸ خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، یزد، جنوب فارس تحت تاثیر سامانه بارشی خواهند بود. 

بر اثر این مخاطره لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی کولاک برف، صاعقه، رانش زمین و ریزش سنگ در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت به‌ویژه چادرهای مسافرتی و خسارت دیدن صنعت کشاورزی در مناطق یادشده محتمل خواهد بود. 

این سازمان به ساکنان، مسافران و مسئولان استان های فوق موارد زیر را توصیه کرد:

هنگام سفر با خودرو همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت به‌ویژه چادرهای مسافرتی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها در نواحی سردسیر، آمادگی برای برف‌روبی توسط دستگاه‌های مربوطه و پرهیز از انجام هرگونه عملیات کشاورزی عدم تردد دامداران و عشایر در ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف.

شناگران و قایق‌ها به دریا نروند

سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار نارنجی دیگری از وزش باد نسبتا شدید و گاهی شدید، همراه با بارش باران و رعد و برق و افزایش ارتفاع امواج در نواحی ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و خوزستان در شمال خلیج فارس از فردا یک‌شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۶ تا دوشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۷ خبر داد.

بر اثر این مخاطره جوی افزایش وزش باد نسبتا شدید و افزایش ارتفاع موج و تلاطم دریا در سواحل استان خوزستان تا ۱/۵ متر و در سواحل استان بوشهر تا ۲ متر و در فراسواحل استان‌های بوشهر و خوزستان بیش از ۲ متر و همچنین غرق شدن شناگران ، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب دیدن قفس‌های صیادی، خسارت دیدن شناورهای سبک، صیادی، تفریحی و نیمه‌سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها و آسیب دیدن تاسیسات دریایی در سواحل و فراسواحل محتمل خواهد بود.

این سازمان به ساکنان، مسافران و مسئولان استان های فوق موارد زیر را توصیه کرد:

ممنوعیت فعالیت‌های تفریحی (به‌ویژه غواصی و شنا)، ممنوعیت تردد با شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت، جمع‌آوری تورهای صیادی و به‌ویژه اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های تاسیسات دریایی و صنایع فراساحلی در فراسواحل.

کد خبر 750441

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha