همشهری‌آنلاین: ششمین نمایشگاه یاد یار مهربان با حضور آیت‌الله شاهرودی رئیس قوه قضاییه و محمد باقر قالیباف شهردار تهران 19 بهمن در بوستان گفت وگوی تهران افتتاح شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر قالیباف در این مراسم با اشاره به اینکه توجه به کتاب و کتابخوانی یکی از شاخصهای عملکرد شهرداری است ،گفت: اگر به دنبال توسعه در همه ابعاد آن هستیم باید به مراکز آموزشی و تربیتی اعم از حوزه و مدارس و آموزش و پرورش توجهی ویژه داشته‌باشیم.

محمدباقر قالیباف در این مراسم با اشاره به محورهای فعالیت مجموعه تابعه‌اش گفت: از روزی که بنده توفیق خدمت را در شهرداری تهران پیدا کردم مجموعه فعالیتهایمان را در سه محور تقسیم بندی کردیم. یکی کار و فعالیت با تاکید و توجه به کارهای خدماتی، عمرانی، اقتصادی و سرمایه‌گذاری در سطح شهر، دوم اوقات فراغت، رفاه و آسایش شهروندان و سوم آموزش و تربیت در مجموعه شهر تهران.

وی افزود: امروز همه فعالیتهای شهر تهران حول این سه محور حرکت می‌کند و بعید است که فعالیتی شده باشد که در قالب این موضوعات نگنجد.

قالیباف موضوع کتاب و کتابخوانی را یکی از شاخصهای مهم در برآورد عملکرد شهرداری تهران ارزیابی کرد و گفت: باید سطح آگاهی مردم را در جامعه بالا ببریم. اگر به دنبال توسعه در همه ابعاد آن به ویژه توسعه انسانی هستیم باید به مراکز آموزشی و تربیتی اعم از حوزه و مدارس و آموزش و پرورش توجهی ویژه داشته ‌باشیم.

شهردار تهران با بیان اینکه "شهرداری تهران یک سازمان خدماتی صرف نیست" اضافه کرد: شهرداری یک نهاد اجتماعی است و باید در کنار توجه به نظافت و پاکیزگی شهر، به فکر ارتقای بحث فرهنگ جامعه نیز باشیم. توجه به تقویت کتابخانه‌ها و همچنین کتابخانه‌های خوابگاههای دانشجویی از جمله وظایف ماست.

وی با ذکر خاطره‌ای به اهمیت بحث ارتقای فرهنگی در شهر تهران پرداخت و گفت: یکروز صبح خیلی زود به همراه تعدادی از دوستان بازدیدی سرزده از منطقه 17 داشتیم که برخی کوچه‌های آن تازه آسفالت شده بود. بافت کوچه‌ها بسیار فرسوده و تاریک و باریک بود و داشتیم در یک کوچه می‌رفتیم که در انتهای آن کوچه بن بست مادر مسنی را دیدم که 90 ساله به نظر می‌رسید.

قالیباف ادامه داد: این خانم از من پرسید "شما شهردارید؟" گفتم بله. بعد با همان لهجه شیرین مادرانه گفت "می‌خواهم چیزی بگویم. دستت درد نکند از اینکه کوچه ما را آسفالت کردی اما اگر آسفالت هم نمی‌کردی اتفاقی نمی‌افتاد. کاری بکن که پسر من پیش فرزند‌انش شرمنده نشود. کار ندارد تازه پارکی هم که اینجا هست که پر است از معتاد و فرزندم غروبها می‌رود آنجا و ممکن است از راه به در شود اگر او را حفظ کنی بهتر از آسفالت کردن کوچه‌هاست." من آن روز احساس کردم که چه مسئولیت سنگینی بر دوش دارم.

در این مراسم همچنین امیرمسعود شهرام‌نیا رئیس موسسه نشر شهر (مرکز مجری برگزاری نمایشگاه یاد یار مهربان) گزارش مختصری از اقدامات صورت گرفته برای ششمین دوره این نمایشگاه ارائه کرد.

وی با اشاره به اهدای 16 میلیارد تومان کتاب، لوازم کمک آموزشی و ورزشی به مدارس شهر تهران در 5 دوره قبلی این نمایشگاه گفت: در این دوره شهرداری راساً نمایشگاه را برگزار می‌کند و طی یک هفته برگزاری آن مدارس شهر تهران تجهیز می‌شوند.

افزایش 4 واحدی سرانه کتاب دانش آموزان تهرانی با برگزاری 5 نمایشگاه یاد یار مهربان

وی از اختصاص 5/1 میلیارد تومان اعتبار برای برگزاری ششمین دوره نمایشگاه "یاد یار مهربان" خبر داد و اضافه کرد: حدود 16 هزار عنوان از بیش از 500 ناشر در این نمایشگاه عرضه خواهد شد. همچنین به هر کدام از کتابخانه‌های حوز‌ه‌های علمیه تهران و نیز خوابگاههای دانشجویی بالغ بر یک میلیون تومان کتاب اهدا می‌شود.

وی سرانه تعداد کتاب برای هر دانش‌آموز تهرانی را در سالهای قبل برگزاری این نمایشگاه، 3 یا 5/3 کتاب عنوان و با اشاره به رقم امسال گفت: این سرانه در سال جاری 7 کتاب به ازای هر دانش‌آموز است و خوشحالیم که نمایشگاه توانسته میزان سرانه کتاب را میان دانش‌آموزان بالا ببرد.

رئیس موسسه نشر شهر همچنین حضور 35 شرکت تولیدی وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را از دیگر برنامه‌ها طی روزهای برگزاری نمایشگاه "یاد یار مهربان" عنوان کرد.
به گزارش همشهری آنلاین در نمایشگاه یاد یار مهربان امسال نزدیک به 16 هزار عنوان کتاب عرضه شده است که بخشی از ‌آن به کتاب‌های کمک آموزشی اختصاص دارد

کد خبر 74827

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز