گمرک بندرعباس مانند سایر گمرک های کشور، هر روز مشغول به کار است و در حال رد و بدل کردن هزاران کالا در انبارهای خود است. این گمرک در قسمت جنوبی کشور واقع شده که راه دریایی آن و نزدیکی به قشم مورد توجه تاجران و مشتریان است.

۱

زمانی که یک کشور نتواند تمامی مواد مورد نیاز تولید یک کالا را فراهم کند، اقدام به واردات و صادرات کالا می کند. عواملی مانند کمبود بودجه و نیرو، نبود مواد اولیه و... دلایل اصلی واردات کالا هستند. پس از ورود کالا به کشور و قرارگیری آن در انبارهای بزرگ گمرک، نوبت به ترخیص آن می‌رسد. کالا در مسیر آزادسازی قرار می‌گیرد تا افراد طبق قوانین و شرایط، مدارک و مجوزهای آن را به گمرک بندرعباس ارائه دهند و در صورت تطابق و صحیح بودن مراحل، تاییدیه از گمرک صادر می‌شود. برای اینکه بتوانید کالای خود را به سرعت ترخیص کنید بهتر است از ترخیص کار متخصص، راهنمایی بگیرید، زیرا مراحل گمرکی دارای تشریفات پیچیده ای هستند که تنها افراد آگاه از آن اطلاع دارند. برای ادامه مطلب با ما همراه باشید.

ترخیص کالا از گمرک

معنای لغوی ترخیص، آزادسازی است. در امور گمرکی برای آزادی نهایی کالا و رسیدن به مقصد از این لفظ استفاده می‌شود. ترخیص کالا از گمرک بندرعباس دارای مراحل خاص خود است که به نسبت کالاها و ارزش آن ها، هزینه و مراحل آن متغیر می‌شود. حالا تصور کنید برای این که بتوانید کالا را سریعتر آزاد کنید باید تمامی مراحل را به درستی طی کنید. زیرا این فرایند بسیار روند پیچیده ای دارد و اشتباه در هر بخش باعث طولانی تر شدن مسیر آن می‌شود. پس قبل از هر اقدامی بهتر است، اول از مدارک و مستندات آن اطلاع کسب کنید و خود را برای ارائه ی آن ها آماده کنید و هزینه های محتمل و برآورد شده را در هر بخش پرداخت کنید.

گمرک شهید رجایی بندرعباس

گمرک شهید رجایی بندرعباس

بندرعباس یکی از مهم ترین بنادر در جنوب کشور است که دارای دو گمرک شهید رجایی و باهنر بوده و هر دو به خوبی در حال فعالیت هستند و جزو اصلی ترین مبادی ورودی کالا به کشور محسوب می‌شوند. سابقه این گمرک ها بسیار بالا است و دارای قدمت چند ساله هستند. به همین دلیل سهولت ترخیص کالا در آنها زبانزد خاص و عام است. بندرعباس در ۱۳۳۳ کیلومتری تهران واقع شده و بسیار نزدیک به خلیج فارس است. همواره اسکله و کشتی های بزرگ برای انتقال محموله ها در این گمرک مشغول به فعالیت هستند. فاصله این گمرک حدود ۲۸ کیلومتر تا قشم است. شهر قشم علاوه بر جنبه ی وارداتی و تجاری ای که دارد، بسیار ارزشمند برای خرید و تفریح است.

خدمات ارائه شده توسط گمرک شهید رجایی بندرعباس

  • محاسبه دقیق هزینه ها و وجوه گمرکی براساس مدارک و اسناد دریافتی از کالا و همچنین متناسب با اطلاعاتی از قبیل جنس و نوع کالا، ارزش کالا، وزن خالص و ناخالص، تعداد کانتینر و با رعایت اصل انصاف
  • تسلط به تمامی امور گمرکی و در نتیجه ترخیص سریع و با صرفه ی اقتصادی کالاها
  • انجام امور مختلف تجاری به همراه ارائه مجوزهای لازم به مشتریان
  • هماهنگ ساختن ترانزیت کالاها و انبار
  • سهولت تعیین وجوه با ارسال مدارک و اطلاعات کالاها به اداره گمرک این شهر از طریق ایمیل

مدارک مهم برای ترخیص کالا از گمرک بندرعباس

۱. مدارک مربوط به نماینده ی صاحب کالا: دفترچه بیمه، اصل و کپی کارت ملی، اصل وکالت نامه محضری، معرفی نامه

۲. مدارک مربوط به صاحب کالا: کپی از تمامی صفحه های کارت بازرگانی، کپی کارت ملی، کارت بازرگانی، اصل کارت ملی

۳. مدارک مرتبط به کالا: ترخیصیه، قبض انبار، بارنامه: شامل تعداد و علامت کالا، گواهینامه استاندارد، مجوزهای قانونی، گواهی بازرسی، تعداد کانتینر، ناخالصی های کالا و بسته ها، پروفرما (مشخصات کالا)، فهرست عدل بندی، گواهی مبدا، ثبت سفارش بازرگانی، بیمه نامه.

راهی سریع برای ترخیص کالا از گمرک بندرعباس

راهی سریع برای ترخیص کالا از گمرک بندرعباس

همانطور که قبلا گفته شد، مراحل ترخیص کالا به آسانی امکان پذیر نیست و هرگونه خطا در انجام مراحل آن باعث می‌شود کالاها زمان بیشتری در انبارها باقی بمانند. برای این که بتوانید از زیان مالی و اتلاف وقت جلوگیری کنید بهتر است از یک ترخیص کار متخصص بهره مند شوید. این فرد پس از استخدام می‌تواند کالای شما را در کمترین زمان ممکن آزاد کند و با آشنایی با امور گمرکی با خیال راحت و در امنیت کامل کالا را به دست صاحب خود می‌رساند.

کالاها در گمرک چگونه رده بندی می‌شوند؟

تمامی کالاها پس از ورود، تحت نظر بازرسین بررسی می‌شوند اما برخی کالاها نیاز به بررسی ندارند. در ادامه برای شما این کالاها را ذکر می کنیم:

  • کالای مجاز: کالایی است که طبق شرایط و ضوابط وارد می‌شود و نیاز به بازرسی ندارد
  • کالای مشروط: کالای مشروط همانطور که از نامش پیداست با ارائه مجوزات خاصی ترخیص آن امکان پذیر است
  • کالای ممنوع: برخی کالاها به طور کلی ممنوع هستند و در کل اجازه ورود به کشور را ندارند. مانند مواد مخدر و مشروبات الکلی و...

مراحل ترخیص کالا از گمرک بندرعباس

تمامی مراحل ترخیص کالا از گمرک به طور دقیق در ذیل برای شما شرح داده شده است. با این حال به خاطر نوسان هزینه ها بهتر است قبل از اقدام استعلام بگیرید. گروه تجاری آربی با داشتن سابقه درخشان خود در زمینه واردات انواع کالا و ترخیص کالا در کمترین زمان، یک گزینه عالی برای مشتریان است.

۱. تحویل اسناد توسط مشتری

۲. دریافت مجوزهایی مانند ثبت سفارش، کالای خاص، گرفتن معافیت برای تولیدکننده های ایرانی، اقلام خاصی که دارای معافیت گمرک هستند.

۳. دور اظهاری و پرینت آن

۴. اخذ شماره کوتاژ و احراز هویت

۵. صدور تاییدیه از کارشناس و ارسال آن به صندوق و واریز هزینه ها به بانک

۶. مجوز بارگیری

۷. تسویه انبارداری و پرداخت هزینه های آن

۸. انجام دوباره بارگیری و بازرسی توسط کارشناس خروجی

۹. تحویل صورتحساب توسط بخش ترخیص به مالی

۱۰. ارسال صورتحساب از امور مالی به مشتری و تحویل کالا در محل

۱۱. تعیین مسیر: دارای سه بخش سبز، زرد و قرمز است. مسیر سبز: کالا بدون نیاز به مجوز و بازرسی به در خروجی هدایت می‌شود. مسیر زرد: بعد از بررسی کالا و اسناد اجازه خروج دارد. مسیر قرمز: ارزیابی از مهم ترین بخش های این مسیر است که کارشناس بعد از دریافت مجوزهای مربوطه مانند استاندارد و ماهیت کالا می‌تواند آن را به در خروجی هدایت کند.

انواع هزینه ترخیص کالا از گمرک بندرعباس

ترخیص کالا دارای بخش های زیادی است که با عنوان امور گمرکی و تشریفات گمرکی شناخته می‌شوند. مراحل آن شامل ۴% گمرکی+ ۳% ارزش افزوده، هزینه های ثبت سفارش، وزارت راه، هزینه های قبض انبار و ترخیصیه، هزینه های بارگیری و فله چینی، هزینه های بندری (تخلیه و بارگیری و انبارداری، هزینه های ورودی، تعداد و  نوع کالا، عوارض و وزن کالاها و مدت ماندگاری در انبارها) می‌شود، که تمامی آن ها باید طبق هزینه به روز پرداخت شود. هزینه هایی که تعیین می‌شود ممکن است تغییر کنند، بنابراین هیچ دو روزی قیمت ها یکسان نیست. به همین دلیل استعلام هزینه بهترین راه حل برای شما است.

کد خبر 749678

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha