مجموع نظرات: ۳
یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲
۰ نفر

خازن یکی از مهم‌ترین قطعات الکترونیکی است که می‌تواند بار الکتریکی را درون خود ذخیره کند. از این قطعه ‌پرکاربرد معمولا برای ذخیره انرژی در مدارهای الکترونیکی دستگاه‌های برقی استفاده می‌شود. اما این قطعات کوچک خیلی زود دچار اختلال می‌شوند و حتی ممکن است باعث خرابی کل مدار شوند.

image-20230319104125-1.jpeg

تست کردن مداوم خازن‌ها کاری ضروری و مهم است. امروزه می‌توان به طرق مختلفی خازن‌ها را تست کرد. در این مقاله قصد داریم نحوه تست خازن با مولتی متر را به‌ طور کامل آموزش دهیم. با مطالعه این مطلب می‌توانید بدون کمک دیگران از سلامت خازن‌های خود اطمینان حاصل کنید. 

نحوه تست خازن با مولتی متر دیجیتال

بعد از خرید مولتی متر سالم و باکیفیت از یک فروشگاه معتبر، برای تست خازن با ظرفیت بیش از یک میکروفاراد، ابتدا خازن را از روی برد الکتریکی جدا کرده و دو سر آن را توسط یک رسانا به هم متصل کنید. با این کار خازن از شارژ خالی می‌شود و احتمال هرگونه حادثه به‌حداقل می‌رسد. سپس پروب‌های مولتی‌متر را به دو ترمینال خازن بزنید و سلکتور دستگاه مولتی‌متر را نیز روی اندازه‌گیری مقاومت 10K قرار دهید. نتایج این کار به‌صورت زیر تحلیل می‌شود:

  • اگر اهم‌متر نشان‌دهنده عدد صفر باشد، اتصال کوتاه از خازن ایجاد شده و قطعه موردنظر شما خراب است

  •  اگر عدد روی صفحه نمایش مولتی‌متر رفته‌رفته افزایش پیدا کند و در نهایت روی صفحه نمایش دستگاه عدد 1 یا عبارت «OL» نمایش داده شود، یعنی خازن سالم است

  •  درصورتی‌که روی صفحه نمایش مولتی‌متر یک عدد ظاهر شود ولی عدد 1 یا عبارت OL ظاهر نشود، مجددا خازن خراب است و باید آن را تعویض کنید

توجه داشته باشید که برای تست خازن با مولتی متر دیجیتال، باید عدد روی صفحه نمایش رفته‌رفته افزایش یابد؛ این یعنی اگر از همان ابتدا عدد یک یا OL را مشاهده کردید، خازن خراب است.

آموزش نحوه تست خازن با مولتی متر

نحوه تست خازن با ظرفیت کمتر از یک میکروفاراد چگونه است؟

حالت دوم زمانی است که خازن، ظرفیتی کمتر از یک میکروفاراد داشته باشد. در این حالت برای تست خازن با دستگاه مولتی متر باید سلکتور دستگاه را به‌جای 10K روی 100K یا حتی بیشتر قرار دهید. سپس، سایر مراحل را دقیقا مطابق با مراحلی که در بالا ذکر شد ادامه دهید.

نتایج تست نیز دقیقا به‌همان صورت تست خازن با ظرفیت بیش از یک میکروفاراد تحلیل می‌شوند. درصورتی‌که خازن موردنظرتان خراب بود، برای جلوگیری از خرابی کل مدار باید سریعا آن را تعویض کنید. همچنین، بهتر است با عوامل خراب شدن خازن‌ها نیز آشنا شوید تا بتوانید از خرابی این قطعه‌های کوچک جلوگیری کنید. یکی از مهم‌ترین دلایل خراب شدن قطعات الکترونیکی، دمای بیش‌ازحد محیط یا رطوبت است. اما به‌راحتی می‌توان با تجهیزاتی مانند ترمومتر دیجیتال یا رطوبت‌سنج دیجیتالی، دمای محیط را تنظیم و کنترل کرد.

آموزش نحوه تست خازن با مولتی متر

آموزش نحوه تست خازن عدسی با مولتی متر روی برد الکترونیکی

گاهی‌اوقت لازم است تا شما انواع خازن را بدون جدا کردن از مدار و روی خود برد الکترونیکی تست کنید. اگر مولتی‌متر شما توانایی اندازه‌گیری ظرفیت خازن را نیز دارد، کافی است پین‌های خازن را در زیر برد پیدا و پروب‌های مولتی‌متر را به دو سر آن وصل کنید. البته برای بررسی دقیق‌تر، بهتر است یکی از پین‌های خازن را از برد جدا کرده و سپس دو سر آن را به پروب‌ها بزنید. بدین ترتیب، مولتی‌متر ظرفیت و سلامت خازن را اندازه‌گیری خواهد کرد.

در روش دوم تست خازن با مولتی متر روی برد، ابتدا دستگاه را روی حالت بوق قرار داده و سپس پروب‌های آن را به دو سر خازن بزنید. درصورت شنیدن صدای تک بوق و نمایش عبارت «OL»، جای پروب‌ها را عوض کنید. اگر باز هم همان عبارت OL و صدای بوق را شنیدید، خازنتان سالم است. البته کیفیت مولتی‌متر تاثیر فراوانی در نتایج تست خازن با آن دارد. به‌طورکلی، شما باید قطعات الکترونیکی مانند انواع خازن، مولتی‌متر یا سایر تجهیزات الکتریکی را از مجموعه‌ای معتبر بخرید تا خیالتان بابت خرید یک محصول باکیفیت و اصل راحت باشد.

پارس الکترونیک؛ عرضه‌کننده جدیدترین انواع مولتی‌متر، خازن و سایر قطعات الکترونیکی در ایران

در این مقاله نحوه تست خازن با مولتی متر دیجیتال را به‌طورکامل آموزش دادیم. امروزه دستگاه‌های اندازه‌گیری الکترونیکی مانند مولتی‌متر، در کیفیت‌ها و قیمت‌های متفاوتی به بازار عرضه می‌شوند. شما باید محصول موردنظرتان را از مجموعه‌ای خریداری کنید که محصولات باکیفیت و معتبر را با قیمت مناسب عرضه کند. مجموعه پارس الکترونیک جدیدترین تجهیزات و قطعات الکترونیکی را با قیمت مناسب به‌فروش می‌رساند.

 پارس الکترونیک علاوه‌ بر فروش دستگاه‌های اندازه‌گیری برقی و آزمایشگاهی و قطعات الکترونیکی، خدماتی مانند مشاوره رایگان خرید و انتخاب قطعه مناسب، اعزام کارشناس به محل برای نصب و راه‌اندازی دستگاه و خدمات تعمیر و عیب‌یابی را نیز برای مشتریان خود عرضه می‌کند. برای مشاهده محصولات و خدمات پارس الکترونیک کافی است وارد سایت این مجموعه به نشانی parselectronic.com شوید.

کد خبر 749769

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha