«محمد جواد محبت» شاعر سرشناس کرمانشاهی و سراینده شعر معروف "دو کاج"، امروز غزل خدافظی خواند. این شاعر پرآوازه، امروز(۲۳ اسفند) در سن ۷۹ سالگی، آخرین غزل زندگی‌اش را سرود و برای همیشه دار فانی را وداع گفت.

دوکاج

به گزارش همشهری آنلاین، محمد جواد محبت متولد سال ۱۳۲۲ در کرمانشاه بود. معلم باصفایی که در کنار معلمی یک عمر شاعرانه زندگی کرد و اشعارش ردی از خاطره در ذهن تک تک مردمان این سرزمین به جای گذاشته.

قصه "دو کاج" را تقریبا همه مردم ایران زمین شنیده‌اند، دو کاجی که نماد مردی و نامردی در روزگار ما بودند و قصه‌شان را بسیاری از کودکان این سرزمین با شعر معروف "محبت" از برکرده‌اند.

"کوبی کجاست؟ " اولین سروده آقا معلم بود. شعری که سختی‌ها و رنج‌های دخترکِ دانش‌آموزش "کوبی" را روایت می‌کرد و همین سروده کوتاهِ از سر دلسوزی و محبت، سرآغاز یک عمر شاعری "محبت" شد.

محبت سالیان سال شعر سرود و معلمی کرد. از "خیمه‌های عاشورا" و "گریه دل ناصبوران" گفت و از "موج عطرهای بهشتی" سرود و "رگبار کلماتش" به "کوچه باغ آسمان" رسید، از "خاطرات سبز" برای نوجوانان سرود و از "از مرزهای فریاد" برای انقلابیون شاعرانه گفت.

اشعار محبت عجیب به دل می‌نشیند و همین باعث شد که محبت یکی از شاعران ایرانی باشد که جایزه شعر فروغ به او اختصاص پیدا کرد.

علی صفدری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه  با تسلیت این ضایعه دردناک به تمامی اهالی فرهنگ و هنر کشور، گفت: محمد جواد محبت هم یک شاعر بود و هم یک معلم عاشق. معلمی که عاشقانه به دانش آموزان درس زندگی می‌داد و دغدغه‌ها و عاشقانه‌هایش را در قالب شعر برای مردمان این سرزمین می‌سرود.

وی افزود: متاسفانه این شاعر گرانقدر کرمانشاهی امروز پس از چند سال تحمل بیماری و به علت کهولت سن دار فانی را وداع گفت. مرگ برای اهالی فرهنگ و هنر نقطه پایانی نیست و اشعار این شاعر گرانقدر و دانش آموزانی که عاشقانه آنها را تربیت کرده، نام محمدجواد محبت را برای همیشه زنده نگه می‌دارند.

کد خبر 748787
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شجاعی IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    12 0
    روحشون شاد،زیباترین خاطرات دوران کودکی با اشعار امثال ایشان عجین شده است😪😪😪😪😪😪
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    14 0
    خدارحمتش کنه و به بازماندگان ش صبر عطا بکنه روحشش شاد
  • US ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    5 2
    خدا رحمتش کنه! باعث تاسفه شعرای بزرگ که بمیرند خدا به شعر و ادب فارسی رحم کنه دست یک عده آماتور و کم سواد نیفته یک شعرای مزخرف با کلی عیوب ادبی و عیوب قافیه و یک هزلیات مشمئز کننده ایی آدم می شنوه تم و درونمایه همشون هم تکرار یک کلمه است دوستت دارم یا دوستت ندارم و از این کلیشه های بدون حرف جالبی که به درد آدم های سفیه و بیسواد هم نمیخوره روح شعرای بزرگ تو قبر می لرزه!
  • US ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    7 0
    ادبیات این چند سال دوران سیاه خود را سپری می کند کم کار شدن ادیبان باتجربه باعث شده عده ای که اهل ادبیات نیستند بلکه در پی استفاده از ادبیات در جهت اغراض مبتذل خود شعر فارسی را به انحطاط کشیده و عرصه را بر ادبیات فخیم و وزین و ارزشمند فارسی تنگ و تاریک و با اشعار غیر اخلاقی نوجوانان را به سمت خلاف سوق بدهند در سکوت تلخ اهالی شعر و ادب مرگ شعر فارسی را باید نظاره گر بود!
  • آرتام عسکری IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    0 0
    خدا رحمتشون کنه روحشان شاد. یادشان گرامی راهشان پر رهرو
  • سعیدی IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
    0 0
    حتماً یادش در ذهن دانش آموزانش بیادگارخواهدماندماهم یادش را گرامی میداریم وعلو درجات را برایش آرزو میکنیم روحش شاد.
  • زیلا IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    1 0
    خدارحمتش کنه عاشق این شعرش بودیم دسته جمعی بادوستا میخوندیم خداماراهم عاقبت بخیر کنه