نخست وزیر رژیم صهونیستی در جریان سفرش به لندن درحالی به ملاقات وزیر کشور انگلیس رفت که طرح مورد حمایت او، درخصوص افزودن نام سپاه پاسداران به فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی خارجی انگلیس به فنا رفته و به نظر می‌رسد که لندن تمایلی به تشدید تنش‌های دیپلماتیک با ایران در این زمینه ندارد.

نتانیاهو

به گزارش همشهری آنلاین، «بنیامین نتانیاهو» که در اوج اعتراضات داخلی به طرح موسوم به اصلاح نظام قضایی و انتقادات بین‌المللی از وحشیگری ارتش صهیونیستی در کرانه باختری به لندن سفر کرده است، پس از ملاقات با همتای انگلیسی خود در داونینگ استریت و هم‌زمان با فریادهای مرگ بر اسرائیل در مقابل دفتر نخست وزیری، به دیدار «سوئلا برآورمن» وزیر کشور انگلیس رفت.

برآورمن و معاونش «تام توگندهات» که از طرفداران سرسخت گروهک تروریستی منافقین به شمار می‌رود، مبتکر طرح نافرجام شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی هستند.

وزیر کشور انگلیس عصر جمعه با انتشار پیامی در توئیتر، تصویری از ملاقات خود با نخست وزیر رژیم صهیونیستی منتشر کرد و نوشت که دو طرف درباره «منافع امنیتی مشترک و تلاش‌های مشترک برای مقابله با تهدیدات دولتی» گفت‌ وگو کردند. وی سپس ادامه داد: «من روابط قوی بین اسرائیل و بریتانیا و شراکت ما برای حفظ امنیت مردم را ارج می‌نهم.»

این دیدار از آن جهت حائز اهمیت است که بدانیم سرویس اطلاعات داخلی انگلیس موسوم به ام‌آی۵ زیر نظر وزارت کشور انگلیس فعالیت می‌کند. رئیس این تشکیلات کن مک‌کالوم آبان ماه سال گذشته در بحبوحه ماجرای ساختگی تهدید شهروندان انگلیسی از سوی ایران، ادعا کرد که نهادهای امنیتی بریتانیا طی سال ۲۰۲۲ دست‌کم ۱۰ مورد «تهدید بالقوه از سوی ایران برای ربودن و یا حتی قتل شهروندان بریتانیایی و یا افراد ساکن بریتانیا که دشمنان حکومت ایران تلقی می‌شوند» را کشف و خنثی کرده‌اند.

این درحالیست که هم زمان تارنمای تایمز اواسرائیل در گزارشی ادعا کرد: (رژیم) اسرائیل اطلاعاتی را در اختیار مقامات انگلیسی قرار داده و آنها را قادر ساخت تا نقشه ایران برای حمله به روزنامه نگاران مستقر در انگلیس را خنثی کنند.

بر اساس این توهمات و داده‌های ساختگی بود که زمزمه افزودن سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی در فضای رسانه‌ای مطرح و لقلقه زبان تحلیل‌گران شد.

موضوع در چند نوبت دیگر در پارلمان هم مورد اشاره قرار گرفت. ۲۹ آذر رئیس کمیته پارلمانی امور خارجی در جلسه‌ای با حضور نخست وزیر، به ادعای تهدید خبرنگاران ایرانی مستقر در انگلیس از سوی سپاه اشاره و درباره احتمال افزودن نام این سازمان در فهرست نهادهای تروریستی خارجی دولت سوال کرد.

ریشی سوناک پاسخ داد: ما این سازمان را به طور کلی تحریم کرده‌ایم اما در مورد قراردادن نام سازمان ها در فهرست گروه‌های تروریستی نظر نمی‌دهیم. وی در پاسخ به پرسش دیگری که چرا در این رابطه نظر نمی‌دهد عنوان کرد که این یک رویه تعریف شده در دولت است.

اما ضربه سنگین سپاه به شبکه مرتبط با سرویس جاسوسی انگلیس در جریان آشوب‌های اخیر، مقام های دولت لندن را هم غافلگیر و هم برآشفته کرد. در جریان عملیات سپاه، هفت نفر از عناصر اصلی و لیدرهای آن در داخل کشور که در امر برنامه‌ریزی، هدایت، تولید محتوا و اقدامات میدانی در اغتشاشات و آشوب های اخیر مشارکت داشتند، دستگیر و همزمان با اقدامات فنی و سایبری، گروه‌ها و کانال‌های مرجع آنان نیز از دسترس خارج و مسدود شد.

در پی انتشار این خبر، اعتراض‌ها در داخل برای شناسایی سپاه به عنوان نهاد تروریستی افزایش یافت. رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس در سخنانی که نشانگر خشم نامبرده از عملیات سپاه بود، خواستار تحریم روزانه ایران شد. وزیر امور خارجه انگلیس هم از فرط دستپاچگی به انتشار توئیت‌های تکراری و اظهارات نخ‌نما درباره ایران متوسل و مدعی شد: ما از زمان مرگ مهسا امینی ۴۷ نفر را تحریم و ایران را از کمیسیون مقام زن سازمان ملل اخراج کردیم. وی مدعی شد که انگلیس «به تحریم کامل سپاه ادامه می‌دهد.»

دو هفته بعد یعنی ۱۳ دی‌ماه نشریه دیلی تلگراف به نقل از منابع ناشناس از تصمیم دولت لندن برای افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست گروه‌های تروریستی خارجی خبر داد. این نشریه انگلیسی افزود که طرح یادشده مورد حمایت «سوئلا براورمن» و معاونش «تام توگندهات» قرار گرفته است. بر اساس گزارش ادعایی دیلی تلگراف، قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی به این معناست که تعلق به آن، شرکت در جلسات و همچنین حمل نشان آن در ملاء عام جرم محسوب خواهد شد.

۲۷ دی ماه فایننشال تایمز با انتشار گزارشی به نقل از مقامات رده بالای این کشور خبر دیلی تلگراف را رقیق کرد و نوشت که دولت لندن نسبت به تبعات شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی نگران و بعید است که در این زمینه تصمیم‌گیری قریب‌الوقوعی صورت گیرد.

این نشریه انگلیسی نوشت که روند بررسی تروریستی نامیدن سپاه «به‌عنوان قدرتمندترین شاخه نظامی ایران»، توسط وزارت کشور انگلیس آغاز شده اما هنوز «هیچ تصمیم نهایی گرفته نشده است زیرا در داخل دولت بحث‌هایی در مورد نحوه اجرای این اقدام وجود دارد.»

فایننشال تایمز با بیان اینکه «برای یک دولت بسیار غیرعادی است که سازمان نظامی یک کشور دیگر را به عنوان سازمان تروریستی معرفی کند و انگلیس باید خطرات و مزایای چنین اقدامی را بسنجد» افزود: به گفته مقاماتی که در جریان مذاکرات داخلی دولت قرار دارند، یک اضطرابی در وزارت امور خارجه انگلیس نسبت به شناسایی سپاه به عنوان سازمان تروریستی وجود دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: تحلیلگران می‌گویند که قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی، تنش‌ها بین لندن و تهران را تشدید خواهد کرد و خطر اقدامات تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران را در پی خواهد داشت. همچنین هرگونه امیدهای آینده در خصوص تلاش های دیپلماتیک برای نجات توافق سال ۲۰۱۵ را که ایران با قدرت‌های جهانی امضا کرد پیچیده خواهد کرد.

سرانجام ۱۴ بهمن، نشریه تایمز که به وزارت امور خارجه انگلیس نزدیک است در گزارشی نوشت که برنامه ادعایی دولت لندن درباره سپاه متوقف شده است. این نشریه انگلیسی نوشت: مقامات انگلیس نگرانی‌هایی را در مورد اینکه چگونه می‌توان سپاه را به عنوان یک گروه تروریستی شناسایی، ابراز کرده‌اند زیرا سپاه یک سازمان دولتی است.

تایمز به نقل از یک منبع دولتی نوشت: «مقامات وزارت خارجه نگرانی‌های جدی در مورد شناسایی سپاه به عنوان نهاد تروریستی دارند زیرا آن‌ها می‌خواهند دسترسی خود را با ایران حفظ کنند البته وزارت کشور و به طور گسترده تر دولت از این حرکت حمایت می‌کنند و سپاه تا الان باید به عنوان نهاد تروریستی شناسایی می‌شد، اما کل این روند متوقف شده است.»

۲۷ بهمن تام توگندهات در مجلس عوام گفت که دولت لندن صدای مخالفان سپاه را می‌شنود. وی در پاسخ به پرسش باب بلکمن نماینده حوزه انتخابیه «هرو ایست» و رئیس گروه دوستی پارلمانی انگلیس و (رژیم) اسرائیل، که سوال کرد آیا وی آمادگی دارد «تا گام مسلمی را که مورد حمایت تمام احزاب سیاسی است برداشته و سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد؟» مدعی شد: من در این زمینه تصمیم‌گیرنده نیستم و حوزه‌های زیادی است که تمایل دارم به گونه دیگری عمل شود اما می‌توانم به شما اطمینان دهم که دولت سخنان شما را می‌شنود، ضمن آنکه من و وزیر کشور در این مساله با شما هم‌عقیده هستیم.

۳ اسفند دیلی تلگراف در گزارشی ادعا کرد که دیپلمات‌های دولت جو بایدن روی لندن فشار آورده و تلاش می‌کنند تا مانع اجرای طرح وزارت کشور انگلیس علیه سپاه شوند. به گزارش این نشریه انگلیسی از منابع آگاه دولت انگلیس، وزارت امور خارجه ایالات متحده استدلال کرده است که لندن می‌تواند نقشی کلیدی به عنوان مذاکره کننده با تهران ایفا کند که با این اقدام تضعیف خواهد شد.

بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیر انگلیس، ریشی سوناک و نتانیاهو درباره آنچه نگرانی قابل توجه بریتانیا و اسرائیل در مورد فعالیت‌های بی ثبات کننده ایران نامیده شد، گفت‌ وگو و در مورد همکاری‌های نزدیک دو طرف در این زمینه توافق کردند. روزنامه صهیونیستی «عاروتص شوع» هم گزارش داد که نتانیاهو خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران شده است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که دیدار نتانیاهو با وزیر کشور انگلیس بی ارتباط با طرح شکست‌خورده علیه سپاه، به ویژه در شرایطی که گزارش‌ها از پیشرفت در مذاکرات رفع تحریم‌ها حکایت دارد، نباشد.

جمهوری اسلامی ایران بارها درباره تبعات اقدام علیه سپاه هشدار داده و به دولت‌های اروپایی توصیه کرده که «منافع دوجانبه خودشان را قربانی مصالح سیاسی زودگذر و تصمیمات احساسی نکنند». در این پیوند آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان تحرکات علیه سپاه به عنوان بخشی از سازمان نظامی کشور را از روی استیصال و «برخلاف قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل» دانست.

کد خبر 750388
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    4 9
    ببرکت خون شهدا همین سپاه نسلتون را متقرص خ اهد کرد
    • JP ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
      2 1
      مرزهای غلط املایی رو جابجا کردین!