رئیس پیشین اطلاعات عربستان سعودی گفت که آمریکا و اروپا نمی‌توانستند میانجی صادقی باشند تا توافقی که با میانجیگری پکن بین ریاض و تهران حاصل شد را رقم بزنند.

ترکی الفیصل

به گزارش همشهری آنلاین، ترکی الفیصل رئیس پیشین اطلاعات عربستان سعودی سه‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت که ایالات متحده و اروپا نمی‌توانستند میانجی صادقی باشند و توافقی مانند آنچه چین به دستیابی آن بین ایران و عربستان سعودی کمک کرد را باعث شوند. 

ترکی الفیصل گفت چین توانست این کار را انجام دهد زیرا روابط خوبی با هر دو طرف دارد. به نوشته «میدل ایست آی»، خبر توافق ریاض و تهران با میانجیگری چین در پکن، واشنگتن را غافلگیر کرد و مقامات و اعضای تشکیلات دولت آمریکا در تلاش بودند تا نگرانی‌ها مبنی بر کاهش نفوذ این کشور را از بین ببرند. 

دیوید شنکر از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا در دوره ترامپ به این وبگاه خبری گفت که توافق آشتی روند نزولی در روابط آمریکا و عربستان سعودی را تایید کرد. وی توضیح داد چرخش سعودی‌ها به سمت پکن نشان می‌دهد تا چه حد وضعیت روابط بین دولت بایدن و ریاض افت کرده است. 

الفیصل سال گذشته از رویکرد دولت بایدن در قبال روابط آمریکا و عربستان انتقاد کرد و گفت تنش در روابط به دلیل مدیریت بایدن در قبال مسائل امنیت منطقه است و افزود پادشاهی از موضع دولت بایدن در خصوص جنگ یمن ناامید شده است. 

وی که سمت سفیر پیشین در آمریکا را هم در کارنامه دارد و اکنون رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات اسلامی مرکز ملک فیصل مستقر در ریاض است گفت از جزئیات توافق تهران و ریاض بی‌اطلاع است اما امیدوار است به تحولات مثبت بیشتر در خاورمیانه منتهی شود. 

وی گفت: «فکر می‌کنم که برای مثال روی مسائلی مثل یمن تاثیر خواهد داشت. امیدوارم روی سوریه هم (اثر بگذارد) جایی که خونریزی‌های مداوم را داریم».

این عضو خاندان آل سعود گفت که گرچه او ممکن است تردیدهایی درباره توافق داشته باشد، اما تردیدهایش اهمیتی ندارد. ترکی الفیصل گفت: این شک و تردید کسانی است که توافق را امضا کردند. آن‌ها هستند که به نظر می‌رسد این تردید را درباره این که زودترین زمان ممکن برای اجرای توافق چه زمانی است، دارند. 

کد خبر 749171
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدبهرامی بلوچ IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    0 0
    انهایی که سیاستمدار واقعی وحساسیت برای رفع مشکلات منطقه وجامعه اسلامی را دارند این توافق را بهترین هدیه هایی ازطرف سران اسلامی منطقه میدانند واین پیروزی واقعی است مبارکباد واین روند ادامه دارد برای بقیه ممالک اسلامی که اتحاد انها نزدیک است همه مسلمین جهان برادر و برابرند