پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
۲ نفر

درحالی‌که آمارهای متفاوتی از تعداد کاربران پلتفرم‌های داخلی ارائه می‌شود، افزایش استفاده از آنها طی چندماه گذشته مشهود است.

پیام‌رسان

طی این مدت، پلتفرم‌های بومی تلاش کردند از فرصت پیش آمده استفاده کنند و قابلیت‌ها، کاربردپذیری و کاربرپذیری آنها را افزایش دهند. اکنون شرکت‌های داخلی توانسته‌اند در قالب‌های پیام رسان، شبکه اجتماعی، میکروبلاگ و موارد دیگر جایگزین‌هایی ارائه دهند. این در حالی است که تعدد پیام‌رسان‌ها باعث سردرگمی مردم شده و به همین‌خاطر طرحی در دست اجراست که بنا بر وعده وزیر تا پایان امسال همه پیام‌رسان‌های داخلی به یکدیگر متصل می‌شوند. به‌عبارت دیگر، کاربران ایران از نوعی پلتفرم یکپارچه بهره‌مند می‌شوند که مشکل تعدد پیام رسان‌ها رفع می‌شود. درحالی‌که بعضی از کاربران از کندی داخلی‌ها گلایه دارند، اما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است پلتفرم‌های داخلی دست کمی از نمونه‌های خارجی ندارند.

قابلیت بیشتر داخلی‌ها
عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به گلایه‌ای که در حاشیه جلسه دیروز هیأت دولت درباره کندی همگام‌سازی‌ یک پلتفرم داخلی مطرح شد، گفت: «هر نرم‌افزار خارجی هم باز کنید تا اطلاعات را از سرور بگیرد، چند ثانیه زمان می‌برد.»
زارع‌پور با بیان اینکه پلتفرم‌های داخلی هیچ دست کمی از نرم‌افزارهای خارجی ندارند، ادامه داد: «من با قطعیت عرض می‌کنم بعضی از پلتفرم‌های داخلی حتی قابلیت‌های بیشتری از پیام‌رسان‌های خارجی دارند.»
او حتی مثالی برای ادعای خود مطرح کرد و گفت: «به‌طور مثال واتساپ چند وقت پیش نسخه جدیدی داد و ویرایش پیام را اضافه کرد، اما ویرایش پیام، تماس صوتی و تصویری با کیفیت و استاتوس در پیام‌رسان‌های داخلی وجود دارد.»

کاربران، ایرانی‌ها را انتخاب می‌کنند
باوجود آمارهای متفاوت، مرکز ملی فضای مجازی جدیدترین آمار کاربران فعال پیام‌رسان‌های داخلی را اعلام کرد و اظهار کرد که اگر ناآرامی‌های اخیر پیش نمی‌آمد، بنا بر این بود که کاربر برای فعالیت در سکوها حق انتخاب داشته باشد.
قاسم خالدی، معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوای مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه آمارهای موجود نشان‌دهنده ورود پلتفرم‌های داخلی به مرحله تثبیت است، تعداد کاربران فعال روزانه آنها را اینگونه اعلام کرد: «ایتا بیش از ۱۳میلیون، سروش پلاس ۵.۵ میلیون، بله ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار و روبیکا هم بیش از ۲۰میلیون کاربر فعال روزانه دارند.»
این در حالی است که خالدی تأکید کرد « قابل نفی نیست که مهاجرت باید براساس انتخاب کاربر شکل بگیرد تا پایداری بیشتری داشته باشد».
به‌گفته او «تجربه ثابت کرده است که ما هر بار سرویسی راه‌اندازی کردیم که به کاربر ایرانی خدمت خوبی ارائه کرده است، موفق شده‌ایم و کاربر ایرانی آن را انتخاب کرده است. بین سکوی خارجی و ایرانی با کیفیت نزدیک، حتماً کاربر ایرانی سکوی ایرانی را انتخاب می‌کند.»

اتفاق بزرگ ماه‌های اخیر
وزیر ارتباطات میزبانی چند ده میلیونی کاربران به وسیله پیام رسان‌های داخلی را اتفاق بزرگی دانست و گفت: «ما تجربه میزبانی از میلیون‌ها کاربر را نداشتیم و در چندماه اخیر به‌وجود آمده است.»
زارع پور در واکنش به گلایه‌ای مبنی بر مشکل دسترسی به برخی سایت‌های داخلی، این موضوع را مردود دانست و گفت: «هر چیزی بگویید آنلاین برای شما چک می‌کنم، روحیه من اینگونه است. مطالبات باید واقعی شود.»
به‌گفته او «در پیام‌رسانی توسط سکوهای داخلی ما مشکل خاصی نداریم. ممکن است مقطعی یک اختلالی پیش آید که طبیعی است. هر ظرفیتی که در وزارت ارتباطات باشد اعم از سخت‌افزار، پهنای باند و زیرساخت برای پلتفرم‌ها فراهم می‌کنیم.»
وزیر ارتباطات در عین حال تأکید کرد که وضعیت موجود باید ارتقا یابد که زمان‌بر است.
او با اشاره به اینکه اگر مراجع بین‌المللی را نگاه کنید، سرعت اینترنت در یک سال گذشته افزایش یافته است، گفت: «آنچه مردم نسبت به آن شاکی هستند، استفاده یک عده از فیلترشکن بابت محدودیت‌هایی است که پیش آمده و طبیعتاً سرعت را کاهش می‌دهد.»

قطعی ۱۰دقیقه‌ای اینترنت
روز گذشته کاربران برای سومین بار طی ۲‌ماه اخیر، قطعی اینترنت را تجربه کردند. وزیر ارتباطات هم پس از جلسه هیأت دولت عنوان کرد که در زمان برگزاری جلسه مطلع شده که اینترنت قطع شده است و علت آن را «مشکلی در زیرساخت‌های یکی از اپراتورها» اعلام کرد.
سایت رادار آروان که به‌عنوان ناظر شبکه، ترافیک برخی دیتاسنترهای کشور را به‌صورت لحظه‌ای نشان می‌دهد نیز دچار اختلال بود و برخی کاربران از بروز مشکل در ترافیک داخلی هم خبر دادند.
زارع پور هم پس از خروج از جلسه عنوان کرد که با «افت ترافیک» روبه‌رو بوده‌ایم. در حالی که صبح روز گذشته اینترنت کشور حدود ۱۰دقیقه بزرگ‌ترین اپراتورهای ثابت و همراه را با اختلال جدی همراه کرد.

شکایت از خارجی ها
قاسم خالدی، معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوای مرکز ملی فضای مجازی اگرچه از اقبال مردم به پلتفرم‌های داخلی سخن می‌گوید، در عین حال به موضوع شکایت از خارجی‌ها اشاره کرده است.
خالدی با اشاره به اینکه ما قطعاً خواهان تعامل هستیم، عنوان کرد که حرف ما مشخص است. با ما رفتار دوگانه نداشته باشند و در وهله اول قوانین خودشان را در قبال ما رعایت کنند. قوانین جمهوری اسلامی را به رسمیت بشناسند. در این موارد هر زمان حاضر به مذاکره باشند ما مذاکره خواهیم کرد. به‌گفته او سکوهای خارجی طبق قوانین خود هم با ما رفتار نکردند چه در حوزه جرایم عمومی چه در جرایم سایبری، تروریسم و… قوانین خود را هم در کشور ما رعایت نکردند.
خالدی درباره طرح شکایت بین‌المللی گفت که مستندات آن جمع‌آوری و طرح شکایت آماده شده است تا بتوانیم در این زمینه حقانیت خودمان را در اینکه سکوهای خارجی با ما رفتار دوگانه دارند در حوزه بین‌الملل به اثبات برسانیم. ما شکایت خود را از سکوهای خارجی مسدود شده حتماً پیگیری خواهیم کرد. اما همه اینها نافی اینکه می‌خواهیم تعامل داشته باشیم نیست.

گزارش: عمادالدین قاسمی‌پناه
 

کد خبر 749276
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha