دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۵ - ۰۸:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: در ششمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن ضمن مدنظر قرار دادن تعاریف و استانداردهای بین‌المللی توجه خاصی به نیازهای کشور در ارتباط با آمار اشتغال و بیکاری شده است.

زاهدیان معاون مرکز آمار ایران و رئیس پژوهشکده آمار با بیان این مطلب  گفت: بر اساس نتایج این سرشماری تعداد افراد بیکار کشور به تفکیک جنسیت، سن، سواد، سطح تحصیلات، مهاجر بودن، وضعیت تاهل و حتی معلولیت بدست خواهد آمد.

این عضو ستاد سرشماری افزود: از ویژگی های این سرشماری، قابلیت ارائه نرخ بیکاری و سایر شاخص های نیروی کار در کوچکترین سطوح جغرافیایی بعضی آبادی ها و شهرهای کوچک علاوه بر استان‌ها و کل کشور است.

وی افزود: بر اساس اطلاعات حاصل از این سرشماری می توان در سالهای آینده برآوردهای قابل قبولی از نرخ بیکاری را درسطح شهرستان ها و شهر های بزرگ کشور از طرح آمارگیری از نیروی کار که به صورت فصلی انجام می شود بدست آورد.

به گفته وی، این مهم با بکارگیری روش بر آورد برای نواحی کوچک (Small Area Estimation) قابل حصول خواهد بود.

رئیس پژوهشکده آمار همچنین با  انتقاد از ارائه برخی آمارهای متناقض در مورد بیکاری افزود: با توجه به اینکه در این سرشماری سوال مربوط به نرخ بیکاری از تمام افراد 10 ساله و بیشتر کشور پرسیده می شود جایی برای حدس و گمان غیرعلمی باقی نخواهد ماند.

کد خبر 7494

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز